AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.736

E90 316d eller Renault megane

Sida 1 av 2
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tänkte bara kolla med er, för att få en obereonde åsikt.

Kortfattat är det så att min moster är på jakt efter en liten, säker , billig i drift lch helst så problemfri¨bil som möjligt.

Är själv bmw entusiast och kan vara så att jag förespråkar efter eget tycke, därav ville jag kolla med er.

Bil 1) Bmw 316d 2011 sv-såld 3000 mil advantage edition paket xenon,sportstolar mm. (premium selection ett års full garanti ) vinterdäck på fälg dubb, nyservad.
Spec:

S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles
S1CBA CO2 UMFANG CO2 package
S1CCA AUTO START STOP FUNKTION Auto start/stop function
S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration
S230A EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE Extra package, EU-specific
S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel
S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel
S258A BEREIFUNG MIT NOTLAUFEIGENSCHAFTEN Tire with run-flat functionality
S2KUA LM RAEDER V-SPEICHE 285 BMW LA wheel, V-spoke 285
S2PAA RADSCHRAUBENSICHERUNG Lug bolt retainer
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S465A DURCHLADESYSTEM Through-loading system
S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
Code Description (interface) Description (EPC)
S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC), rear
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S521A REGENSENSOR Rain sensor
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control
S563A LICHTPAKET Light package
S663A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional
S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version
S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling
S853A SPRACHVERSION ENGLISCH Language version English
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
S8SMA FAHRGESTELLNUMMER,V.AUSSEN SICHTBAR Car ident. number visible from outside
S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP
S8TGA DIEBSTAHLSICHERUNG Thiefproofing device
S8TLA TAGFAHRLICHT FRONT UND HECK AKTIV Dummy-SALAPA
S8TNA TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST Dummy-SALAPA

S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle color
S4CGA INT.LEISTEN SATINSILBER MATT Interior strips, "satin-silber" matt
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer

Bil 2) Renault Megane 1,5 dCi 110 hk 2012 0mil , är ngn kampanj dom kör på för 149.900:- utan vinterdäck

Vi har provkört och 316d räcker gott och väll för en 55 årig kvinna i mitt tycke.

Jag sa till henne att jag skulle inte tveka en sekund på att ta bmw'n men hennes vänninor säger uschhh vad dyra reperationer.

Jag vill ju inte övertala henne till ngt som inte hon själv känner, men menar att bmw är inte så mycket dyrare än renault.

Så jag ville bara få oberoende synpunkter.

Bmw'ns pris: 182.000:-
Renault: 149.900:-
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Inga spontana åsikter ifrån någon?

*Visst kanske inte bästa forum att kanske ställa denna fråga, då vi är bmw frälsta, eller iallafall vi flesta, men kanske ngn spontan åsikt?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om moster inte är så bilintresserad så är Meganen helt okej. Provade just en 1.5 dCi förra året och var nära att slå till. Då fick man en snikutrustad för 119.900 med skrotis i inbyte.

Jag är dock 1.90 och stolarna var lite för små för mig. Kanske inte ett problem för moster? ;) var rätt kul att ligga i 110 med farthållare och se 0.4-någonting också. Finns ett antal dieseloptimeringar till den motorn, brukar ge 20-30 häst till för några tusen. Men det struntar nog moster i...

Det som gör att jag hellre rekar Renaulten är 1) lägre inköpspris 2) 5 års garanti 3) populär modell med okej andrahansvärde (kombi är ett måste för värdet), 4) en vettig bil till en som inte är så bilintresserad samt 5) har bara goda erfarenheter av Volvo/renaultverkstäderna faktiskt.

Hur långt kör hon/vecka och är hon rentav bilintresserad och gillar det lilla extra?

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Profossen, tack för din respons, dock var inte renault kombi, utan sedan, när vi provkörde den så kändes den ok, men dock inte lika "solid" som bmw'n
Hon kör inte mer än 1000-1500 mil om året som max.

Personligen tyckte jag att det är bil i två olika klasser, eller är det bara jag som är blind för franskt i jämförelse med bmw.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Jag föreslår å det bestämdaste att du INTE ska försöka övertala henne om hon inte själv uttryckligen bett om din åsikt eller synpunkter.
är det tex så att hon eller väninnorna tycker att det är ussschligt dyra reparationer så kan det ju krävas ohemult mycket övertalning från din sida innan hon förstår. Om hon sedan åker på en dyr reparation skulle jag inte vilja vara i dina kläder....

'liten, säker , billig i drift och helst så problemfri¨bil som möjligt' - ja det låter ju som en 3-serie.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
[;'
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hon har ju frågat mig om råd, och jag har ju sagt bmw'n, men det verkar inte som du instämmer om jag tolkar det rätt.
Jag valde bil som jag själv skulle valt om det var till MIG.
Har kört megane tidigare, visserligen av årsmodell 07 men ändå...

Det är ju helt olika bilar kvalitetsmässigt. Dessutom råkade jag ut för några dyra reparationer på Renaulten, bland annat kamremsbyte. Kan vara bra att kolla upp om det även gäller nya modellerna.
Om man väljer bort BMW pga dyra reparationer vet jag inte vilken verklighet man lever i?
Skulle fransmännen ha skruvat ihop sina bilar bättre? Med bättre grejor? Det tror inte jag iaf...
Och om/när nånting går sönder på nyare bilar så är märkesverkstäderna lika duktiga på att ta betalt oavsett vilket märke du väljer

För övrigt tycker jag att Meganen är vansinnigt tråkig att köra och stolarna är långt ifrån lika bekväma som bmw:s sportstolar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låt henne provköra båda modellerna själv så hon får se vad hon tycker!
Det handlar ju faktiskt om två helt väsensskilda bilar! Båda är säkert bra på sina sätt men de olika tillverkarna har prioriterat helt olika vid byggandet av bilarna, så att säga...

