|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, följer begmarknaden för Audi A6 2009- med 3l kompressor och V8 samt Volvo V70 T6 08- eftersom jag är lite sugen på att byta bil under 2013. Kan notera att det verkar vara en närmast total låsning, ytterst få säljs, att ha försökt i ett halvår börjar kännas som standard. Vad är era erfarenheter? | |
|
Köpte du inte den Danska mercan? Menar du att just dessa modeller inte säljs eller menar du hela marknaden? Stephan |
|
|
Köpte inte den eftersom den inte alls blev så billig som jag hoppats, dvs ingen skatt gick att få åter. Ska jag köpa en E500 ska den vara extremt billig, har följt dem i Sverige en längre tid och låsningen finns där också om man säger så.....:) Håller mest koll på ovanstående modeller, men är givetvis intresserad av hur marknaden fungerar för andra hyggligt starka familjebilar. En BMW FL E61 530 xd skulle kunna vara intressant, verkar vara en hygglig kombo av ekonomi/kraft. Är dock inget stort fan av oljepannor...:) |
|
|
alla bilar sjunker ju i värde mer eller mindre, det är ju spelets regler och ligger bilarna ute för högt prissatta från början så blir det ju förstås kvar. Sen är det väl rätt realistiskt att tro att "vanliga" V8-or som de du nämner är svårsålda då de tilltalar redan från början en väldigt liten målgrupp. /Anders |
|
|
Tror det snarare är objekten som är svårsålda och finns i så få ex så det blir svårt att sätta rimliga marknadsvärden. Litet utbud och liten efterfrågan... Var det inte någon på forumet som hade en XC70 3.2 som han till slut fick byta bort eftersom den var totalt omöjlig att sälja privat? |
|
|
Är det bara jag som upplever att priserna på nyare beg har börjat gå upp? Någon M3 som var ute för ca 360tkr i Nov är ute nu för 398tkr. Samma sak gäller C63 AMG och flera bilar i den klassen. Är det nu efter Jul/Nyår som folk inte har något annat att se fram emot som gör att bilköp börjar bli aktuellt och priser börjar röra sig uppåt? |
|
|
Ska man ha en bil t ex 5 år så spelar det ofta inte så stor roll om man betalar t ex 245' 225' eller 210'. Värdeminskningen är i princip detsamma och man förlorar alltid. Jag ser t ex min bil som "slut" efter 5 år, då värdemässigt och för varje år över det som jag har den så spar jag pengar. Får man 50' för den när man säljer den då så är det fint men jag räknar pengarna som borta. 30-40k per år kommer man inte ifrån i förlust i den prisklassen. Speciellt på en v8:a. Men vilka härliga 5 år!, Snön har försvunnit nu från e4 i stockholm så man kunde äntligen varva den lite. Ruskigt härlig motor i 550:n. |
|
|
Du tittar kanske de mest svårsålda bilarna på marknaden. Antalet köpare är helt enkelt väldigt få och bilarna omsätts sällan. Många säljare sätter ett "går det så går det" pris också utan egentlig ambition att sälja. ------- //Lövet |
|
|
Hej och tack för feedbacken! Vi resonerar lite olika märker jag. För egen del resonerar jag att jag vill absolut inte betala 180KSEK för en bil som är möjligt att få ut 130KSEK för, mao jag vill kunna hoppa av när jag vill, säkert färgad av en längre arbetslöshet i ITkraschen. Har gärna en av ovanstående bilar, men inte till vilket pris som helst. A6 3,0T verkar vara en trevlig kombo av utseende, krocksäkerhet, rostskydd, acceleration och bekvämlighet. 4,2an är säkert bra den också. Utanför Sveriges gränser är S6an inte så mycketr dyrare i inköp, men den är sannolikt rejält dyr att äga eller? Kollar även utanför Sveriges gränser och samma låsningar finns även där. Andreas_lofgren: Frågan är vart säljare och köpare möts? Saab och Jaguar verkar ägas av optimist också fö generellt. |
|
|
Sannolikt väldigt sällan... S6 har ungefär dubbelt så hög skatt som 3.0T och du får räkna med en förbrukning mellan 1.5-2.0 liter milen. Min gissning är att 3.0T hamnar på ungefär hälften av driftskostnaden av en S6. Men V10 är alltid V10 och en 3.0T är i jämförelse bara en snabb tjänstebil. ------- //Lövet |
|
|
Ska man ha en bil t ex 5 år så spelar det ofta inte så stor roll om man betalar t ex 245' 225' eller 210'. Värdeminskningen är i princip detsamma och man förlorar alltid. Jag ser t ex min bil som "slut" efter 5 år, då värdemässigt och för varje år över det som jag har den så spar jag pengar. Får man 50' för den när man säljer den då så är det fint men jag räknar pengarna som borta. 30-40k per år kommer man inte ifrån i förlust i den prisklassen. Speciellt på en v8:a. Men vilka härliga 5 år!, Snön har försvunnit nu från e4 i stockholm så man kunde äntligen varva den lite. Ruskigt härlig motor i 550:n. |
|
|
Glöm inte heller att de motorstarkaste bilarna har sin sämsta säsong just nu. Inte många som åker dessa bilar vintertid. Efterfrågan är större och bättre på våren. Beroende på hur långt man kör så spelar inte förbrukningen så jättestor roll. Mer viktigt är skicket och historiken för en dåligt skött motorstark bil blir väldigt dyr att äga med dyra reparationer och utan bra garantier. Även service är väldigt mycket dyrare normalt. S6 är en trevlig bil men skithård. Audi har tyvärr inte alls samma komfort som BMW. Där skulle jag lätt välja en BMW framför S6. Har svårt för de lite äldre S modellernas fjädring. Minns för snart sju år sen när jag var nere i Tyskland och hämtade upp en S6 hur den var att köra på de äldre Autobahn avsnitten. Inte blev det så mycket bättre när man kom till Uppsalas hoplappade gator. Ledsnade efter ett halvår och sålde den. /Anders |
