|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| På märkesverkstad skall tilläggas och med den körsträckan klarar det sig i tio år vet inte åldersintervallet dock | |
|
Jag har en aning om vilken sits du är i, när någon nära frågar efter ett köpråd och svaret BMW bemöts skeptisk just för att folk/bekanta tror det är dyra bilar att äga. Och enklast är nog om du gör en kalkyl åt henne med fasta kostnader, prisuppgifter på de vanligaste servicemomenten och delarna som kan behöva byte (Bromsskivor, belägg, stötdämpare, fjädrar, koppling ink. byte och så vidare på lång sikt). Då är det inte längre ditt ord hon har på att BMWn är vettig, utan torra fakta på ett papper som hon kan ta med till syjuntan (Är jag fördomsfull?) och diskutera med sina bekanta. Inkludera gärna resultat från diverse undersökningar, visa på hur nöjda BMW respektive Renault-ägare är, hur frekvent olika modeller felar, olika biltidningars uppskattningar av värdeminskningen och liknande. Nu har jag aldrig gjort en sådan för 316d kontra Megane Dci, men har svårt att tro en sådan ställer BMW i dålig dager. Och om så är fallet, då är det en Megane hon skall ha förstås. //Bjersér |
|
|
Bjerser: Är lite så jag oxå resonerade, dock har hon bestämt sig för bmw'n, och det är som jag skrev tidigare, att skulle hon vara lilllla minsta missnöjd med bmw'n under första månaden, så köper jag den av henne till samma pris. Bättre erbjudande kan hon inte få, hade hon inte köpt bmw'n så hade jag köpt den själv till oss! Tycker att spec på bilen räcker för mer än väl för mig och min sambo, fast det inte är en kombi! Vi normalkör allt mellan 800-1500 mil under 8, 9 månaders tid, inga av mina bilar har gått i salt, alltid varit avställda vid varje vinter och påställda till vårkanten, så ifall hon inte är nöjd och vi köper den så kommer vi ha den bilen lång tid framöver, minst 6 år, om inte mer. |
|
|
Du kan visa henne tre saker: 1. Att BMW de senaste 10 ( 20 ?) åren alltid hamnat i topp när det gäller sveriges mest nöjda bilägare. 2. Att BMW alltid hamnar i topp när motojournalister testar bilar. BMW är bilen man vill ha, men man stiirar sig sedan helt blinda på nybilspriset och tänkter inte på att en 3-5 år gammal bil kan vara ett alternativ. 3. Leta upp en BMW som gått låt säga 15.000- 20.000 mil. Men låt henne gissa hur långt den gått. Gör sedan samma sak med en Renault. |
|
Karl-Hilding |
Hur hittar man en Renå som gått 20´mil? Skämt åsido... men: En kompis hyrde en Megane modell -10 för ett år sedan när hans 528 -97 var på verkstad. 528.an hade då gått 24.000 mil. Han sade att det var det sämsta skit han kört när han jämförde bilarna. Nu var det en hyrbil förvisso, men det skiljde 20.000 mil och 13 år mellan bilarna och han blev hela den veckan påmind om hur bra den gamle BMW.n var för sin ålder och mil. |
| Helt rätt KH. Min tex har gått 15.000 mil och en del arbetskamrater och grannar är rätt avundsjuka på att jag har en helt ny bil... Och då har de suttit I den också ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.