AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.414

xdrive till 320d Touring

Någon som vet om/när det går att få nya 320d Touring med fyrhjulsdrift. Som jag förstått det finns det till sedanen men inte till touring ännu. Låter rätt konstigt.

Jag lurar på en BMW 320 eller 520 som tjänstebil men bor i Östersund och känner mig väldigt tveksam till bakhjulsdriften med tanke på att vintern är lång här.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den kommer nog att kunna beställas från mars eller så. Det är vanligt för BMW att sedanen är ett år före touringen med modeller och det kommer komma flera motoralternativ och drivlinor till touringen.

Bakhjulsdrift i Östersund fungerar bra, inte större problem än någon annanstans av landet. Men visst kan x-drive vara bekvämt, speciellt om man vant sig vid fyrhjulsdrift.

Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Jag som själv bor i Östersund skulle aldrig köpa en RWD 3-serie... Värt att vänta tills mars när den kommer!
Om man kan tyska så kanske man kan läsa mellan raderna här. Vi som väntar får hoppas i två veckor till som det ser ut...
Länk
älgen
Har åkt 4 hjulsdrivet i många år och måste säga att jag är mycket positivt överraskad över hur bra BMW RWD(320d touring-13) med alla strypkoppel är. Är inga som helst problem att köra i "normala" situationer. Man kommer iväg utan problem vid trafikljus etc. Det ända problem jag märkt är vid ca 2dm snö,då griper strypkopplen i för mycket och hjulen börjar tugga och man står till slut, speciellt vid backning. Kopplar man ur systemen med knappen på en gång så går det bra. Så mitt råd är att kör man mycket på oplogade eller dåligt skötta vägar/skogsvägar och dylikt köp 4wd,annars duger rwd fullgott. Tillägg till 4wd: har haft både Subaru och Audi och i "real-life" så fungerar Subarun så mycket bättre iom lågväxeln. Har försökt tagit upp båtar,tungt lastade släp från vedbacken etc så har man stått med Audin. Dit med Subban och bara att åka. Antar att det är liknande med BMW som Audin då den inte heller har lågväxel.
"only my opinion"

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Bra inlägg Älgen!
Älgen: Jag står och velar mellan en RWD och AWD 320dT -13 och förhållandet nu är 1 dag RWD per 5 dagar AWD :P Det kommer ju skilja runt 20-25000 i utgångspris och visst vore det roligare att lägga de pengarna på lite lull.

Hur ser du på andrahandsvärdet? AWD-bilarna säljer ju bättre och bättre så om 3-4 år kommer de priserna väl troligen inte fallit lika mycket på ännu högre efterfrågan?

Tror du det är skillnad på RWD/AWD om man kör dubbat eller odubbat? Jag bor i Stockholm och vill gärna köra friktionsdäck...
Verdi
älgen,
Exakt. Strypkoppel. Det känns exakt så med RWD på is/modd. Bilen stryper sig själv. En AWD driver på ett helt annat sätt och verkar inte heller ha lika känsligt uppsatt antispinn i normalläget heller. På min gamla 320d hade jag problem på torr asfalt med mina vinterdäck. Antispinn var så känslig så att den trodde att hjulen spann när det bara var väldigt mjuka däck. På min nuvarande 330xd har jag inga såna problem alls.

Dessutom är det barnsligt roligt att skoja med kaxiga SUV-åkare vid rödljus i dåligt väglag. Syns ju inte på min bil att den är AWD. :-)

Fast visst, man klarar sig bra med en RWD på vintern också. Fast vad man klarar sig med och vad man vill ha är olika saker. Iaf för mig.

krullo,
AWD eller RWD betyder inget för vilka däck du ska ha. Dessutom, på en bil för närmare en halv miljon kan väl inte 25 tusen vara en deal breaker? Varför sätter du en så hård gräns för vad den får kosta? Verkar ju vara dumt att spränga spargrisen bara för att få en bil som är nästan som du vill ha den...
Verdi: Ingen hård gräns egentligen, försöker bara optimera valen. Tänkte ta den på bolaget ändå så det är inte "mina" pengar. Däremot har jag aldrig haft en AWD men tänkte satsa på det nu. :)
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Med risk för att uppfattas som tjatig, hade tagit en AWD lätt och valt bort något av "nice to have" tillvalen istället. Har en polare i Sth som numera kör xDrive. Han är helt lyrisk och undrar hur fan han klarat sig tidigare...
AlpineProphet: ja, det är väl bara att vänta vidare då :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.