|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag råkade ut för vattenpumpshaveri innan mellandagarna. Jag lämnade in bilen och har nu fått ny vattenpump på bilen. Men jag är ju dörädd att det ska ha blivit något annat fel också då den hade tryckt ut glykol ur expansionskälet vid överhettningen då pumpen for. ÄVEN fast jag slog kvar bilen 2 sekunder efter att den röda lampan tändes om motoröverhettning..... Hur som, nu när jag knapprar fram motortempen på datorn så ligger den kring 95-96 grader då jag kör landsvägskörning. Är detta normalt? Jag tycker personligen att den pendlar på höga värmetal för att vara normal lugn landsvägskörning(100km/h). Är 95-96 grader motortemp normalt på en 330xi -06a? | |
| Jag vill minnas att min 325 ligger på ca90 grader vid landsväg. Tror inte runt 95 grader ska vara någon fara. | |
|
Termostaten i din bil öppnar vid 97 °C så det är helt normalt. |
|
|
Om du har 50% glykolblandning i kylsystemet och 2bars övertryck, kokar det inte förrän vid ca 120grader C. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, förmodade att termostaten var en 97-graders. Nu har jag dock upptäckt att så fort motorn närmar sig 97 grader så öppnar termostaten var vid motortempen sjunker hastigt ner till 74-75 grader (15-20 sekunder). Därefter kan det ta ända upp emot 30-40 minuter innan den går ifrån 75 till 96 igen. När den då når 96 igen efter att ha pendlat mellan 75 och 96 i 30-40 minuter så rusar den ner till 75 igen för att sedan upprepa samma procedur. Är detta normalt? |
|
| Om man tänker efter en aning så borde man inse att din bil uppför sig "normalt". Ni har kommit fram till att termostaten öppnar vid 97 grader. När din bil når runt 97 grader så öppnar termostaten. Kylarvattnet får nu cirkulera GENOM kylaren en kortare (?) stund, dessutom lär det finnas svalare vatten i kylaren när termostaten öppnar. Detta sammantaget gör att kylvätsketemperaturen droppar ordentligt o tar sedan tid på sig att klättra upp mot 97 gradet igen, varvid proceduren upprepas. | |
|
Knappast normalt. Temperaturen kan sjunka sakta i utförsbacke eller i låg fart. Aldrig så snabbt och så mycket. Är det ordentligt luftat efter pumpbytet? Verkstaden borde rekommenderat termostatbyte när systemet är tappat och slangar loss? |
|
|
Normalt eller inte så vart det bättre efter ca 2 timmar körning. Den var stabilare nu innan jag kom hem, den pendlade mellan 85-95 och gjorde inga konstiga dippar i slutet här. Ska på en lite längre tur tidigt imorgon bitti igen så ska kolla igen då om den gör så i början av körningen och att den kanske blir bättre efter en längre tids körning. Isåfall kontakar jag åf och hör om det är normalt. Om den funkar bra från början så får det helt enkelt vara bra. Jag håller dock med dawwe också om att det skulle kunna vara normalt, kylvattnet som gått igenom kylaren är förmodligen väldigt kallt iom att det var -8 ute också. Därmed så behöver inte mycket kylt vatten passera efter att termostaten öppnat för att motorn skall fort kylas ned. Därmed även en förklaring till den mer stabilare motortempen efter lång tids körning då vattnet allt eftersom värms upp lite mer och till slut blir varmare överlag och då blir inte dippen lika våldsam efter att termostaten öppnat. Systemet verkar dock fungera och motor blir iallafall inte överhettad :) Tack för alla svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.