|
|
Simon_en: Du skriver att en A6 är en trevlig kombination av ett par saker, bland annat rostskydd. Har du noterat att VAG har haft en hel del problem med lacksläpp och rost på sina modeller, bland annat A6 C6 och Passat 7? Klart det inte sänker en bilmodell, men om du köper en Audi med höga förväntningar på rostskyddet finns det en risk att du blir besviken om den rostar eller tappar lacken runt lister, hjulhus eller trösklar där problem förekommit. :) //Bjersér |
|
|
Bjerser, tack för den nya kunskapen! Med känsla, Tack för kunskapen. Zog, tack för repetitionen...:) andreas_lofgren, S6 har en EUnorm på 13,0 vilket jag tror är möjligt att nå för mig eftersom jag bor i ett litet samhälle och inte i eller in närheten av Sthlm där hög förbrukning ofta uppstår. S6 är nog inte aktuell alls iofs, men lite ql att den i princip inte är dyrare A6 4,2 verkar helt ok 10,2 med 4WD och 350hk. |
|
|
EU-norm är inget att lita på överhuvudtaget. Det blir bara fel att lura sig själv. EU-norm innebär 0-50 på 22sekunder, inga kallstarter, ingen klimatanläggning, ingen motvind, inga omkörningar. Snittet på Spritmonitor som är ett betydligt bättre mått är 1,47 lit/mil Länk ------- //Lövet |
|
|
Bra länk! Tror att orsaken att jag brukar komma ned till EUnormen är att jag kör mer landsväg i förhållande till normen. Har en Mondeo 3,0 V6 som har en EUnorm 10,5. Enstaka tankaningar på vintern kommer den upp i 11, men oftast runt 9,5-10,0. |
|
|
Jag skulle formulera det lite så här: Om skillnaden mellan 1.3 och 1.5 är viktig är S6 fel bil. Tänk på att exempelvis försäkringspremien kan skilja mycket mer än så mellan 3.0T och S6 per år i kostnad. Sen finns det förstås aldrig något positivt med att behöva tanka ofta, vill bara hålla förväntningarna på en rimlig nivå. ------- //Lövet |
|
| Vi har haft 5 VAG produkter de senaste åren och lack/rostproblem har vi inte haft på någon av bilarna. Därmed inte sagt att det inte förekommer men att dissa Audi pga detta känns inte helt rättvist - BMW har ju även de haft sina rost/lackproblem på flera nyare modeller. Det gäller att granska varje objekt individuellt :-) | |
|
Pratar man bensinförbrukning och funderar på en "sportbil" som Audi S6 med V10 435Hk så är det bara löjligt, titta på en snåldieseltraktor eller något annat i så fall. Jag kollade själv på en S6 innan jag slog till på 550:n och kan delge dig min analys. När jag skrev upp försäkringskostnad, reparationskostnader för typ 5-7 vanliga fel och service:ar (ringde BMW+Audi verkstad och frågade om priser) och bensinkostnad (snarlik) bredvid varandra så är S6:an c:a 30-40% dyrare + något dyrare i inköp. (2006-2007:or med 10k mil på mätarna). BMW c:a 200-250k i inköp, Audi 230-280k beroende på skick, utr och ursprungsland. Jag kör 1000-1500 mil per år. Bränslekostnaden är då försumbar i jämförelse med alla andra kostnader, även om man jämför 520d mot 550i t ex. Så 1.0, 0.5 eller 1.5 l per mil är för mig ointressant. Kör man 4000 mil om året så skall man nog köra diesel men då har man redan kapitulerat och bytt körglädje mot ekonomi till viss del. Egentligen kan man ju lika gärna köpa en Japanare också i så fall och vara helekonomisk ?! |
|
|
Väl talat Zog. S6 V10 är verkligen löjligt billiga nu, med tanke på bestyckningen i dom och nybilspriset - likaså RS6, faktiskt! Jag ligger ju ändå på 1,1 liter milen idag, så....hmm :) |
|
|
Dessutom är S6:an överspec:ad i effekt och vrid jämfört med vad de levererar har jag läst och hört. En S6 på 435 Hk är typ samma som en 550 på 367 Hk när man mäter i bänk (taget med en nypa salt). Okay inte exakt men om en S6 tappar 15-20% i bänk mot spec så kanske BMWn tappar bara 5% då de defacto håller vad de lovar mer eller mindre. Inte avgörande men ändå. Läste även "a torqueless V10" i någon amerikansk artikel om S6:an. Ingen kul läsning. Sedan är S6:an mer special, det skriker sport och lyx om den med sina fyra avgasrör och rostfria speglar etc och en 550 är mer diskret. Utan emblem så kan den gå som en 523i eller så men axar i princip som en M5 E39. (har provkört den så jag vet, dock var den manuell och jag har nu automat i min 550.... saknar dock motorljudet vid gasning i M5:an, det lät nice det) Inredningen i S6:an är dock finare än BMW och lite mer kvalitet/modern så det är ett minus på BMWs sida i E61:an. 0.92 l/mil drog min 550 till jobbet idag. 70-90 km/h och jämn gas på E4:an. Samma tur i kö gör den 1.7 l/mil...men sak samma som sagt. Känns det hårt så tanka vid halv tank varje gång, känns ju billigare då. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.