AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Skumt beteende efter längre stillastående

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Har märkt ett par gånger då jag haft bilen stående några dagar eller som nu ca 2 veckor.
När jag startar första gången då så går den inte riktigt upp i tomgångsvarv och vibrerar lite och låter lite skumt, stänger jag direkt av och startar igen så går den hur fint som helst och efter det inga som helst problem.

Vad kan detta bero på ?

Mvh
Slitna tryckare, har själv haft det problemet och efter en dos av PRO-TEC Hydraulic Lifter Care så har bilarna(523 -00, 525 -02) startat som dom ska.

mvh
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
vad händer om du inte startar om, går den bra efter ett tag?
några missljud?

FAF
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det kan även vara en tändspole... Läs felkoder så ser du vad som felar.

Mvh H
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
FAF:Har inte provat att bara dra runt den, men får göra det nästa gång den stått.

Håkan: Har tyvärr ingen mjukvara för att göra det, har inte riktigt satt mig in i det där än.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har läst någonstans att om tändspolarna blir varma så är de påväg att gå sönder. Testa efter att har kört en tur med att känna på toppen av spolarna och jämför om du känner ngn teperaturskillnad. Är det kallt ute skall du nog inte stänga av bilen när du skall kontrollera detta. Återkom gärna med hur det gick...

Mvh H
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Håkan, ska testa det och se om det är någon skillnad , återkommer.

Mvh
För att spolen ska bli varm måste han ju kört med bilen eller hur? Eftersom det är när bilen stått en "längre" tid och att den går bra efter omstart så kan man utesluta spolarna.

Kollar du felkoder kommer felet att visa sig på olika cylindrar vid varje kallstart. Sök på forumet så får du se att det är fler som haft detta problem. Kan ju även va bakventilen i pumpen men då borde det ta längre tid för den att starta.

Här kan du läsa.
Länk

Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Läste truckers tråd, han hade slagit i samma medel som du.
Kanske man ska testa det , synd att jag precis bytte olja :(

Vart kan man få tag i det ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hittade här

Länk

Ska man prova ? står att man ska slänga i efter oljebyte.
Jag bytte olja för ca en vecka sedan och nog bar aåkt ca 20 mil, borde funka ?
På 523an (37000mil) hällde jag bara i, den hade gått 800mil med samma olja. 525an(16000mil) bytte jag vid oljebyte och samma resultat på båda.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok sweet, man drar i en hel burk antar jag va ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag måste rådfråga vad ni hade gjort.
Problemet har inte uppstått sedan senast, dvs ca 1 månad.

Dock går tomgångsvarvet upp direkt när jag startar för att sedan falla till 1000 för att några sekunder senare falla till 700 ca, är det normalt ?
Det sker under ca 10 sekunder.

Jag har köpt 2 st flaskor av hydralic lifter care, borde jag tippa i en flaska eller vänta tills problemet uppstår igen ?

Mvh
Marcus
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det kan väl inte skada att hälla i ?
Behöver lite stöd i detta, kom igen nu :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.