|
|
|
|---|---|
|
Jag fick ett skumt problem på min dieseltraktor. I söndags närt jag var ute och åkte så pilngade bilen ideligen till och varnade för att det var trasiga lampor på släpvagnen. Men jag hade inget släp efter bilen, och inte dragkroken utfälld heller. Det är en sådan med helt automatisk utfällning, vilken manövreras med knapp från bagageutrymmet. Vid några tillfällen fick jag även varning för transmission failure, men meddelandet släcktes direkt, och bilen uppträdde normalt. Jag antog att dessa fel hängde ihop, då dragkroikar och dess elanslutningar har en tendens att jävlas en del. På nyårsafton så noterade jag att bilen på eget initiativ bestämt sig för att fälla ut dragkroken... Jaha? irriterande, men ingetr som kräver akut hjälp tänkte jag, och dessutom så är det lite svårt att hitta en öppen verkstads då.. Men igår kväll brakade helvetet loss ordentligt: larmet började tjuta på bilen. Bara larmsirénen, inga lampor som blinkade eller så. Och när jag ska försök alarma av så fungerar inga av mina nycklar. Sliter fram nyckeln ur fjärren och låser upp med nyckel, och märker att hela bilen är stendöd. Det är bara förardörren som låses upp, ingen kupebelysning hoppar igång och bilen är helt livlös även när jag sätter dosan i "låset". Får åla igenom hela bilen till bakluckan, fälla baksätet och sprätta bort den lilla täckbrickan på bagageluckan, och därigenom kunna öppna bagageluckan. Försöker utan vettiga verktyg (aningen stressad pga larmet) att först komma ner till batteriet, och därefter lossa pluspolen. Larmet fortsätter att tjuta, vilket jag snabbt kom på att det ska göra när spänningen blir för låg! Och jag får till slut tag på säkringen till larmet och sliter ur den. TYST! Äntligen, det är inte helkul att åla trunt i en tjutande bil kl 02:30 med en ficklampa i munnen.... Men till problemet, jag satte en CTEK laddare på bilen och där har den nu suttit hela dagen, och det är fortfarande inte ett liv i bilen! Den är totalt stendöd! Vad kan nu vara fel? Det finns väl ingen huvudsäkring eller liknande? Någon som har några brillianta idéer? | |
|
Batteriet kanske är kasst!?? Hur många ampere är CTEK-laddaren på? Batteriet i bilen är väl på minst 100Ah skulle jag tro. Om du har en 5A laddare tar det isåfall 20h att ladda batteriet fullt. Låt laddaren stå på över natten och mät sedan batterispänningen (efter att laddaren varit bortkopplad i 15-20min). Om bateriet är friskt, och fulladdat skall det visa 12,7V. Mvh H |
|
|
I begagnatguiden: Fukt i mottagaren/antennen (E61) Detta är rätt vanligt på E61 vilket medför lustiga fel med elektroniken. Allt från att inte bilen går att låsa upp, till stolar som tappar minnet. Känns som det är värt att kolla upp iallafall? |
|
|
Borde inte bilen visa något livstecken alls, även om det är för lite ström i batteriet? Laddaren är min lilla laddare som normalt laddar mc och båtbatterierna. Den stora sitter tyvärr på roadster (inte hemma). Den stora skiljer sig i o m att man kan välja om det är typ mc batteri eller bilbatteri med en knapp. Men det borde väl funka ändå? Eller ska man försöka kabla igång bilen? |
|
|
Att ladda upp batteriet med den minsta laddare (0,8A ?) fungar nog inte. Testa att mät vad du har för spänning nu när du har laddat under natten. Kontrollera även det som Novland skrev ovan... Mvh Håkan |
|
| Läste på laddaren att det bara var 0,8A i output, så det funkar nog inte. Grävde fram en större laddare på 5,0A i källaren, inte CTEK, och ska testa en stund med den. | |
|
Bestämde mig igårkväll för att kasta den gamla laddaren åt helv... När jag kom ut till bilen så hade laddaren slutat ladda och var död. Bilen var fortfarande stendöd, men det luktade "bränd el" i bilen.... Provade att koppla startkablar mellan den andra bilen och 520in och då när jag anslöt sista kabeln så surrade det till i några komponenter under huven. Provade att trycka på start, varvid en del saker hoppade igång, t ex lyse. Efter en stund med förhöjd tomgång på den andra bilen så hoppade motorn igång vid nästa försök på 520in. Men det mesta fungerade inte i bilen. De mest nödvändiga funktionerna bara, men inte tex fläkt och vindrutetorkare. Vilket gjorde det rätt svårt att köra bilen annat än små korta sträckor på smågator. Märkte även att bromsljuset ovanför bakrutan lyser hela tiden, även nu. Åkte över till en kompis och lånade hans stora CTEK-laddare och satte på laddning över natten. Har inte provat att starta bilen än, men jag testade att slå på stereon, och ljudet funkar, men iDrivedisplayen hoppar inte igång nu heller. Och det luktar fortfarande "bränd el" i bilen. Känns som att det kan vara batteriet dom pajat helt, men det förklarar ju inte varför bromslyset lyser konstant?!?! |
|
| Att mittre bromsljuset lyser konstant tyder på kabelbrott mellan karossen och bagageluckan. | |
| Helmysko. Jag hade börjat med släpvagnskontakten. Kanske en kortis där fått hela bilen att balla ur? | |
| Bilen står nu hos den lokala BMW verkstaden för analys. Verkstaden vågade knappt ta in bilen pga doften i bilen..... Dom väntas på måndag! | |
|
Hur gick det med detta då? Har verkstan fått till bilen? Misstänker starkt att jag också kan ha kabelbrott i genomföringen till bakluckan! Kass mottagning på radion (fukt i mottagaren kanske även), bakrutevärmen funkar knappt ingenting, rutan blir aldrig riktigt värmd så isen sitter kvar, får sporadiska light failure varningar för belysningen på regplåten bak. Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
|
Jag gissar på vatten i reservhjulsbaljan. Jag har flyttat upp mina enheter för att slippa dessa problem. //Lars |
|
| Bilen står fortfarande på verkstad. Det var en kabelbrand under golvet nära batteriet som förstörde både kablar och ett antal moduler där bak. Hittills är reparationskostnaden uppe över 18000:-... | |
| Brann det pga vatten och kortslutning eller pga kablarna till batteriet som BMW gjorde en recall på ? | |
|
Alla E61 har väll kallats in till verkstaden för att åtgärda ett fel som kan orsaka brand. Jag har iaf fått det åtgärdat på garanti och var med när de gjorde det. De bytte en liten svart låda och satte fast den bättre med loctight på skruven om jag inte minns helt fel. Ser nu att det nämnts ovan.... /Rikard |
|
| Hmm man kanske skulle åka in med min e61:a och få det åtgärdat... | |
| Vet ej. Inget vatten iallafall, och bilen har varit inne på recall för ovan nämnda orsak. | |
| Har glömt att uppdatera sedan jag fick tillbaka bilen. Totalt gick delar och arbete på 27000:-. T o m dragkroken var tvungen att bytas i sin helhet, pga att kablaget till den brunnit upp. Nära tre veckor fick bilskrället stå på verkstaden och vänta på delar/reparation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.