|
|
|
|---|---|
|
tankade Shells V-Power och åkte tor Bromma - Ramundberget, 1243 km, snitt 76 km/t och minskade förbrukningen från 0,98 till 0,84. Jag har bild på detta. | |
| Brukar den alltså dra 0,98 l/mil på dessa turer med samma snittfart och 95 oktan? | |
| inte samma sträcka men senaste långfärden där jag tog en bild av nav-systemet var på 2358 km, snitt 62 km/t och förbrukningen 0,98 | |
| fick höra från en kompis att V-power skulle minska förbrukningen, jag har alltid kört på Statoil 95, blev riktigt förvånad. | |
|
Prova också Statoils 98 oktan. mvh/ Anders |
|
|
Hej! Statoils 98 är väl utan etanol inblandning än? Bara Min Wagn! |
|
|
Vanlig 98 gör samma skillnad på förbrukningen. |
|
| Jag tankar enbart 98, det högre priset spelar ingen roll det blir +-0 i slutet ändå. | |
| är det verkligen sant att man sänker förbrukningen med 98 oktan? | |
|
Ja, i bilar som är optimerade för högre oktantal än 95! T ex rekommenderar BMW att man tankar 98oktan i sexorna och "uppåt" för att få bäst effekt och gång samt lägst förbrukning. Olika motorer är dock olika känsliga för högre oktantal än 95 och förbättringen är ganska liten i vissa motorer. Jag tycker att E46:an går lite bättre och framförallt lite mjukare med 98oktan - förbrukningen sjunker också lite så i slutändan är det nog jämt skägg ekonomiskt då den dyrare soppan gör att motorn går lite snålare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.