|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 525 i 2002 med snart 19000 mil på, Ägt den sedan 15200 mil 1,5 år sedan. 3800 mil har man hunnit med. Börjar undra om alla dessa fel på 1,5 år är normalt. Blir ju riktigt dyra mil på denna bilen. Detta har man bytt. -Skivor fram i två omgångar, slår sig snabbt. Medveten om att det är normalt på dessa bilar -Hjullager fram båda sidor - Vattenpump samt visko fläkten - Bromsrören längsgående båda sidor -Alla fyra gasfjädrar till bakluckan Dags att byta - innerspegeln eller backspegeln har blivit missfärgad, dags att byta ca 1500sek - Rattstången är tydligen glapp i korset och man kan tydligen endast köpa nedre delen för 3500 sek och byta för ungefär detsamma. - Den vänstra sidospegelen hänger sig då och då i infällt läge. Tydligen ny spegel som gäller. 2000 sek Även att man kanske inte ska nämna rosten på bakluckan och längst ner på skärmkanterna !!! Bilen har haft en ägare sedan tidigare och har full service bok, själv har jag servat den allt för många gånger under min ägo. har redan hunnit med 6 oljebyten. Vad tycker ni ? Dags att byta upp sig ? Vill gärna komma ner i förbrukning då min drar ca 10-11 l. Funkar 3 serien för en liten familj med en dotter på 1,5 år ? Eller är det e60 `som gäller ? Ni som kör e61 alt e91 vad tycker ni om kvaliten ? Är den fyrcylindriga alt något att föredra ? eller är det en sexa som gäller ? Vad drar en 525 med 218 hk motorn i verkligheten ? Tacksam för svar | |
|
Jag bytte från e39 till e61 för 18 månader sedan och ångrar mig inte. Hade höga årliga kostnader för reparationer likvärdiga de du beskriver plus att bilen hade en massa småfel som jag inte fann det försvarbart att åtgärda som backspeglar, bakrutetorkare. Varje besiktning hittades något glapp eller bromsrör. Hittade mer rost varje år, baklucka, dörrar, tröskel, skärmkant. Har nu kört problemfritt förutom garantiåtgärder på bakluckan och kabelbrott. Har gjort första bes ua. Har gått från 530 till 520d och halverat verkliga bränslekostnaden och detta motsvarar ungefärligen halva värdetappet då jag har för avsikt att äga denna bil i totalt 8 år. |
|
|
-Skivor fram i två omgångar, slår sig snabbt. Medveten om att det är normalt på dessa bilar Vet inte vart den skröna kommer ifrån, men det är inte normalt utan beror tex på dina skivor, dina ok eller din körstil. Rost bromsrör, bilen är från 02 och eftersom det inte är kopparrör så rostar det tyvärr. Rosten på karossen tycker jag är under all kritik faktisst det borde inte hända inte i den grad. Måste säga att du har haft lite otur också som redan fått byta visko. Frågan är om man inte köper sig ett ny problem genom att köpa e91 kvaliten idag verkar klart sämre. |
|
| Skivorna fram ja du, kör då i så fall lite mer aktivt men så farligt är det inte, egentligen inte problemet utan alla andra fel som bara dyker upp. | |
|
Bläddrade igenom servicepärmen för skojs skull. De senaste 5 åren har jag bara fått byta 2 ABS-givare, vev- och kamgivare, tankgivare och en termostat bortsett från slitagedelar givetvis (däck, bromsar + skivor (raka men utslitna), filter etc). |
|
|
Har bytt 6 tändspolar, insugningsbälg, viskofläkt och givetsvis slitdelar/förbruknings mtrl. sedan 2006. mvh |
|
|
Servopump, höger strålkastare och generator på 3500 mil och 1½ år utöver två oljebyten och nya skivor i bak, eller om det var i fram. Minns ej. 20500 mil styvt totalt. BMW har däröver bytt huv, framdörrar, bakluckan samt lagat rost innanför tanklock på garantin. |
|
|
innerspegeln eller backspegeln har blivit missfärgad, dags att byta ca 1500sek Leta på ebay.de går säkert att få ner kostanaden. - Den vänstra sidospegelen hänger sig då och då i infällt läge. Tydligen ny spegel som gäller. 2000 sek Spraya med 5-56 eller liknande så fungerar den felfritt sedan. Angående bromsarna skämtar du?? Klart dem inte slår sig om du köper av vettigt märke och kör normalt. Jag har lyckats få glaserade klossar efter 12 varv runt Nürburgring men skivorna fungerar utmärkt så något är seriöst fel. Du har bytt olja vart 633mil det är ofta och kan inte belastas bilen. Rosten är överdriven på E39 det som är sämst är innanför tankluckan i övrigt så har det varit kittsläpp på de lodräta kittsträngarna (de flesta såg inte ens det) som BMW tog på garanti samt ej uppmärksammat i tid slitage på bagageluckans hörn. Dessa saker innebar byte av bagagelucka och dörrar samt lack/lagning innanför tanklucka. Gäller en 01a som är rostfri idag, inget i hjulhus eller andra ställen. Det sämsta med den en 530iA-01 (numera såld) är vevhusventilationen som fick bytas två gånger i övrigt en superbil som jag inte hade haft något emot att ta över från pappa om den inte blivit såld till en nöjd ny ägare i stället. Stephan |
|
|
Ja tack för alla svar. Jag kör faktist märkes skivor :) Brembo alt zimmerman. Men e ligger nog i att jag kör ferrodo sport belägg :) Bettar typ 5 gånger bättre än standrad. Sen kör man lite aktivt som sagr. Men ingen som har mer info om man ska byta upp sig ? Gällande e91 alt e61 ? Känner att denna bil kommer snart rosta mer samt gå ner sig i pris. INgen som kan skriva om personliga erfarenheter om de nyare ? Faktsikt bränsle förbrukning ? |
|
|
Hej. Jag har en Aut innerspegel du kan få köpa billigt av mig. Den har även larmdiod i spegeln. Du kan få den för 150kr ifall du står för frakten. //Jimjam |
|
|
japp intresserad maila mig på danieel_266@hotmail.com Tack :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.