|
|
|
|---|---|
|
Ska importera en bil från Tyskland. Köper i samma veva vinterdäck och fälg av handlaren. (vill ha vanliga friktionsdäck) Frågan är om de man får från en auktoriserad BMW handlare är bra för svenska förhållanden? Jag förutsätter ju det men vill inte gå på någon mina. Uppskattar snabbt svar. Tack på förhand! | |
| Är det inte kontinentala däck där som funkar dåligt i Sverige? | |
| Länk | |
|
Inte säker på att jag helt förstår? Kontinentala däck är alltså sämre för oss i Sverige, och det är de som säljs i Tyskland? De däck som de kallar Nordiska är några specialare som bara finns i SE? Tack för svar! |
|
| Kan man inte köpa däck i tyskland då eller? | |
|
Beror på var i Sverige du bor enligt min däcknasare. Sydsverige har ett mer "kontinentalt" vinterklimat än om du bor längre norröver. /BeroT |
|
|
Jag som bor i södra Skåne kör på kontinentala friktionsdäck, men bor du i Stockholm så hade jag inte rekommenderat den däcktypen - då blir det nordiska friktionsdäck. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Någon som vet vad nordiska friktionsdäck heter på tyska? :) Bor i stockholm... |
|
| Kontinentala vinterdäck är oftast hastighetsklassade (T) från 190km/h och uppåt. De mjukare nordiska vinterdäcken är oftast R eller Q-märkta dvs för hastigheter upp till 160-170 km/h. Kolla vad de kan fixa, men eftersom de mjuka nordiska däcken är dåliga på vattenplaning och barmarksegenskaper är de lika farliga för tyskarna som vad de centraleuropeiska är för norrlänningar...finns alltså risk att de inte saluförs i Tyskland. | |
|
Kör själv (i Stockholm) på relativt nya Nokian WR friktions däck som följde med min E65 vid köp i Luxemburg i våras. Ganska vanliga på kontinenten, men inget jag själv skulle köpa till min bil. Fungerar, men inte mkt. mer. Blir nog att byta till nästa säsong. Har kollat på Riefen.de som är Däckonlines systerbolag inom Delticom. Men de verkar inte ha Nordiska vinterdäck. Prova att maila Delticom Länk och hör om Däckonline kan leverera till Tyskland. Oftast så ligger deras huvudlager på däck där nere. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Continental är ett däckmärke - har jag fattat det som... Det är väl samma spec. oavsett land? Jag har alltid fått med Continental, Good Year eller Dunlop sommar och vinterdäck när jag köpt bil i Tyskland. Funkat kanon från Skåne till Jämtland, Hemsedal mm. |
|
|
Visst är samma modell likadan i alla länder men saken är den att det finns modeller avsedda framförallt för snö och is och andra för varmare temperaturer och blöt vägbana. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
FD-ormen, ja Continental är ett varumärke som inte ska förväxlas med kontinentala vinterdäck. Kontinentala vinterdäck är anpassade för sydligare breddgrader. Det som styr detta är hastighetsklassningar på grund av olika gummiblandningar. Mjuk gummiblandning= låg hastighetsklassning=bra på is. Hård gummiblandning=högre hastighetsklassning=bättre för regn och slask. Tipset är således att be handlaren skicka med Q-klassade vinterdäck. |
|
Continental har ju flera modeller som är specifika för vissa marknader så det är inte alls möjligt att sortimentet är exakt detsamma i Tyskland som hemma. Däremot har de säkert sk centraleuropeiska däck (som tex TS850) som också finns i Sverige. Räkna inte med att en tysk bilhandlare har odubbade Q-däck på lager. Som jag skrev tidigare är dessa livsfarliga på Autobahn pga sina generellt urusla våt/barmarksegenskaper. Oftast har handlarna begränsat med däcktyper och är styrda av de set som BMW erbjuder. |
|
|
Ahh... Där ser man! Jag ska kolla på E91:an vad jag fick för typ. Tror att det är UltraGrip "H". Men en fråga: på Däckonline har de flesta odubbade vinterdäck högre klassning än Q. Oftast T eller H, dvs. höghastighetsdäck. Alltså ingen vidare blandning för våra breddgrader? |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hej, Jag bor i Stockholmstrakten och kör "europeiska" vinterdäck Continental ContiWinter- Contact TS 830 och 810 sedan 6-7 år tillbaka. Kolla på TeknikensVärlds test av vinterdäck Länk så ser man att dessa får ganska bra resultat i testerna. Tycker att dom funkar kanon för mina breddgrader. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.