AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.580

Några uppenbara nackdelar med 3.0 jfr med 3.0d på X5 E70?

Sida 2 av 2
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Och förbrukningen ligger på ca 1,2 blandad körning.
Slutsats. Oavsett om du väljer diesel eller bensin, X5 är ingen billig kärra att köpa, äga och köra. Men, det är en fantastisk bil! Snyggaste "Suven" (SAV)! Säkert och riktigt kul att köra!
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Iggeman, var får du 5000 i skillnad på skatten ifrån mellan en 3,0 SI o en diesel? Efter nyår har skatten sänkts från 6050:- till 5700:- på min diesel.
Verdi
Det blir klart billigare med diesel. Som dessutom passar biltypen mycket bättre. Stor och tung bil behöver kraften tillgänglig lågt i registret. Finns ju en anledning till att större skåpbilar och lastbilar nästan undantagslöst går på diesel.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Och jag som tycker att våra X5 40d är törstig som vill ha ca 1l/milen i blandad körning...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har du råd med en 40D borde bränsleförbrukningen vara det minsta bekymmer....
Chrille-Boy: när jag kollade 2011 på 07or så låg skatten på dieseln ca 7500, de jag tittade på.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Som kuriosa kan jag säga att jag aldrig kommer kunna gå tillbaka till en "vanlig bil" efter att ha kört (BMW) SUV med allt vad det innebär i bättre överblick över trafiken osv. Sedan får alla förståsigpåare säga vad de vill om att SUVar är fula etc. Dock tror jag faktiskt att de flesta av dem aldrig kört en X5 E70 med adaptive drive och self leveling suspension en sen sommarkväll när den får visa vad den kan på en kurvig väg med sportknappen intryckt, gasen i botten och 315-däcken bak är det enda som är skillnaden mellan fullständig katastrof och F1-känsla... :)
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Crille-Boy: Hade gärna sett att man kom lite längre på tanken så man slapp tanka så ofta. Hade vart trevlig om man kunnat få större tank som tillval som man kan på ex Cayenne.

Själv förstår jag inte hur de kan få till 0,7l/mil som BMW nu anger. Måste vara på stenhårt pumpade 185-85/16, 70km/h, helt platt väg och gärna i draget från en långtradare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.