|
|
|
|---|---|
|
Detta gäller min BMW 525i e34 93a Har sedan jag köpte min bilen med att jag tyckt att startmotorn går runt väldigt segt precis som att batteriet är dålig har testat med flera olika batterier men problemet kvarstår! Men bilen har alltid startat så har inte lagt mer energie på det, fram tills idag! Parkerade bilen utanför Statoil och tillbaka 15 min senare och ska köra iväg då går inte startmotorn runt i huvud taget:( vrider nyckeln fram och tillbaka kanske 30 gånger och tillslut så startar den! Så nu undrar ja om det är startmotorn som är kass eller kan det vara något annat? | |
|
Nu får jag inte igång bilen alls:( testade och byta batterie igen men det funkade inte rengjorde polerna med, när man vrider på nyckeln så klickar det ngn stans under baksätet men inte ett liv från startmotorn, Är i behov av bilen så alla tips uppskattas! |
|
|
Kolla jordanslutningarna testa att jorda från batteriet direkt till motorn Låter som du kan ha dålig jord |
|
|
Låter helt klart som att startmotorn har kastat in handduken! Om du har möjlighet - knacka på startmotorn med en lång pinne (ej metall pga risken för kortslutning om du kommer åt elanslutningen till startmotorn) samtidigt som någon vrider på startnyckeln till "startläget". Hoppar den då igång är det troligen solenoiden som är slut - brukar kosta några hundringar och går lätt att byta själv när startmotorn är demonterad. Kan även vara kolen i själva startmotorn som är slut - går också att byta men kan vara svårare att få tag på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade bara jordkablen mellan motor å kaross å den såg hel ut men svårt att se om den är hel:/ Ska testa båda förslagen ikväll och återkommer då:) Tack så länge! |
|
|
Ta en startkabel och dra från batteriets MINUS-pol till en fast punkt på motorn. Startar den då när du försöker starta så har du hittat felet. Bara att börja kolla alla jordpunkter. I dessa fall så hjälper det sig inte och mäta sig fram. Om bara en kardel i kabeln är hel så kommer en ohmmätare att indikera OK, men när du belastar med kanske 500A i startögonblicket så räcker inte kabelarean till och startmotorn går inte runt. |
|
|
Blev inte mkt felsökning idag då bilen startade direkt idag... Får testa å göra så ni skrev nästa gång den inte startar:p |
|
| Startkontakten vid tändningslåset? | |
| Jag hade en bil där startmotorn gick sakta och tungt, jag monterade av startmotorn och då var gaveln sprucken så när den skulle dra runt motorn så gick den inte fritt utan tog emot i lindningarna. Kan ju vara samma fel eller ett lager som inte är friskt. | |
|
Historiken i första inlägget säger ju en del. Har den varit seg en längre tid så lutar det åt att startmotorn behöver en överhalning (utbyte). FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.