|
|
|
|---|---|
|
Min bil har varit stående ett par månader eftersom jag har haft misständning på 6:ans cyinder och gul motorlampa lite emellanåt. Nu när jag skulle starta upp den i förra veckan så gick den 5-10 minuter på tomgång när jag var inne. Rätt som det var dog den och jag gick ut och starta upp den igen. Men nu startar den bara tillfäligt och dör efter ett par sekunder. Precis som om den inte får soppa. Kan det vara så djävligt att soppapumpen gav upp precis nu? Idéer och tips mottages tacksamt. Motorn är en M62 TUB44 | |
|
Lyft på baksätet och lyssna om pumpen går. Gör den det... Läs felkoder. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Får inga felkoder alls när den lägger av. :-( Ska lyfta ur soffan bak och lyssna om det är nåt liv i pumpen senare idag. |
|
|
Det är nog inte pumpen. Fick igång bilen efter några försök. Sen fick den stå på tomgång några minuter. Innan den dör så börjar den gå ojämnt och skaka lite sen är jag tillbaka på ruta ett igen, man startar och den lägger av direkt igen osv. |
|
|
Det låter inte helt olikt mitt problem. Jag misstänker kamaxelgivare, men har inte haft möjlighet att läsa felkoder ännu. |
|
|
Jag hade fått felmeddelande om det hade varit nån sensor. Jag får inget felmeddelande alls. Ingen lampa heller som tänds. Känns som felet ligger utanför motorns felkontroll. Ska ta och läsa av felminnet i morgon igen för säkerhets skull. |
|
|
Kan ju vara pumpen som går ett tag och sen dör en stund osv. Har varit med om detta på ett par bilar. Som sagt. Lyft på baksätet och skyddslocket och lyssna på pumpen så hör du direkt. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Det är inte helt enkelt att höra om pumpen går eller inte...Hade ett liknande mystiskt "problem" på en M5 E39. Bilen kunde få för sig att INTE starta ibland, trots bra med kräm i batteriet. När den väl startade gick den bra. Gick inte att bogsera igång. Däremot startade den med nyladdat batteri. Vi bytte bränslepump, sen dess har bilen startat varje gång! Min gissning är att bränslepumpen hade brända "kollektorytor" eller halvdåliga kol, för det verkade som om det behövdes lite mer spänning ibland för att "bränna igenom" o få pumpen att starta. Med den nya pumpen har den aldrig strulat, trots att man ibland kunnat höra att batteriet tappat en hel del kräm pga längre stillestånd... | |
|
Kolla tomgångsmotorn först,jag har själv provat att koppla ur den o då startar bilen en sekund sen lägger den av.Kolla kontakterna. Bara Min Wagn! |
|
|
Nu har jag rengjort och smort upp tomgångsmotorn. När jag monterade dit den provade jag med gaspedalen och den följer gaspedalen helt perfekt så det kan väl inte vara den som är problemet. Bilen beter sig precis som innan. Går en liten stund sen dör den. Den bluddrar precis som det fattas bränsle. Mätte för skojs skull bränsletrycket. Det var väl inte direkt nån vetenskaplig mätning med en gammal luftpåfyllare men jag fick fram strax över 1 bar och det tycker jag är för lite. Kanske någon här vet vad den ska hålla? Sen har jag inte fått ordning på min EWD-skiva så jag kan kolla det elektriska. Det finns kanske nåt bränslepumpsrelä eller något sådant innan pumpen? Var sitter bränslefiltret? Vill utesluta allt innan jag byter pumpen. |
|
|
Nu har jag äntligen lyft upp bränslepumpen och såg till min förvåning att det bara var några millimeter soppa på botten under pumpen... Jag har alltid kunnat lita till 100% på bränslenivån, men nu står det 36 KM kvar och tanken är tom. Ska montera ihop allt, fylla på mer bensin och prova igen sen. Hur kan den visa så fel? Innan kunde jag köra det som återstod på displayen + lite till. Detta innebär att jag måste tanka omedelbart när jag får 50 KM-varningen. Tack för tipsen hittils i alla fall. Tror det löser sig med lite mer soppa i tanken. ;-) |
|
|
Det är en ganska stor skillnad på att köra med bilen och skumpa runt resp. att starta en bil som stått en längre tid. Tankhalvorna kommunicerar via en hävertslang med backventil. Plus kanske någon annan impuls som ges av bränslereturen framifrån motorn. De millimeter du hittade under pumpen kompenseras säkert av en större mängd i den andra tankhalvan, om nu bränslemäteren visar "bensin kvar". Genom den lilla totalvolymen bensin och det långa stilleståndet har kanske hävertslangen tömts och inte kunnat återstarta. Kolla tankmätarna via check control's "hemliga" meny, så får du säkert besked. Jag tror inte att något grundläggande har ändrats sen du ställde bilen på långtidsparkering /Lennart |
|
| Låter väldigt mycket som VR sensorn som läser på vevaxelremskivan. Har varit ute för det ett antal gånger och symptomen är precis som du beskriver. Har du tillgång till ett ocilloskop? | |
|
Jag har som jag tidigare skrivit i tråden samma problem. I dag lossade jag kontakten till kamaxelgivaren för att försöka mäta mig fram till om den var kass eller inte. Mellan stift 1-2 borde det enligt en tråd finnas ca 12ohm, stift 2-3 ca 0,5ohm. Jag hade ingen kontakt alls mellan några stift (provat med 2st multimetrar för säkerhets skull men samma resultat), jag drog då slutsatsen att givaren måste vara trasig. Jag lämnade kontakten loss, och bilen startar fint samt går fint på tomgång, varm som kall. Jag vet inte om det är att rekommendera, men jag körde hem bilen och letar just nu febrilt efter en ny givare. Hoppas det kan hjälpa dig oxå! //Stolle |
|
| Bilen går utan kamlägesgivare, dock sker styrningen till spridarna inte sekventiellt längre med sämre prestanda och bränsleekonomi som följd. Däremot räcker det med att ecu tappar eller får en otydlig signal från veven för att bilen ska hosta till eller rent av stanna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.