AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.379

Hjälp med felkodstolkning önskas till min 530-01

Sida 1 av 2
God eftermiddag!

Har haft lite strul med att min motorlampa har tänt till och från samt att bilen har gått lite ojämt.
Men detta har varit övergående och lampan har också släckt sig själv efter ett antal starter precis som den gör om inte felet ligger kvar har jag förstått.

har inte använt bilen under julen och nu när jag skulle använda den igen så gick den väldigt ojämt och jag vågade inte ha igång den mer än ca 10s och var den på väg att självdö kändes det som.

I april-12 köpte jag en felkodsläsare i form av en adaptersladd USB - OBD2uttaget i kupén.
Har inte haft tid till att installera denna och medföljande mjukvara utan gjorde det nu i helgen och fick då följande koder utlästa via INPA som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att tyda så man vet lite mer om var man ska börja med felsökningen.

202 Lambda regulating limit Bank1 Mixture limit lean

203 Lambda regulating limit Bank2 Mixture limit lean

238 burning fail Cylinder 1 Misfire CARB_A Misfire CARB_B1

240 burning fail Cylinder 3 Misfire CARB_A Misfire CARB_B1

239 burning fail Cylinder 2 Misfire CARB_A Misfire CARB_B1

227 lambda contol tolerance Bank 1 Deviation rich

228 lambda contol tolerance Bank 2 Deviation rich

Tar tacksamt emot förslag och tips på vad och var jag ska börja.

Mvh ChristoferB
Ingen som kunde hjälpa till med detta?

Mvh ChristoferB
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag hade börjat med att kolla gummibälgarna mellan MAF och motor. Ser ut som om motorn får i sig mer luft än den som passerar MAF.

___
/Fredrik
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Instämmer, kolla efter läckor i insug och vevhusventilation. Jag bytte ena gummibälgen på min kärra förra veckan pga en spricka i den.

// Magnus

Jag tackar för förslagen, får kolla detta imorgon då jag har mer tid över.

Kan man slå felkoderna i TIS till exempel för att få förslag på vad man kan göra?
Eller är det någon annan programvara som krävs för detta eller manual?

Mvh ChristoferB
Är det bara att bända och leta efter torrsprickor eller är det startgas som gäller för att man ska hitta något?

Mvh ChristoferB
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Japp, ta en liten ficklampa och känn, kläm och kolla insugsbälg samt vevhusventilation. Hittar du ingen uppenbar spricka kan du testa med startgas.

___
/Fredrik
Sen uppdatering men med regn och inget garage att vara i så får man välja sina mektillfällen.

Hur som helt så har jag nu kollat insugsbälgen som har artnr: 13-54-7-505-838. Den ser inte riktigt frisk ut, den lilla tappen(pil nr 2 på bilden) som sitter uppåt är det ingen spricka i men den är nästan helt av ändå.
I nederkant mot resonansburken (pil nr1 på bilden) så är det en längsgående slits som jag inte tror ska vara där, den borde väl vara hel ner mot den anslutningen? Om det ska vara en slits där så är det för att man ska få över gummikanten i så fall men det verkar långsökt, vad säger ni?

Sedan har jag en fråga till, på den lilla anslutningen uppåt (pil nr 2 på bilden) så är det 2st slangar anslutna. Var kan man hitta dem på sprängskisserna? För de behöver nog bytas ut också. Den ena av den är det som ett svart pulver på och känns inte ok i det utförandet.

Länk

Så min plan är nu att byta ut bälgarna nr 6 och 7 samt om jag får tag i vad de små slangarna är för något.

Vad säger den samlade kunskapsbanken om detta?

Mvh ChristoferB
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
får inte bilden att funka..

FAF
Blir det bättre såhär?

Länk

Mvh ChristoferB
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Nr 8 , där flexslangen ansluter mot den stora hade jag hål i, felkod 072 samt motorlampan tändes.

mvh
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
här kan du leta delar:

Länk

slå in ditt VIN nummer så kan du se vilka delar som finns på din bil.

FAF
Jo, det har jag hittat :-)
Men jag hittar inte bilden på den lilla slangen (jag tror det är en vacuumslang) som sitter ihop med annan slang på anslutningen som jag kallar för nr 2 på min bild.
De andra 2 stora bälgarna har jag artnr på, men det vore bra att ha på den lilla slangen också. De vet väl på BMW imorgon men det är alltid skoj att veta i förväg.

