|
|
|
|---|---|
|
Reflekterade lite över servicen, en helt vanlig oljeservice, på min 528. Totalt kostade det 1695:- De hade bilen inne på verkstan totalt 30 minuter. Nu var 1217kr av detta bara olja och filter. Lägg därtill tillsatsmaterial och miljöavgift på 52kr. Arbetskostnaden var alltså ca 400kr, inte så mycket att orda om ..men jag kan inte låta bli att reagera över priset på oljan! Oljan specad på arbetsordern är SLX Formula 0W30 som betingar ett pris på 139kr plus moms per liter! Alltså 174kr/litern !!! Jag har kört sportmotorcykel i många år och motorerna på dessa "krutdurkar" är ytterst högtrimmade med litereffekter uppåt 200hk och mer. Dessa motorcyklar går på ganska dyra oljor som ni kanske förstår/vet.. men literpriserna är inte i närheten av den olja som hälls i min bil på en service hos BMW! Är det verkligen en så bra olja som priset indikerar? Vad har ni själva för åsikter om vilken olja man skall köra på? Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- | |
|
Min personliga åsikt är att man ska köra på den bästa oljan och en av dom är ju faktiskt den som Bmw har. Sen att dom har ett påslag på nästan 300% (~50:- + moms inköp) tycker jag är oförskämt, milt uttryckt. Jobbade tills förra året på Mobil Oil så jag vet vad drakarna betalar per liter. Min senaste oljeservice gick på drygt 2200:-, men då fick jag ju faktiskt kupéfilter bytt också ;-) Detta var första gången jag lämnade in en bil för att byta olja, och det var egentligen enbart för att få stämpeln i boken då bilen är såld och servad på ett och samma ställe hela tiden. Tvivlar på att jag fortsätter att göra oljeservicen på Bmw i fortsättningen faktiskt. Jag byter iaf olja mellan intervallen som är på 2500 mil och anser inte stämpeln vara värd nästan 2000:- extra per vartannat byte... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Varför är jag inte förvånad.. Det ser ju snyggt ut på arbetsordern med "bara" 400 kr i arbetskostnad.. men det tar de igen på oljan istället... Vedervärdigt! Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Varför inte ta med egen olja när man lämnar in på service? Min svärfar gjorde så på Kneipbadens bil (BMW verkstad) i Norrköping. Han betalade endast för arbetet och miljöavgiften. Jag byter bil så ofta att jag inte hinner med och göra nån service :) Mvh Marin |
|
|
Det skall jag nog göra nästa gång.. om jag har bilen kvar då... Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
bug Du har mail =) Mvh Niklas Support Your Local Big Red Machine |
|
|
BMW V8: Du har fått svar.. ;) Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Valvoline SynPower 0W40 110kr/l på min verkstad. 174kr/l var ett j-kla ockerpris! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.