|
|
|
|---|---|
|
Har sålt min 525i '06 som med sina 218hk och bensinslukare var lite väl törstig för mina 4500 mil om året. Så nu spanar jag på en 318d från 2009/2010. Ska köpa en till helgen är väl tanken, då jag lånar bil just nu. Men undrar över serviceintervaller osv, är det några dyra servicar på dessa som man bör vara medveten om? Vore guld! | |
| All service är konditionsbaserad. Så vad som behöver göras är individuellt för varje bil. | |
| Ah sant, jag var dessutom lite otydlig. Jag har inte sån värsta bra koll på bilar, så tänkte om det var byte av kamrem (eller är det kamkedja som på min 525'a?) som ska bytas, eller partikelfilter som på V70 drive. Det är rätt stora kostnader, så tänkte om det fanns något liknande som kommer 'dra iväg' när det väl är dags för den servicen? | |
|
Precis som Chris87 skriver så är den konditionsbaserad för varje bil så priserna varierar. Räkna med ca 3000mil mellan oljebytena om du kör långa sträckor, sedan kan det komma en översyn däremellan där bla bromsvätska byts. Dock finns det ingen "stor service" som kommer vid ett specifkt miltal. Jag hade rekomenderat dig att kanske också snegla på 320d eftersom du kör mycket. Utbudet är stort och dessa har oftast lite mer utrustning som sportstolar och xenonljus tex. även om skillnaderna är ganska små så är motorn lite piggare och drar i realiteten lika mycket som 318d. Jag körde min 320d på mellan 0,55-0,6 mellan tankningarna i raskt tempo på motorvägen (med 18-tums hjul). |
|
| När det gäller partikelfilterbyte så skall detta inte göras vid ett specifikt miltal som på vissa Volvomodeller - BMWs filter är självrengörande och skall inte behöva bytas under förutsättning att bilen används regelbundet så avgaserna hinner nå rätt temperatur. Eftersom du skriver att du kör 4500mil per år bör detta inte vara några problem. Sen är frågan hur många gånger filtret klarar av att regenerera men räkna med åtminstone 25-30,000 mil på de nyare dieslarna...dock har jag förstått att vissa firmor tvättar filtret för en bråkdel av vad det kostar att byta till ett nytt om problemet skulle uppkomma. | |
| Stort tack för svaren, det var sånt här jag var ute efter. Det har hjälpt mig mycket i mitt val av bil faktiskt =) | |
|
...och det är kamkedja på BMW: alla nyare motorer, så rembyte behöver du inte fundera på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hej! lånar tråden lite då jag går i samma tankar, efter att ha gjort utflykter som både vw ägare och saab ägsre så är det tillbaka till riktiga bilar igen! tanken är att det ska skafas en 3 serie touring från mellan -07 & -09 nånstans... kollat runt lite och funderar på om 318d, med sina ynka?! 143 hästar 260?! nm, är" tillräkligt"?? med dem orden menar jag om det är säljbart i näata steg eller om folk kommer tänka som jag och tveka... har än inte provkört någon, men rent spontant låter 143 hk lote klent för en kombi.... vad säger ni? |
|
BM 39 318d Touring 2010 års mod.
218iA active Tourer 2016. Porsche 911 Targa 1981. Austin mini superdelux 1960. |
318d på 143hk är en underbart fin motor tar du en -09 så är den extra snål i bränsle jag kör min på 0.55 blandad körning och dess utom är års skatten bara 1429kr (alltså om året). för den som kan och har möjlighet gör du det viktigaste enkelt själv, byte motor olja + olje filter, bromsvätska var annat år. Nolla service indikering enkelt med knappana vid ratten blink spak. kam kedjan gör det bekymers fritt bil ägande enl Bmw byter man aldrig den. det handlar bara om att inte överskrida service int vallerna och på de viset alltid låta motorn ha färsk olja. 318d är enligt min vetskap den mest ekonomiska bilen man kan äga. Stefan W |
BM 39 318d Touring 2010 års mod.
218iA active Tourer 2016. Porsche 911 Targa 1981. Austin mini superdelux 1960. |
Den rätta motorn med perfekt vrid,Finns inget att klaga på. Drar fint hela vägen upp till 210km/h och har orken att hålla den farten samtdigt som hastigheten ökar några km till. Och den ligger klistrad på vägen; Snacka om att flyga lågt och samtidigt ha en mycket låg bränsle förbukning. Det kallar jag njutning. |
|
Jag provkörde en 320d touring '09 på 184hk igår, kändes som väldigt bra drag i den faktiskt. Den ska enligt uppgift (vilket sällan stämmer i verkligheten givetvis) dra 0.4 landsväg/0.49 blandad körning. Är det rimligt att köra denna på säg .. 0.5-0.55? Jag kör 15 mil tur/retur per dag till jobbet, 90% motorväg och resten småvägar (dvs ingen stadstrafik eller köer). Kändes lite "för pigg" för att dra så lite, men å andra sidan har jag rätt dålig koll på bilar så .. vänder mig till er för råd =) |
|
|
Låter rimligt, som jag skrev ovan drog min 320d 0,55-0,6 mellan tankningarna och då körde jag frisk motorvägskörning (120-150km/h) och en del stadskörning. Detta på 18-tums hjul dessutom. Så 0,5-0,55 bör vara enkelt att nå. |
|
| 320d '2010 inköptes igår kväll, tack för alla svar på tråden :) | |
|
Grattis, kul vad blev det för Spec? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.