AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.044

Vilken automatlådeolja i trimmad 335i E92?

Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Jag ska byta ut ett läckande automatlådetråg på 335an.
Vilken automatlådeolja ska jag använda?
Bilen har ca 420 hk nu och ca 500 till våren, om det nu påverkar något.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
dra en powerpost till användare enrita här. Hans e92 335iAT har runt 500 och han byggde om sin auto för ett tag sedan.. Eller ställ frågan i tråden som finns på trimmningsavdelningen

//Anders

Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Jag föredrar att ställa frågan här.
Jag är också intresserad av att veta vilken olja det ska vara i automatlådan på en otrimmad 335.

Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jag är också intresserad av att veta =》
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Tyvärr har jag inte svaret på vilken olja det skall vara. Men så som jag har förstått det så skall automatlådan ha samma olja oavsett om bilen är trimmad eller ej. Som du själv noterat så skall hela tråget bytas (dessa är av dålig kvalité). Jag har även hört att hela tråget skall bytas även om det är helt men man vill byta oljan.

Normalt skall man inte behöva byta olja på dessa men med trim så är det nog att rekommendera ändå.

Castrol hänvisar till instruktionsboken vad det gäller oljesort, har du kollat där?

Du kanske redan viste men automatlådan är ju bänkad för 450nm. Med mina 400hk har jag ca 550nm, skall du upp på 500 hk kan det bli problem att få den att hålla. Som någon annan nämnde så har enrita knäckt en växellåda och fått den förstärkt av Stertman i Nynäshamn.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Roy335:

För din info så avser automatlådan i mitt inlägg den traditionella automatlådan och inte DKG.

/DJ
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Så vitt jag vet så ska du ha exakt samma olja som original och inte byta ut mot någon annan bara för att bilen är trimmad. Dock ska oljebytena ske oftare när växellådan får jobbare hårdare. Här får gärna någon som är mer insatt i trimning rätta mig om jag har fel. Testa att fråga i den nu 609 sidor långa tråden om trimning av 335i: Länk

Original är iallafall Shell's M 1375.4
BMW reservdelsnummer: 83220142516

Länk
Länk
Länk
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Kollar du här Länk så ser du att ZF skriver att oljan inte behöver bytas om bilen körs under normala förhållanden. Körs den hårt rekommenderar ZF att oljan byts var 8-12.000 mil.
Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Tackar för bra tips. :-)

I mitt fall är det inte primärt för att byta olja, utan för att det värdelösa plast-tråget läcker.
Som bonus får jag ny olja till korrekt nivå. :-)

Visa användare
789
johmei
335i E92
Jänkarnas forum brukar rekommendera Redline (ATF) D4 eller D6 till AT lådorna. Många upplever även skönare växlingar med MT efter byte till Redline D4.

Har inte själv bytt i min MT men funderar på att göra det i samband med att jag är under och krälar i andra ärenden till våren/sommaren.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Redline rekommenderar D6 ATF till MT, även om många lovordar D4an efter byte som sagt.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
bumpar denna tråd då jag undrar om det funkar att köra Redline D4 ATF i en E34 540IA vid byte av olja i växellådan ? ZF godkänner enbart originaloljan? vad jag förstod tacksam för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.