|
|
|
|---|---|
| Jag har mätt upp en sträcka med bilens km-räknare, kan man lita på den,för min hastighetsmätare visar fortare än vad det går. | |
|
Jag jämförde kilometerräknaren på min 330i E90 med GPS och skillnaden var försumbar, mindre än 1 %. I E90 (och antagligen många andra bilar) tror jag det ligger en medveten felprogrammering av hastighetsmätaren, så att den inte ska visa för lite även om ägaren monterar däck av annan dimension än original. |
|
|
Hastighetsmätaren skall visa för mycket. Noggrannheten på km-räknaren är bl.a. beroende på däckstorlek så det kan variera. |
|
|
Så här ser lagkravet ut för hastighetsmätare; 5 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet, v1-v2 =< v2/20+10 |
|
|
Oj, det var väldigt mycket tillåtet fel! Iaf, på E39 visar hastighetsmätaren uppmätt hastighet + 5km/h +- instrumentetnålens felvisning. Kilometerräknaren räknar så exakt den kan, men kommer beroende på däck, lufttryck o mönsterdjup skilja upp till +-3% ca, typiskt något mindre. Med vinterdäcken 205/60 16 ligger jag <0,5% fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.