|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
går den runt väldigt lätt!?? då kan det vara det här: Länk läs och kommentera gärna- FAF |
|
|
God morgon! Ja, den går runt väldigt lätt men utan att tända. Har läst tråden som du länkade till och det verkar ju onekligen intressant. Sitter på jobbet nu så ett prov av detta får vänta tills i eftermiddag. Men det känns knepigt att ligga och mala på startmotorn så länge, det sitter ju i ryggmärgen att man inte ska göra det utan bara ligga där en kort stund i vanliga fall. Men eftersom det är en del som har löst det genom att ligga på startmortorn länge utan att deras bilar har tagit skada och sedan hoppat igång och funderat ok igen så får väl jag prova samma sak. Återkommer med om det fungerade eller ej. |
|
|
Provade i eftermiddags med tipset ovan att låta den stå och mala på startmotorn för att se om det hjälpte. Efter ca 30s så hostade den till och tände till i ca 3-4s för att sedan dö igen, jag såg på varvräknaren att den gick upp till ca normalt tomgångsvarv innan den dog igen. Efter detta fick den vila ca 2 min och jag gjorde om m samma sak igen, denna gång så hostade den till men tände inte så länge(kort) som första gången. Hade ingen möjlighet att koppla en annan bil till min för att hjälpa till med strömmatningen så jag ville inte fortsätta med startförsöken iom att det sliter ganska bra på batteriet som dessutom är nyinköpt. Tror ni det blir bättre resultat om man kopplar bort bränslepumpen så att man inte tillför mer bränsle under tiden som man försöker bygga upp kompressionen igen? Eller det kanske inte spelar någon roll? Kan det vara tändspolarna som har gett upp, kan de ge dessa felsymptom? Har inga felkoder på dem men det kanske de inte genererar direkt vid fel heller? Mvh ChristoferB |
|
|
God dag vänner och bekanta! Just nu är jag så glad så jag vet knappt vart jag ska ta vägen! Idag är det en glädjens dag, varför detta kanske ni undrar? Jo, det är som så att bilen idag har startat och stått på tomgång utan problem. Jag gjorde som i tråden FAF länkade till, dvs stod på startmotorn och "malde" tills den hoppade igång. Första gången så gick den i ca 2-3s innan den "dog" igen, vred tillbaka nyckeln och stod på startmotorn i ca 20 sekunder innan den hoppade igång och denna gång fortsatte den att gå utan problem! Det ska tilläggas att jag hade en annan bil inkopplad för att inte dra ur mitt egna batteri vid startförsöken. Jag tackar för all hjälp och förslag på saker som jag skulle kolla för att få ordning på bilen. Ni har varit och är en kunskapskälla utav rang. Nu återstår att se om den fortsätter att fungera och hur den beter sig när man faktiskt kör den. Den har ju "bara" stått på tomgång hittills. Återkommer med slutligt resultat senare ikväll eller imorgon. Mvh ChristoferB |
|
|
Vill bara återkoppla att nu har jag kört med bilen i två dagar och allt verkar fungera som det ska. Inga ryckningar, hopp eller misständningar som det var innan. Det som orsakade detta var hål i gummibälgen direkt från luftmassemätaren in mot motorn. Det var i den veckade delen där som det var ett rejält stort hål. För att vara på den säkra sidan så bytte jag båda gummibälgarna som går in mot motorn då de inte kostade mer än ca 530kr totalt. Lika bra när man ändå hade isär grejorna. På grund av att bilen stod still såpass länge så tog mita redan dåliga batteri stryk och blev helt urladdat, ett nytt fick inhandlas via England då dessa är bra mycket billigare där. 1050kr inklusive frakt till Sverige för ett Tudor Blue Dynamic på 95Ah mot ca 1700kr i Sverige var ju inte mycket att tveka på! Efter bytet så ville bilen inte starta utan den snurrade runt väldigt lätt, jag fick då tips av er här på forumet om att den kunde bli "kompressionslös" om man har gjort många korta körningar eller många startförsök. Botemedlet mot detta var/är att man får helt sonika stå och "mala" på startmotorn tills den bygger upp kompressionen igen och startar. Jag fick göra tre eller om det var fyra startförsök på ca 30-40s innan den hoppade igång och snällt stod på tomgången igen. Jag hade vid de sista startförsöken en annan bil som hjälpte till och matade till mitt batteri. Nödvändigt eller ej så kändes det bättre att göra så. Summa summarum, allt fungerar och man är återigen en glad och nöjd BMW-ägare. Tack för all hjälp som jag har fått av er här på forumet. Jag kan bara spekulera i vad det hade gått på om jag hade lämnat in bilen till BMW, undrar hur de hade debiterat delen där de står på startmotorn tills den startar? :-) Mvh ChristoferB |
|
|
Tack för din feedback! Roligt att du fick igång bilen. Hade liknande problem men i mitt fall var det bränslepumprelät eller glapp i kablarna till relät som var boven. Jag har också dessa felkoder som återkommer efter att jag nollställer felkoderna. 227 lambda contol tolerance Bank 1 Deviation rich 228 lambda contol tolerance Bank 2 Deviation rich Försvann dina felkoder efter bytet av bälgarna? |
|
|
God kväll! Ja, mina felkoder försvann när jag bytte ut bälgarna. Nu har jag inte kollat felkoder på 2 dagar men jag kan kolla imorgon om det är något nytt som kommit. Men jag raderade de som fanns innan och det blev inga nya när jag startade bilen i alla fall. Men det kanske har hänt något sedan dess? ;-) Mvh ChristoferB |
|
| Då ska jag ut i morgon förmiddag och checka bälgarna om de ser spruckna ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.