|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är DSC/ABS/ESP som är hela grejen. Innan dessa kom så var framhjulsdrift säkrare, eftersom bakhjulsdrift lätt sladdade - med allvarligare olyckor som följd. Jag har då aldrig fått bakvagnssläpp i mina BMW med DSC i varja fall. Det är dock billigare att bygga framhjulsdrivet. Och det är sannolikt något bränslesnålare, eftersom det är en kortare väg för energon ner i backen. Men bakhjulsdrivet har bättre drivkraft, åtminstone i en tyngre, motorstark bil med 50/50 viktförhållande. Hoppas innerligt att BMW slipper förpestas av framhjulsdrivna, motorsvaga småbilar. |
|
|
Ehh, han fick inga julklappar så han behövde lite uppmärksamhet! Alpina B8 Länk |
|
| Han fick inget julkort från AMS, vilket gör honom lite nedstämd, men julklapp har han fått! Han uppger att han tror att han fått en reklamklocka med treudds-stjärnan på urtavlan, för igår låg det ett tickande paket i brevlådan från Mercedes Benz Sverige ;) | |
|
Har faktiskt lite svårt att tycka illa om den självgode Collin. Han har ju en jäkla förmåga att reta upp folk genom att påvisa sin egen förträfflighet, och det är ju med största sannolikhet det som är meningen. Sedan kan man ju tycka vad min vill om fram- eller bakhjulsdrift. |
|
|
Ingen som la märke till att Collin skrev: "För nästa 1-serie får framhjuldrift och tvärställd motor. Och jag lovar att den blir lika rolig att köra." Jag har extremt svårt att tro att en 1-serie med framhjulsdrift kommer bli rolig och uppskattad. Bmw kommer säkert sälja många bilar men inte till bilintresserade människor. På sikt tror jag det är en riktigt dålig ide. Hur f#¤ ska man kunna drifta med en framhjulsdriven bil???????? Även om man inte vill köra på bredställ så vill nog många ha ett litet släpp i en kurva då och då..... Mvh. Richard |
|
|
Även om inte alla vill köra på bredställ skulle det vara.... Mvh. Richard |
|
|
richo: Tror du verkligen att den stora massan som köper en 1-serie (eller en BMW överhuvudtaget) är intresserade av att köra på ställ eller avsiktligt få släpp i en kurva någon gång då och då? BMW säljer enorma mängder framhjulsdrivna och körglada bilar - med Mini-loggan i fronten. Jag håller för övrigt med om att Collin i mångt och mycket är ett stolpskott, bortsett från när det kommer till hans åsikter om dubbdäck. /Masten |
|
|
Att använda "stolpskott" som skällsord när man heter Masten måste väl vara att kasta pil i kuvös ändå ;) Skämt åsido, håller jag med dig i ditt inlägg. Det finns verkligen både fram- och bakhjulsdrivna körglada bilar. Det är helheten som räknas och jag inte sedan i tonåren kanske, kunnat använda enbart vilka hjul som driver som enskilt argument för hur en bil beter sig. Oavsett om det gäller framkomlighet, bantider, säkerhet eller hur svår- eller lättkörd den är. Och det är det som gör att man kan tycka att journalistiken blir oseriös. Nu kanske man inte ska se Aftonbladet på det viset, utan att det är meningen att kasta in en brandfackla i debatten. Det passade kanske inte lika bra på AMS ;) Själv tycker jag nog att det går att skapa en intressant debatt på andra sätt än Collins och som har lite mer substans, men det kanske man får söka i renodlade motortidningar då. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
För några år sedan hade Expressen en tjej som hette margareta (tror jag). Hennes artiklar byggde alltid på biltillverkarnas broschyrer. T.o.m hon kändes mer "trovärdig" än tomten Collin. Önskar att jag också hade en så ansvarslös posiion om honom. Snacka räkmacka. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Någon här som tycker Mini Cooper är en trist bil att köra? En framhjulsdriven bil utvecklad av BMW. Jag tror vi kan vara rätt lugna om nu 1-serien skulle bli framhjulsdriven, åtminstone när det gäller körglädje. Dock tror jag hans spekuleringar om att 3-serien skulle bli FWD är inget annat än just spekuleringar :-) Jag har dock liknande erfarenheter av min 320d som var rätt lömsk i snömodden med sina 17-tums odubbade vinterhjul trots sin relativt lilla motor. Det fick mig till slut att välja fyrhjulsdrivet. Har den senaste veckan haft en 328iA F31 att tillgå. Även den hade jag faktiskt gärna haft som X-drive även om det mest regnat här nere. Fästet på blöt asfalt vid omkörningar och accelerationer är rätt dåligt, DSC får jobba en hel del... Dock hade samma problem även gällt för en framhjulsdriven bil. Och dessutom med trista skakningar i framvagnen och styrning. |
|
|
