AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.582

Några uppenbara nackdelar med 3.0 jfr med 3.0d på X5 E70?

Sida 1 av 2
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
Frågan direkt:
Finns det några uppenbara nackdelar med att köpa en X5a (2009-2011) med 3litersbensinaren jämfört med 3litersdieseln? Förutom då kortare räckvidd.

Längre utläggning:
Vi har ganska länge bestämt att till våren/sommaren byta ut vår familjebil (minibuss) till en X5a då barnen blivit större men fortfarande bor hemma. Den självklara framtida X5an har i våra tankar alltid varit en E70 xDrive30d eftersom vi kör diesel/automat på båda våra bilar idag och trivs med den kombon.

Sen läser man att dieseln blir ännu dyrare efter nyår (Länk och att skatten på 30d är rejält mkt dyrare jämfört med xDrive30i/xDrive35i av samma årsmodell. Och eftersom stora bilen inte används som pendlarbil utan mest går i stan, hämtning av barn, handling osv. så blir det inte så många mil per år. Så då inser man att diesel är ganska overkill. Vår stora bil idag hade vi inte något val eftersom bara diesel fanns som alternativ.

Så varför skulle vi inte köpa en X5a bensinare?

- Begagnatpriserna verkar ju ligga rätt lika på 30i och 30d av samma årsmodell.
- Jag har läst att även 30d dricker rätt mycket soppa?
- Ska man isf satsa på en xDrive35i (från 2011- ) mycket hellre än xDrive30i?

Andra synpunkter o tankar kring detta?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min kollega hade just en 3.0si. Den drog mellan 1.4-1.6 liter per mil.

Kör man inte så många mil går det nog på ett ut ändå eftersom skatten är nästan dubbelt så hög på dieseln.

-------
//Lövet
Rent karaktärsmässigt tycker jag att dieseln passar X5:an avsevärt bättre än bensinaren. Dessutom tenderar bensinarna att ha lägre andrahandsvärde än dieslarna, särskilt i dessa dagar. Om du planerar att behålla bilen en längre tid kanske bensin är ett alternativ, annars tycker inte jag det. Min 30d drar ca litern.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Enklast är att räkna.
Bensinaren drar allt från 1 upp till 1.6 per mil beroende på hur långt du kör (kallstartsprogram)
Så mil x förbrukning x drivmedelspris plus skatt / mil

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Kör 3.0si, ligger på ca 1.3 med stadskörning och många kallstarter. Om jag ska komma upp i 1.6 ska jag verkligen plåga bilen med kickdowns.. har inte varit i närheten av dessa siffror även om jag är väldigt gasglad. Otroligt trevlig motor med bra klipp och ruggigt skönt motorljud! Märks att de har designat motorljudet.

Har funderat en del på om jag skulle valt diesel, men efter över ett års ägande ångrar jag inte att jag valde bensinaren. Kanske ska tilläggas att jag kom från 530, så är van med en av världens bästa motorer.

Skatten på samma modell är ca 5000 dyrare på dieseln, för mig var försäkringen över 1000kr dyrare / år, efter 10 000 mil åker man på filterbyte på ca 20000. Servicen är dyrare på dieseln, beg priset är same same. Nästan lite högre på en bensin har jag sett på blocket.

Vad jag läst på detta forum så ligger förbrukningen på bensinen ca 0.1-0.2 högre, man ska köra en del mil för att spara på dieseln, iom högre skatt, försäkring och service.

Personligen tror jag att diesel hysterin är över snart..
Däremot tror jag att det kan vara en ide att satsa på Faceliften oavsett modell, då den har 8 stegs låda, det drar nog del förbrukningen en del..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Plus att en diesel är så jädra tråkig i sin karaktär (obs! Personlig reflektion)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

ni
520
niklas100
520d 2008
Partikelfilter ska väl hålla minst 15000 mil och kan även rengöras så det är aningen orättvist för jämförelsen
ni
520
niklas100
520d 2008
Om man går efter gamla trådar om bränsleförbrukning samt TVs test av bägge så ligger skillnaden närmare 4dl/mil
ni
520
niklas100
520d 2008
3.0d blandad körning ca 0.9-1l/mil
3.0 blandad körning 1.3-1.4 l/mil
Enl "Hög dieselförbrukning x5 e70 3.0sd, 1.2l/mil" tråden så ligger de en bit över 0.9-1 l/mil, snarare 1.2 .. Sen beror det också på hur folk räknar, jag tar alltid på pumpen, för färdatorn stämmer inte. Enl färddatorn ligger jag på 1 liter / 10km.. Men vid pumpen 1.3 som sagt, efter stadskörning och kallstarter.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Iggeman: Partikelfilter kommer snarare vid 25.000 mil än 10.000 mil. Det är ingen PSA-diesel vi pratar om ;)

Andrahandsvärdet är lägre på bensinaren men om man köper den begagnad så är ju det lika mycket en fördel som nackdel.

