AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.266

Robert Collin uttalar sig om bakhjulsdrift!

Sida 1 av 3
bm
114
bmw36
328 e46
Hahaha den sista idiot är verkligen inte född!
Läs Robert har skrivit, undra om han verkligen känner hur en framhjulsdriven bil är vs en bakhjulsdriven!
Hur f*n kan en sån människa jobba för ett motormagasin eller ens få uttala sig något om bilar?
Läs artikeln länkar den här
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Han är inte helt fel ute, eller ska man passa på att idiotförklara BMW´s utvecklingsavdelning?
bm
114
bmw36
328 e46
Förstår inte hur han inte är helt fel ute? Har själv kört bakhjulsdrift och framhjulsdrift.
Och det jag föredrar är bakhjulsdrift, kör för tillfället framhjulsdrivet hade en 328 e46 och framkomligheten är markant mycket bättre med bmw:n, som t.ex en backe vi har här med bmw var det inga problem alls medans min octavia rs bara grävde sig in i! Ett ex bara....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Han har rätt så tillvida att bakhjulsdrivna bilar i små- och mellanstorlek troligen kommer att vara framhjulsdrivna i framtiden.

MEN det beror inte på de argument han för fram för det beror på att det är DYRT att tillverka bakhjulsdrivna bilar - det är mycket billigare att bygga framhjulsdrivna dito där man monterar motor och växellåda/drivlina i ett enda paket istället för att dela upp motor/växellåda och bakaxel med förbindande kardanaxel/drivaxlar och de mer komplicerade bakvagnarna bakhjulsdrivna bilar brukar ha numer.

Så både BMW och Mercedes lär bygga sina mindre modeller som "alla andra" med framhjulsdrift framöver....dock lär de fortsätta ta betalt som om de vore bakhjulsdrivna pga "märkesimage" - dvs. få större marginaler på bilarna!

Han har ju rätt i att just BMW är "smarta jävlar" då de vet precis hur man skall bygga en bil för att få ut maximal vinst på dem - BMW har högst vinstmarginaler på nytillverkning av bilar.

När det gäller de större och mer lyxbetonade motorstarka modellerna lär de inte släppa bakhjulsdriften då den ger ett mycket mer harmonisk körning när man delar upp driv och styr/bromskrafter mellan olika axlar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag upplever inte en bakhjulsdriven bil som mer framkomlig på vintern, däremot mer överraskande. Kanske roligare om man är på det humöret, men inte på något sätt mer framkomlig eller lika trygg som en framhjulsdriven bil. Om han har helt fel så måste BMW´s produktutvecklare vara lika fel ute.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Finns det någon som tar Collin på allvar?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Johan, en annan orsak är att det finns energivinster att göra, nu när alla bilar ska dra max en decilitern så är det lättare att kapa dessa siffror med en framhjulsdriven bil.
bm
114
bmw36
328 e46
Hahah Nockenwelle dagens bästa!
Stämmer iofs.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nockenwelle, han sprattlar till ibland den gamle uven, bland annat har han 100% rätt i frågan om dubbade vinterdäck, men där emellan kommer det väl ett och annat lustigt höftskott som gör att han vattnar ur sig :)
Jag mailkorresponderade med Collin om fram vs. bakhjulsdrift för några år sedan. Jag gav honom sakliga argument FÖR bakhjulsdrift och han slutade svara efter ett par mail. Collin är en person som man varken kan, får eller bör ta på allvar. Naivitet...

mvh/ Anders
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
@ Robert Lundberg: Talesättet "Även en blind höna kan hitta ett elstängsel" kanske är tillämpligt i sammanhanget.