Så här stod det i en artikel i Auto Motor & Sport 2012-11-27. Sista meningen låter i alla fall förtroendeingivande och vi kan väl hoppa att man står fast vid det uttalandet ;-) "De kommande åtta till tio åren har BMW redan har godkänt tolv modeller med framhjulsdrift för serieproduktion. De ska stå för 40 procent av BMW-koncernens försäljning – och Europa blir viktigaste marknaden. "Under 1990-talet bröt vi traditionerna när vi började sälja suvar. Kunderna märkte att de kunde få köregenskaperna som BMW är kända för i en suv. Vi kommer se samma utveckling för framhjulsdrivna bilar", säger Frank Niederländer, produktchef för framhjulsdrivna bilar på BMW till Automotive News. Totalt handlar det om 20 nya framhjulsdrivna modeller på ULK-plattformen. En modellfamilj kan till exempel bestå av en suv (nästa generation X1), en halvkombi och en cabriolet (som kallas Z2). Även nästa generation BMW 1-serie, som lanseras 2017, blir framhjulsdriven. Men de större modellerna, från 3-serien och uppåt, förblir bakhjulsdrivna. "Det är starka bilar så jag ser inte att en framhjulsdriven bil i det segmentet blir framgångsrik", säger Klaus Draeger, inköpschef på BMW." |
|
| artikeln handlar inte om bakhjulsdrift, han vill bara tala om att han är en oerhört tråkig människa som tänder på att saker ska vara billiga och dåliga och att han egentligen är grymt avundsjuk på de som åker BMW fast 43% befolkningen TROR att man måste vara höginkomsttagare för att njuta en en tysk vagn. | |
| Förstår inte debatten. Kört framhjulsdrivet hela livet. Var lite oroligt att nya bilen skulle fastna överallt å frugan skulle få knuffa på, fatta skulle inte få ligga på ett år!!! Ne 1 serien går som tåget i snömodden även med dubbade 18".. Och så jäkla kul det är med bakhjulsdrift. Gubben borde uppdatera sina åsikter till 2013 teknik och kunnande! | |
|
Han hävdar ju med en dåres envishet att dom bästa dubbdäcken ska sitta bak oavsett drivning. Jag köper det när det gäller bakhjulsdrivna bilar, men på framhjulsdrivna bilar så skulle jag kunna tänka mig att ha dom bästa fram. Det är fn inte kul när en framhjulsdriven bil kanar rakt fram i en kurva.. Samt att det är ju av intresse att få stopp på bilen vid ett trafikljus där det ofta är blankpolerad is. Dom intervjuade en däckgubbe på radion i höstas och frågade just vart dom bästa däcken ska sitta och han sa lite svävande att det nog inte var fel att ha dom bästa bak oavsett drivning. Men själv så körde han alltid med dom bästa dubbdäcken fram på sin framhjulsdrivna bil! |
|
| Är det stor skillnad på däcken ska dom bästa sitta bak även på en framhjulsdriven bil, är däcken i princip lika slitna spelar det mindre roll. Har testat själv hur illa det kan bli med bästa däcken fram på fwd när däcken är olika slitna... | |
|
Jo det är ju klart att det finns roliga framhjulsdriva bilar också som ovanstående! Men överstiger effekten 200 hk på framhjulsdriven så släpper ju bilen både på 1 och 2 hur kul är det? Och då menar jag för oss vanliga som varken har råd med diffbroms eller racingdäck! Sen förstår jag inte hur idioten tänker med bär han drar upp exemplet om 640:in de är ju över 300hk på bilen och att den sladdar låter fullt normalt i mina öron, hur skulle en 300 hästar framhjulsdriven bete sig? Samma som någon drog upp det jämför en 300 hästars bak vs fram! |
|
|
GE, fram/bak frågan igen. ;-) Framhjulsdriven bil: Om man alltid sätter bästa däcken bak kommer skillnaden i slitage mellan fram och bakaxel att öka för varje säsong > inte bra. Bakhjulsdriven bil: Sköter sig självt om man från början (;-) om bästa däcken monteras bak. mvh/ Anders |
|
|
Edit! Bakhjulsdriven bil: Sköter sig självt om man från början (;-) monterar bästa däcken bak. mvh/ Anders |
|
|
Min tidigare E91:a (320i 2006) var ingen rolig vinterbil i alla fall - förutom sladdandet då. Åt helsike för låg och min starka övertygelse efter att i närtid kört både "sämre" bilar som Peugeot 307 och Opel Astra att framkomligheten i *mycket* snö var betydligt bättre på de bilarna. Jag blev rätt förvånad hur dålig den upplevdes vad gäller framkomlighet och jag har ändå kört hyfsat många olika bilar genom åren, är 41 och kommer från Luleå så jag är van med mycket snö och har sladdat järnet på vintrarna särskilt när lappen var ny. Notera att jag snackar om när det dumpat så pass med snö så många kör fast. Jag är van att man drar sig fram med en framhjulsdriven bil men när det är packat med snö framför och under fronten hjälper det inte så mycket att bakhjulen puttar på eller försöker dra loss när man backar. Fast sånt här får man inte skriva på BMW-forum ;) Faktiskt sugen på en E91 igen men då blir det en xDrive eller inte alls. |
|
|
Men då är det ju för 43e gången markfrigången och inte bakhjulsdriften som är det stora problemet! En BMW (särskilt med M-sport) paket är flera centimeter lägre än många andra bilar, det gör rätt stor skillnad faktiskt. Både i djup snö (kör fast) och i alla andra lägen (körglädje). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.