|
|
|
|---|---|
|
När jag vid motorbroms trycker ner kopplingen så uppstår ett klonkande ljud om jag har lägre växlar i. Någon som haft detta problem eller vet vad det kan bero på? Silentblocken är nyligen bytta och hardyskivan är enligt verkstan inte utsliten. Är det själva kopplinegn som behöver bytas tro? | |
|
det kan inte vara urtrampningslagret? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Ursäkta en lekman, men vad är urtrampningslagret? Kan slitage på detta märkas på något vis vid pedalnedtryckning? |
|
|
Har exakt samma problem på min M5:a -92. Misstänker stödlager eller knutkors men har inte orkat hissa upp bilen och kollat än.(låter mest på 1:an och 2:an när motorn är varm). Någon som har nån ide´ vad det kan bero på??? M5 POWER |
|
|
När jag stänger av motorn utan att ha kopplingen nedtryckt så uppkommer, efter att motorn snabbt varvat ner, ett rasslande ljud som varar i någon sekund. Detta ljud uppkommer inte när jag stänger av motorn med kopplingen nedtryckt. Har en svag misstanke om att orskaen till klonkljudet vid koppling även orskakar detta missljud. Någon som kan komma med en kvalificerad gissning eller än bättre ställa en diagnos? |
|
frazze |
Guru: Det låter som urtrampningslagret...en ganska stor operation...får ta bort vxl lådan..samtidigt byter man lamell och tryckplattan samt urtrampninglagret....se även till att de byter nål lagret på utgående axeln Kostnad hos en Auktoriserad firma ca:3-4000:- totalt. (Man byter inte bara urtrampningslagret) Kom på ett tips till: det kan även vara en tryckfjäder på tryckplattan som gått av.... |
|
Guru: Vad gäller skrammlet vid urkoppling kan det också vara "ryckutjämningen" som sitter i svänghjulet. Jag trodde att det var kopplingen på min 525:a men efter demontering upptäckte vi att ryckutjämningen var för "slapp". Eftersom jag behövde bilen var det bara att montera ihop den igen med ny koppling, urtrampningslager samt det lilla lager som sitter innanför svänghjulet. Skramlet kvarstår alltså. Det andra ljudet som uppkommer då man stänger av motorn utan kopplingen nedtryckt är ett vanligt BMW syndrom, och uppkommer av växellådsstockens egenvikt, och är enligt BMW inget att oroa sig för. Det är likadant på min bil samt på en kompis 535:a Olof |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.