-------
//Lövet
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
Tack för bra input Iggeman, Lövet m.fl.

Om man räknar lite på det. Just nu är ju faktiskt literpriset på diesel något lägre än 95, iaf på flera håll i Uppsala län där vi bor. Men om man antar att dieselpriset framöver kanske hamnar på ca 25öre mer per liter, jämfört med 95.

I vårt fall med 1500 mil om året (försäkring ej medräknat):
30d: 1500mil x 14,25:- x 0.9l/mil + 5500:- / 1500mil = ~16,50:- milen

30i: 1500mil x 14,00:- x 1.3l/mil + 2800:- / 1500mil = ~20:- milen

Men om man då istället räknar på 30d:s i verklighetens högre förbrukning på närmare 1.2liter milen enligt vissa och dessutom lägger på en tusing i merkostnad för försäkring så blir det:

30d: 1500mil x 14,25:- x 1.2l/mil + 5500:- + 1000:- / 1500mil = ~21,40:- milen

Vi låter oxå bensinaren dra något mer per mil:
30i: 1500mil x 14,00:- x 1.4l/mil + 2800:- / 1500mil = ~21,50:- milen

Haltande eller rättvisa beräkningar?

Då har vi nästan identisk milkostnad. Så då hamnar man i funderingar om rent subjektiva saker om de olika bilarna, såsom motorkaraktär, motorljud, känsla m.m.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Varför ens enligt beräkning 1 överväga att köra på traktor/villa-bränsle?
Det luktar vidrigt, det är kladdigt och motorn låter illa...

/Jonas
ni
520
niklas100
520d 2008
Vart inne o kolla spritmonitor och tar man ett snitt på 10 bilar så ser det ut såhär
30d snitt 0.94 3.0i snitt 1.48
Så om du vill ha en rättvis jämförelse skulle jag säga att 4 dl/mil nog ligger närmare sanningen även om det råkar finnas någon som hade 1.2 l/mil
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också att en bensinare drar ca 30 % mer och tycker att en turbodieselkaraktär passar biltypen bättre än en högvarvig bensinmotor.

Kör man hyfsat normalt med en X5 kommer nog en 3.0d upplevas starkare än 3.0i som kommer behöva varvas avsevärt mer för att komma till sin rätt.
Fann bara en 3.0Si E70 på Spritmonitor.. kanske söker fel på nåt sätt.. men den hade 1.67l milen, vilket troligen är mycket Autobahn köring. Jag vet att 3.0Si är törstig, men med handen på hjärtat så har jag aldrig varit i närheten av de siffrorna.. Brukar alltid hamna på 1.3 plus minus 0.05.

Antar att det sitter en hel del folk med just 3.0D här på forumet som säkert kan svara på va de har i förbrukning.

Angående partikelfilter så kanske 10000 mil var i underkant, men mellan runt 15000 mer riktigt ( Länk ) . Kostnaden är ca 17000 så det är en 1 sek per mil också. Dessutom ligger de flesta beg X5orna med diesel på över 10000 mil.. (en tanke till TS).

Dieselpriset beräknas stiga 1kr över 95 om ett år.

Kanske diesel är mer passande till en bil i denna klass som vissa skriver. Dock tycker jag att 3.0Si har fått oförtjänad kritik. När jag skulle köpa en beg så fick jag en 08 med 5500 mil på mätaren för ett pris för en 07a med 10000 mil. Eftersom jag bara kör 1200 mil per år, med en hel del 5km resor till dagis (motorn blir snabbare varm) så kändes det som ett bra val med 3.0Si.

Sen ska TS absolut välja vilken han vill ha, men kanske en ide att få lite input från en ovanlig nöjd bensinare också.
Ser ut som att prisskillnaderna har mattats av rejält nu.. same same på blocket, antagligen pga av att utbudet är mycket större på dieseln..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror priserna på blocket kan påverkas av att det finns 4 st 3.0 bensinare ute. Kan ge ganska skev statistik jämfört med 3.0d där utbudet är mycket större, i alla fall 10 gånger större.
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
Jo de bilsajter jag kollar runt på så ligger även där bensinaren och dieseln i ganska exakt samma prisklass för samma modellår och miltal. Så just den parametern går ju på ett ut.

Nu är jag långt ifrån miljöpartist och trädkramare men en förbrukning på 1.4-1.5 liter milen, kanske ända upp mot 1.6-1.7 låter ju smått galet. Men inser också att det måste vara åt det extremare hållet.

Vi får se hur vi gör när det närmar sig helt enkelt.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Personligen tycker jag diesel-motorer är det coolaste som finns. Speciellt turboladdade. I vår 35d sitter det dubbla och det djävulska vrid som det innebär är något i hästväg. På Autobahn i södra Tyskland i somras så var det inte många som hängde med i de långa uppförsbackarna... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.