AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.999

Kan inte öppna förardörren BMW 645 - Glaset vill inte "åka ner"

x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Hej,

Har problem med min 645:a i form av att glaset inte vill åka ner när man öppnar förardörren via handtaget, varav dörren därmed inte går att öppna. Som ni säkert vet åker detta ner automatiskt via en elektronisk mekanism när man öppnar dörren, varav det sedan åker upp igen och "täpper till" när man stänger dörren. På passagerardörren fungerar det dock som det skall.

Är det någon som vet vad detta beror på, eller varit med om samma problem?, Är det något som man eventuellt kan fixa själv, eller rör det sig med stor sannolikhet om ett el-fel? (dvs. så jag tvingas lämna in den till BMW för en "rolig reparation").

Nu är det som sagt lite otympligt att köra bilen, då jag om jag är själv måste öppna passagerarsidan och sedan "hoppa över mitten" till förarsätet..

Vore väldigt tacksam om någon med vetskap om problemet skulle vilja återkomma kring detta, och om det är något man skulle kunna fixa själv.

Tack på förhand!

/x1BMW1x
x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Ingen som har någon tanke kring detta problem, eller vart med om något liknande att förardörren inte går att öppna utifrån?

/x1BMW1x
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Nu kan jag inte tekniken på din bil men på min bil som har samma funktion sitter det tre sensorer i handtaget som känner av rutan, en för öppna utifrån, en för inifrån och den sista för elhissen. Kan tänka mig att en sådan sensor om det nu finns är kass. Vet inte om detta hjälper dig.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Okej, tack för svaret i alla fall. Vet du vad en sådan sensor, dvs. för att öppna utifrån, eller för elhissen kostar att byta?

Mvh x1BMW1x
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Har du haft bilen strömlös? Prova i så fall den gamla klassikern med att initiera/återställa elhissarnas stopplägen:
Sitt i bilen, ha dörren stängd, vrid nyckeln till läge 1.
Tryck på elhissknappen hela tiden tills rutan gått ner helt, håll därefter kvar knappen nedtryckt i 5 sekunder.
Lyft och håll i knappen tills rutan gått upp helt. Klart!
Funkar det inte nu så blir det nog verkstaden.

Lycka till!
Mo
39
Morgan1
645 -05
En diagnos kanske kan vara på sin plats,
på min var det mjukvaran som det var något med, men det var på båda sidor.
Du kan ju "veva upp o ner rutan med nyckeln" så slipper du klättra över konsolen iallafall
x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Yeddheng: Tack, men provade och fungerade inte, så blir väll att bege sig till BMW antar jag.

Morgan1: Kanske kan det ha någon koppling till elsystemet i övrigt? Kan nämna att jag även vart med om en del "skojiga saker" som exempelvis för ett par dagar sedan då avkondensatsors-knappen för bakrutan plötsligt stängde av och satte på ljudet för musikanläggningen:), men detta försvann senare.

Är ingen bilexpert, men det kan inte vara att jag för problemet med förardörren behöver byta någon säkring?
Mo
39
Morgan1
645 -05
Som sagt ingen expert i området, men säkring går nog bort,
Funkar elhissarna annars normalt, har det funkat som det ska innan,
Har du programerat bilen "uppgraderat någon modul eller något?

x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Tja, okej, jo elhissarna fungerar i övrigt normalt. Har inte programmerat eller uppgraderat något förutom 2012 års programvara för navin (vilken dock är piratkopia, men antar att detta inte lär påverka något?). I övrigt så dyker det som sagt upp lite problem då och då med elektroniken, vilket många andra 645-ägare också verkar ha upplevt. Idag exempelvis när jag körde så slocknade GPS-displayen under färd, men gick sedan igång igen, inte upplevt just det tidigare, men idag så när jag startade bilen sa den även att den "aktiva styrningen var ur funktion", sedan var allt som vanligt bra när jag startade om bilen igen.
Mo
39
Morgan1
645 -05
Som sagt nu är jag ingen expert i området mer än att jag "kluddar med min egen bil"
När jag testade med bränd navi skiva på min så hängde sig systemet o skärmen slocknade,
o bar sig åt.
Som sagt kan jag ev hjälpa dig med en diagnos o ev uppgradering av programvara men då på egen risk.

ös
13
österbokärr
640D Cab drive 2016
520 DT F11 -12
850 CIA-91
Z4 3.0 -04

BMWCS #7833
Jag hade samma problem på min 850 och det räckte att göra den strömlös. Sedan funkade hissen som vanligt.

x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Morgan1: Har inte haft haft några problem med displayen eller GPS-navigeringen förutom den gång jag nämnde då den slocknade under färd, men har upplevt att DVD:n ibland verkar ha svårighet att läsa skivan, ni vet som vanliga dvd´s även kan ha vad gäller brända skivor (dock har jag inte upplevt att navigeringen "släpat efter" när jag väl kört). Dock har jag funderat lite på det här med att det kan "slöa" ut spelaren att köra med bränd skiva. Dock vet jag inte om det är en myt eller inte att DVD:n i sig skulle ta skada av detta, och om det mer handlar om kvalitén på skivorna (tex. om den är repad eller skadad) eller andra faktorer. Därav har jag funderat om det nog kanske är bättre att fixa original DVD endå. Är den ute än för 2013?

Österbokärr: Hej, har inte testat det, men skall prova det med att göra bilen strömlös. Tack på tipset.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Bränn på märkesdvd och de viktigaste:ej korrupt fil,bra brännare,och att bränna på RÄTT SÄTT!!!
2013 versionerna kom okt 2012
Har bränt navskivor i över 8 år utan problem
Både HIGH,PRO,business,premium,motion,move:you name it
Du ska inte lyssna på myterna o ryktena om att det måste va original
x1
9
x1BMW1x
645 Coupe - 04
Hade bokat in en tid för felsökning hos BWM, men vet ni vad, idag gick faktiskt dörren att öppna utifrån vanligt, varav glaset åkte ner! Alltså är det i alla fall ingen vajer sönder i dörren eller liknande som man trodde hos BWM (medan jag hela tiden trott att det var ett elektronikproblem, vilket troligtvis haft att göra med kylan då det nu fungerar som det skall igen). Dock har jag som sagt haft problem med att fel (liksom detta nu) kommit och gått, varav en felsökning endå känns lämplig. Det jobbiga är att det dock hos BWM kostar från 1400 kr att göra denna felsökning på elektroniken, men borde inte bilprovningens felsökning på elektroniken (E-diagnos) ta fram precis samma resultat (dvs. felkoder)? Denna kostar tillskillnad 200-300 kr! Isåfall ombokar jag gärna, och lägger hellre pengarna på den eventuella fix/reparation som behöver göras!
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Rent spontant, med tanke på de spridda och intermittenta felen med diverse elektronik, så tänker jag antingen dåligt batteri, generator eller jord.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.