Mer allvarligt:Jag har inte särskilt stor respekt för svenska motorjournalister, men Collin är nog den jag har minst respekt för. Och det gäller även när han uttalar sig i sammanhang som inte har med BMW att göra.
Hade han haft en framhjulsdriven bil med V8, 300+ hästar och motsvarande däck hade ju den förmodligen gått mkt bättre i vinterväglag om han börjat å gasa... Lr inte.
Collin är, har alltid varit och kommer alltid att vara en pajas i mina ögon.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag ser det mer som att det är viktfördelningen som är av betydelse än vilka hjul som driver i många fall. En stor BMW har bättre viktfördelning än en stor framhjulsdriven bil i mitt tycke. Må hända har man lite bättre tryck på drivhjulen i framkomlighetssyfte, men en framtung bil ger otrygga vinteregenskaper. Om jag kör på en krokig landsväg snabbare och snabbare tills jag börjar tappa greppet, ser jag hellre att bakvagnen börjar glida och elektroniken griper in, än att framvagnen börjar kasa rakt fram innan något hjälpsystem börjar jobba. Det känns mer balanserat och tryggare så.
Sedan har även jag lite svårt för Collin, som verkar vara kraftigt Volvo-köpt många gånger. Men man behöver ju inte lyssna på alla som hojtar i branschen ;)
Buspelle
Collin är patetisk och har alltid varit. Sedan jobbar han dessutom på en patetisk tidning. Kan man ta någonting på allvar som skrivs i den tidningen.

Oaktat detta har väl fram- och bakhjulsdrift sina för- och nackdelar. Framhjulsdrift har ofta ett visst övertag i vinterföre och en del anser att den understyrning framhjulsdrivna bilar per automatik har är säkrare för flertalet förare. Vet inte om det stämmer. Bakhjulsdriften med sina överstyrningstendenser är för många mycket mer kommunicerande och bilen "talar tydligt om" vart den är på väg på ett helt annat sätt än en framhjulsdriven bil. För den som kör bil och dessutom gillar det är het säkert bakhjulsdrift att föredra. Tveklöst är det dyrare att bygga bakhjulsdrivet och transmissionens uppbyggnad ger vissa energiförluster jmf framhjulsdrivet, så mycket talat nog tyvärr för fler framhjulsdrivna bilar i framtiden på bekostnad av bakhjulsdrivna.
Jag körde fast med en framhjulsdriven VW Passat och en person i en framhjulsdriven Chrysler Voyager med dubbdäck erbjöds sig att försöka dra upp den. Det misslyckades ringde pappa som kom med sin E39 med friktionsdäck, Passaten var uppe på första försöket:).

Personer som Collin gillas av de som köper Kia, Hyundai, Peugeot, Fiat, Suzuki och liknande och vill ha argument att de valt en jättebra bil fast dem inte har det.

Har man diffspärr, antispinn eller antisladd är bakhjulsdrivna suveräna. Bästa vinterbilen jag haft var en 735i E32 5vxl med diffspärr men inget ASC.

Bästa bilen på vintern är en fyrhjulsdriven med antisladd sedan är bilmodell viktigare än drivning fram eller bak.

Stephan
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
När artikeln kom ut steg det i rubriken att BMW var på väg att byta till bakhjulsdrift.
Collin är en pajas

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ibland kan det vara till gagn att stilla tiga och riskera att bli betraktad som en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel....
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Robert Collin kan trots allt ha en poäng ibland, och lyckas förmodligen omedvetet snudda vid en del som kan kallas vettigt även i krönikan ovan.

Men han är extremt fördomsfull, han uttrycker sig klumpigt och har svårt att dölja att han inte är opartisk, skriver efter en agenda enligt föregående punkt och är väl minst sagt mycket självgod.

Jag tror inte det finns någon person i Sverige som passar bättre som krönikör i ämnet hos Aftonbladet, en tidning som är stöpt i exakt samma form som den gode Collin. Sedan är det upp till de som kan tänka själva att inte lita blindt på vad varken Aftonbladet eller Robert Collin publicerar.

//Bjersér
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Collin, det bästa på vintern är fyrhjulsdrift!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

acey, under förutsättning att du vet hur en fyrhjulsdriven bil uppträder, vilket jag inte tror många gör när de susar förbi i allt för god fart i blixthalkan, troendes att fyrhjulsdriften löser allt. Få saker är så förvånande som när det släpper med fyrhjulsdrift.
Anders-72: haha, den är bra! Abraham Lincoln var det som sa det har jag för mig: bättre att tiga och misstänkas vara en idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.