|
|
|
|---|---|
|
Hej, Med förhoppning om att snart bli BMW ägare behöver jag lite extra feedback i mitt modellval. Har kikat på två exempelbilar; 320d, Länk och X1, Länk Pris runt 200´, skatt och försäkring skiljer sig försumbart även om X1 åtnjuter halvförsäkring och fri service ett litet tag till. Familjen ska få plats vid 5-6 långkörningar per år. Total körsträcka 1500-2000/år. Ser fram emot era synpunkter... | |
| Jag tycker personligen att det är helt förkastligt att köpa en SUV som inte är fyrhjulsdriven. Jag var väldigt nöjd med min 320i från 2006 förutom på vintern då den sög hästb*lle (ganska låg så det packar lätt undertill - och ja, jag kan köra och kommer från Luleå samt är 40+)). Har kört fast på löjliga ställen med den bilen, t.ex. ett par decimeter kramsnö var väldigt knepigt. Kör nu en E83 (X3) och nu blir man bara glad ju mer snö det är. sDriven har väl lite bättre markfrigång men du ska inte gå på en xDrive då? | |
|
Tack för svaret; Betvivlar verkligen inte dina körkunskaper. Xdrive är naturligtvis ett tungt argument men det tillvalet med lägre mil driver priset i fel riktning ;-) Kör företrädesvis stadstrafik och det är väl bara de absolut värsta "snöstormarna" som det kärvar... (Sydsverige...) Hur upplever du kvalitet- och komfort känsla bilarna emellan? |
|
|
En X1 är klart mer modern, mer praktisk och har bättre insteg samt sikt på grund av sin höjd än vad en 3-serie har, till priset av högre tyngd och dess påverkan på beteendet samt förbrukningen. Eftersom skillnaden är liten i det sista fallet hade jag nog siktat mot en X1 i det här fallet. En X1 har bra markfrigång, lika hög oavsett om den driver på två eller fyra hjul och bara en halv centimeter efter den större X3. Jag är inte såld på fyrhjulsdrift utan har alltid klarat mig utmärkt med drivning bak även under svårare förhållanden, men jag kan hålla med om att skall man ändå köpa en SUV med högre förbrukning på grund av tyngd och höjd hör 4WD "till konceptet". Men på 2000mil/år kommer det trots allt bli några tusenlappar extra per år, tror du att du kommer ha behov av 4WD? //Bjersér |
|
|
Jag uppfattar absolut X1 som mer modern och praktisk. 4WD kan jag nog klara mig utan under de förhållanden jag kör (men det skulle vara praktiskt). Men alla features som kommer med 320? Är det inte "mer bil för pengarna"? |
|
| Hur tänker ni när det gäller värdeminskning? Jag menar 3-serien har väl haft ett större modellskifte alldeles nyligen och X1 bara mindre faceliftar? | |
|
Vilken utrustning tänker du på? Både 3-serie och X1 finns med i princip samma tillval och dina två exempel är rätt likt utrustade bortsett från att 320d har metalliclack, halvläderklädsel, 34hk extra och dragkrok i just det här fallet. Jag håller på en X1 jag! //Bjersér |
|
|
Ok, köper dina argument ;-) Kikade på BMWVIN.com och lade märke till; S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension P7RRA DYNAMIC PAKET Dynamic Package P7RSA COMFORT PAKET Package Comfort /N |
|
| X1 är en plastbil...desutom gräsligt ful. | |
| Konstruktivt - tror nog att det bara är Trabin och Zwickau som byggdes i plast. Tyska iofs. Vill du läsa mer? Länk | |
|
Jag har själv haft en 320d och kört X1 flera gånger som hyrbil. Även om jag inte heller tycker X1 är snygg så hade jag absolut valt X1 framför en 320d om man nu gillar den. En viktig detalj som krävs på X1 är servotronic, standardstyrningen är löjligt tung på X1. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.