AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.440

Hjälp med okänt föremål bakom vattenpumpen Bmw E30

Som rubriken lyder så har jag hittat ett föremål bakom vattenpumpen och jag undrar vad det är för nått !

Länk

Länk

Länk

kan även tillägga att bilen tickar som en symaskin efter vattenpumpsbyte .
Hej!

Se följande tråd: Länk

mvh/ Anders
"Spännfjädern" till kamremsspännaren!
ingen som vet varför den tickar så jävla högt då ?
Gjordes någon ytterligare service i samband med vattenpumpsbytet?
Prova att montera bort fläktremmen och starta motorn en kort stund. Tick eller tyst?

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varifrån tickar det?
En bra felsökningsmetod är att lyssa från olika ställen med ett stetoskop (tex Biltema har ett för 100 SEK).

Är det förresten så bra att köra utan kamremsspännaren (jag utgår från att du gör detta baserat på frågeställningen)?
Asså fjädern kommer väl (?) bara i spel innan man drar åt spännrullens bult. När denna bult väl är åtdragen så kommer spänrullen inte kunna flytta sig, det är iaf så jag kommer ihåg att det var på den tiden jag bytte rem på min E30 med M20...
Ja, när alla bultar är åtdragna har fjädern ingen funktion.

mvh/ Anders
Tickandet kommer från främre delen av motorn. spännfjädern låg ju bara där i hålet skulle jag låta den ligga där bara eller ?
Korrekt monterad sitter "spännfjädern" fast o har ingen chans att lossna. Du hade förmodligen missat att den spetsiga änden av "stången" som sännfjädern sitter kring skall passas in i hålet som finns på spännrullen så att säg...
Så här skall fjäder/pinne vara monterad: Länk Om kamrem är monterad och rätt spänd behövs inte fjädern. Det är bara vid spänning av kamrem som fjädern behövs.

Bara lägga dit fjädern löst gör ingen nytta.

Om jag inte missminner mig måste spännare alt. vattenpump monteras bort för att få dit pinnen (som styr fjädern).

mvh/ Anders
jaha oddsen att den la sig där inne va ju liten haha , då vart det löst ju och jag tackar er som gett mig svar på frågan ! men tickandet ska jag ta reda på med ska testa att lossa fläktremmen och se om det är tyst eller fortfarande tickar .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.