Vad fick du betala för bälg nr 8 som du köpte?

Mvh ChristoferB
En kompletterande fråga nu så här efter ett tag.
Har inte löst mitt problem än, köpt bälgarna och försökt byta dem men med 10-13minus ute så är det inte lätt att få isär grejorna utan att det går sönder.
Givetvis så har jag lyckats med att ta sönder en hårdplastdetalj, den sitter nerstucken i det som jag har markerat på bilden med nr2.
Det är två små slangar som är anslutna till den men jag kan inte hitta den bilden på Realoem eller liknande sidor, så jag vet inte var det är för artikelnummer på den.
Kan någon hjälpa mig att leta reda på vad det är för del?

Tack på förhand.

Mvh ChristoferB
En uppdatering och en önskan om lite mera hjälp.

Har nu fått bytt den sista lilla plastbiten också samt nytt batteri då det gamla var originalbatteriet som satt i.
Det hade helt enkelt gett upp nu efter närmare 11år i bilen.

Hur som helst, nu startar inte bilen alls längre.
Den maler runt på startmotorn men den "tänder" inte utan det låter bara som om att det snurrar runt.
Provat med båda mina nycklar för att se om det kunde påverka med vilken nyckel som man försöker starta bilen.

Är det någon som har något/några tips på vad man kan kolla mer?
Innan så hade den ALDRIG några startproblem utan gick igång direkt så jag är lite förvånad över vad som kan ha hänt med den nu när den bara stått still.

Det jag har bytt är alltså gummidamaskerna från luftfiltret och in mot motorn, inget annat är rört.

Tips funderingar från den samlade kunskapsbanken här på Autopower?

Mvh ChristoferB
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bränslepumpshaveri?

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du gjort många starförsök utan att köra med bilen, är säkerligen stiften nersurade!

Det du kan försöka först är att hålla nere gaspedalen HELT i botten när du försöker starta motorn - då kan du lyckas blåsa bort tillräckligt med bensin från stiften för att den skall starta. Ibland hoppar motorn igång på några cylindrar och de andra följer efter om man gasar till lite när motorn tänder halvdant.

Om detta inte lyckas - skruva ur stiften och blås rent cylindrarna med tryckluft samt bränn stiften torra med gaslåga. Därefter kan du prova igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bränslepumpen går, det har jag kollat när man vrider om startnyckeln till läge2.

Et par startförsök har ju skett givetvis så det kan vara stiften som är nersurade.
Provade idag igen ett par ggr och det är nästan nästan att den går igång, men det är precis det där lilla sista som saknas för att den ska gå igång.
Retligt som tusan minst sagt.

Men jag får prova med att hålla ner gaspedalen helt i startögonblicket och se om det kan göra någon skillnad. Det tar emot att göra så bara för jag har för mig att man inte ska ge någon extragas när man startar men man får väl göra ett undantag :-)

Mvh ChristoferB
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anledningen till att du skall hålla nere gaspedalen är att gasspjället skall öppnas och ge mer luft in i cylindrarna som kan blåsa bort bensinen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nu har jag provat och ingen tur med detta.

Har tillgång till DIS, kan man i detta på något sätt se om man har några felkoder på tex vevaxel eller kamaxelgivare?
Vilken modul är det som man ska göra ett test på då?
Om jag raderar eventuella koder som ligger i systemet så borde väl nya felkoder skapas i och med att den inte vill starta?
Så kan man se mer specifikt vad som kan vara fel, för den BORDE väl generera någon/några koder när den inte startar?

Kan det vara något med startspärren som knasar? EWS heter den eller hur? Den borde ju gå att testa i DIS också, vågar inte riktigt pilla för mycket i DIS i och med att jag inte har riktig koll på vad jag gör, så man inte tar sönder något av misstag.

Det känns/låter som om det är dålig kompression, motorn går runt väldigt lätt men precis när den ska till att "tända" så vill den inte och snurrar bara med igen.
Hjälper det er något i vad som kan vara fel?
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Spekulerar i om din nr2 kan ha med bromsvacuum att göra. Kika på Länk och speciellt vinkeln nr6. Ser kanske inte rätt ut på bilden, men googla på artikelnumret 13 32 7 503 677 så blir det träffar Länk.

Länk har lite info om detta, bla en kommentar om felet i bilden hos bmwparts/realoem.

Du kanske har en vacuumläcka mot bromssystemet?

(må länkarna vara med mig)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.