AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.019

BMW 540 -99 började plötsligt gå dåligt för att sedan dö, tips önskas!

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Har fått problem med min 540 -99. Då frugan var ute och körde (ca. -10 grC ute) börjande bilen plötsligt gå dåligt (troligen ej på alla cylindrar) och motorlampa tändes, gick då max 20 km/t vid fullgas och stannade till slut. Bilen går under de senaste åren nästan uteslutande korta sträckor i samhället (ja, jag vet att detta ej är bra....)

Har läst av felkoder enligt nedan:

DTC
140 -Aktivering, elektrisk kylvätsketermostat
62 - Misständning mer än en cylinder
50 - Cylinder 1, feltändning detekterad
57 - Cylinder 2, feltändning detekterad
55 - Cylinder 3, feltändning detekterad

Min första tänke var att det kommit olja i tändstiftsbrunnarna och som orsaktat feltändningarna. Men är inte detta ganska osannolikt att det skulle ske i princip samtidigt på 3 cylindrar. En annan tanke, kan kattarna ha gett sig och täppt igen avgassystemet, har för mig att motorn då "stänger av" några cylindrar?

Tänkte börja riva i detta i morgon och vill gärna få lite tips på vad det skulle kunna vara för fel.

Tänkte börja med att byta (mest i förbyggande syft då det verkar vara vanliga fel) packningar till ventilkåpor, insugsmembran, oljeseparator.

Mvh. Bjarre

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Mitt tips: kolla bränslepump först, vanligt fel på 540 e34 men även e39 tror jag...
Jag hade plockat ut bränslepumpenoch sen varit noga med + och - och testat att tvängsköra den direkt från batteriet. Går inte pumpen då så kan du testa att vända på + och - då kommer den säkert hoppa igång. Då vet du med säkerhet att pumpen är kass.

Mvh. Richard
jo
50
johnnyy
540iA 98
Bara inte pumpen kortslutar den är ju in i tanken
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Bränslepumpen bytte jag för ca. 2 månader sedan, så den borde det inte vara. Men man vet ju aldrig. Borde det inte bli någon felmeddelande för detta?

Mvh. Björn
jo
50
johnnyy
540iA 98
Nej
Prov ta av plus kabeln en timme och prova på nytt.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg, det jag menar är borde det inte finnas någon felkod för "bränslet" om bränslepumpen ej fungerar? De enda felkoder jag har är ju för tändningen?

Mvh. Bjarre

jo
50
johnnyy
540iA 98
jag är inte säker om det kommer någon fel kod
Men den blir nollad ti ta bort strömmen en timme.
jag fick inte någon fel kod när min gick sönder
Jo
1
Johan137
Bmw 540iA Touring-01
Hittade du någon lösning? Min bil har samma felkoder och går som skit, tappade 2 cylindrar efter 3000 rpm men nu har den tappat 2 cylindrar helt..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Igensatta kattar?
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Hej Bjarre!
Pga felkod 140 så skulle jag kika på den elektriska kontakten på termostaten så det inte är glykol där. isf kan glykolen ledas till databoxen med kapillärverkan genom kablarna. Var med om det på min 540 för några år sedan.
mvh Stefan
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Oj det var en gammal tråd. Riktar om mitt inlägg till Johan137 istället.
ro
74
rotis
540 AC Snitcher Touring -98
M5 -92
Hade lika problem med min 540..
Det var katalysatorena det var fel på.. fick byta båda.
Felkoderna var att det var frånkoppling på olika cylindrar
Och lambdan
Synd att inte folk skriver och berättar vad felet var - det skulle hjälpa andra.

Jag hade liknande beteende på min 540iAT och på min berodde det på en igensatt katalysator. Har för mig att cyl 1-4 är till höger, så det var förmodligen höger kat som behövde bytas.

Jag fick bytt till en universal på min, har fungerat fint i fem år.
Jag hade klydd med min gamla e39. Dog ofta och gick allmänt skit. Läste dock inte av några felkoder så vet inte om det var samma, men bytade impulsgivaren. Gick som en klocka efter det. Kanske var ett helt annat fel än vad ni har men alla tips är tips :)
Det är sant, det sitter Hall-sensorer för kamaxeln (och kanske även för vevaxeln?). När de blir dåliga går bilen uselt. Men det tänds dock ingen motorlampa, åtminstone inte på mina två bilat som drabbats av det.

Symptomen var för mig att den startat när den varit kall, men börjat gå dåligt och tjuvstanna när den blev varm. V8 M62 i båda falllen.

Även problem med LMM kan ge liknande problem, men då går den skit direkt nör den är kall - åtminstone för mg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.