Olika bilar kan passa olika människor olika bra - min svärmor tycker t ex att BMW:n är alldeles för låg att kliva in i och ut ur.

Hon kör själv en Megane (1:a generationen - en 00:a) och jag tycker den är väldigt trist att köra och jag sitter rätt illa i de höga mjuka sätena (är ändå bara av medellängd) och inte minst sticker högtalargallret ut vid vaden i förardörren och är direkt obekväm pga det vid lite längre körning.

Det enda som faktistk har imponerat lite på mig med Renaulten är rostskyddet - där är fransosen betydligt bättre än t ex min E46:a!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
M3_Rune,det var så jag oxå lite resonerade, samt att känslan av megan var lite åt "plastiga" stuket, digatal hastighetsmätare, tyckte att det var mer "gediget" på bmw'n om man nu kan säga så.
Sen trorr jag även att andrahandsvärdet är ngt bättre på bmw'n än megane.
Jag har själv haft två bmw e39-or båda ena hade gått 26500 mil innan jag sålde den, och den jag har nu 19.000 mil, och har varit kanon nöjd med bilarna, och inte några större grejer än slitage saker, och det kommer för eller senare oavsätt bilmärke.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Ps: Hur många mil brukar man kunna köra med en bil innan man börjar bet större summor för reperationer, har funderat själv på det, men aldrig köpt en helt ny bil, eller "nästan" ny så jag undrar när börjar era "nya" bilar större ingrepp?
Megane. Är ny, kostar mindre o är dessutom en typisk "tantaluring-bil".
MNE: Kamremsbyte är knappast en reparation utan normalt underhåll. Men ev. kostnader runt det ska självklart kollas upp.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
En sedan blir betydligt mer svårsåld, skulle varmt rekommendera kombi även om hon "inte behöver det". Tillägget är väl bara 10"?

Är inte en 316d sedan en lite halvudda bil? Det kanske är jag som är ute och cyklar, men en liten premiumsedan med minsta dieselmotorn, vilken målgrupp vänder man sig till då?

Flasharna vill ha 335/M3 eller 335d.
Familjer måste ha kombi
DINKen vill ha kombi (till hunden/båtmotorn/antikmässorna etc :)
Tjänstebilsförarna vill ha nytt...

Ju mer jag tänker på det här undrar jag vem som glider in och slantar en ny 3-serien med minsta dieselmotorn i sedanutförande utan dragkrok?

Ska inte hamna OT, men det vore kul att veta hur många % av 3-serien som är 316d sedan?

Svårt, har en kört en hel del av nya Megane, jag tycker att den har tvivelaktig detaljkvalitet. Lister som lossnar titt som tätt. Trång i kupe'n, jobbigt i längden att skava axel med personen i passagerarsätet. Jag störs mycket av den digitala hastighetsmätaren som aldrig ligger stil utan skiftar +/- 1 km/h fast farthållaren är inkopplad. Stolarna passar inte mig på långfärd, får ont i ryggen. Är man inte van med BMW sen tidigare så kan det nog funka, den är ju billig..

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Usch vad trist att ge råd till någon som är helt ointresserad. Jag tycker du ska passa på frågan och hänvisa henne till sina bilkunniga väninnor, så har du ett problem mindre. För om så en enda måsskit hamnar på den bil du föreslagit kommer du att få skulden. Nästan oförskämt att ens fråga dig, hennes expertpanel har ju redan uttalat sig, så vad ska hon med dig och din åsikt till?!?!

Profossen, "ärtiga" tanter slantar för en 316d, i princip ingen annan.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Håller med Robert helt och hållet här!

Franska bilar har alltid varit kända för otroligt dålig känsla och byggkvalitet samt dyra reparationer men ändå säljer dom som smör i Norge för att folk tror att "tyskarna" är så mycket dyrare att äga.
Det här tycker vi som vet att så inte är fallet är kul, för vi känner oss speciella när vi kör BMW och folk tror att vi är miljonärer ;)
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Clubsport:
Jag tyckte oxå den digitala hastighetsmätaren gick mig på nerverna, som aldrig ligger stilla.
Är hon inte nöjd med bilen så köper jag den av henne inom en månad för samma summa, givetvis skall den vara i samma skick, så har jag sagt till henne.
Är hon inte nöjd så kommer jag ha den länge, räcker mer än gott till mig och min sambos normalkörning, samt en och annan långtur.
Så kommer vi ha vår första "nästan" nya bil, så får hon köpa en ferrari om så hon vill ;-) mer kan jag inte göra.

Tack iallafall för schysst respons från mina AP kollegor.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag tycker att hon ska köpa en Combi / Touring även om hon inte behöver den just nu. Bättre andrahandsvärde och lättare att sälja.

Renault, nja det beror kanske på hur länge hon tänker ha sin bil. Köpte en Megane Combi -02 för ett år sedan och äldre Renault är tydligen kända för mycket elfel. Har själv råkat ut för att Airbaglampan började lysa (för nästan 1 år sedan). Fixades av en Renaultkunning verkstad. Sedan är det väl också välkänt att kammremsbytena är dyra pga bilen konstruktion. För övrigt är vi nöjda med bilen. Den har gått 14.000 mil snart.

ni
520
niklas100
520d 2008
Är det inte typ 16000 mil på kamremmen
Vad är dyrt har för mig att det ligger runt 8000kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.