AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.598

Vad fanns som extrautrustning i E87? Köpråd 118D / 120D

Sida 1 av 2
Hej!

Funderar på en E87 -08< som pendlarbil istället för min S60 T5. Tycker ni det är ett bra val med 118D / 120D om man vill åka billigt? Då vill jag gärna lägga in värdeminskning också! Eller är det bättre att satsa på tex en Golf -05 och nöja sig med lite lägre komfort osv? Hade tänkt lägga max 150tkr på bil, och räknar med att köra 1500-2000 mil om året med den.

Skulle gärna vilja veta vad som fanns att få i utrustningsväg till dessa bilar?

Har ni omdömen eller tips / kommentarer ang. ett eventuellt köp av en billig pendlarbil?

Mvh Adam
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Ganka mycket. M-sport tycker jag är ett krav.
Så här såg min förr ut:
18 d -5d -09

Alpinvit
Flashpoint

pkt.

M-pkt
Comfort
Advantage
Infotainment = Nav buiss +bluetooth +elstolar +Hifi högtalare.

Extra utr:

Xenon
isofix
Ytterspegelpkt
Kilmaautomatik
Svankstöd
Fällbara nackstöd
Rökarpkt

Totalpris 346000:-

Länk
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag hade exakt samma spec som slippy fast 120d och 3d, ganska ovanliga med så mycket utrustning men då hade man verkligen allt man ville! Tycker du ska satsa på en 120d om du åker t5 idag, skiljer ganska mycket på upplevelsen mellan 18/20d till 20d fördel, nu pratar jag dock om 177hk motorn vilket jag tycker är ett krav.
Slippy hur tycker du bilen var annars då? Nöjd? Mycket utgifter?

Corzair: Det verkar som att det är ännu svårare att hitta välutrustade 118D (kanske inte så konstigt). M-pkt, xenon och hyfsad stereo vill jag ha i utrustningsväg iaf. PDC och liknande skiter jag i. Förbrukningen verkar inte skilja speciellt mycket mellan 118D / 120D på pappret, det är inte så stor skillnad i verkligheten heller?

Kanske denna kan vara någonting för mig, eller är det något den saknar / som inte är bra?
Länk
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Helnöjd med bilen men du bör satsa på en Faceliftad (-08 eller nyare)

Bytte bromsar och skivor på 11,000 mil då bara ett belägg hade signaler som sa när det var slut. Detta var enda extrakostnaden jag hade på 4:a år. Jag körde den mappad från ny med tung högerfot, den gick som en liten gocart 0.57 snittade jag supersnål och körglad bil.Välj en 120, chippar du den så tror jag t5;an får jobba lite för att hänga med, inte dåligt för en bil som drar under 0.6 :).

Bara gott att säga om bilen, hade inga fel alls.

Lycka till
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag tror inte den du länkade till var en faceliftad, men det kanske hamnar utanför din budget. Ser ut att ha ok spec, men 12k mil är ganska mycket, kanske satsa på en med lite lägre mil?
Bra prutläge runt nyår :)
Ok det låter som du är nöjd då! :)

Inte farligt med kostnader alls då ju!

T5an har jag fått programmerad för multifuel, men senaste tanken på bf98 låg på 1,1 vilket jag tycker är för mycket. Och den spinner bort sig överallt förutom rakt fram, åtminstone nu på vintern...

Okej jag vet inte vad faceliften innefattar dock. ^^
Anses 12k mil som mycket? Budgeten är väl rörlig, men målet är att ha en komfortabel och bra bil som man kan motivera priset på! Så en allt för ny med stor värdeminskning går bort!
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Jag hade tidigare en e87, med liknande spec. som Slippy. Det ända jag saknade var skinnklädsel. Den sk. Sensatec-klädseln som de flesta m-sport har är inte kul och förstör mycket av helhetskänslan på denna bil.
I övrigt fantastiskt härlig att köra, mer körglädje än min nuvarande e92...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag låg på 0,65 med min, hade då ca 250hk 500nm och tung högerfot, så förbrukningen är nog inget större problem, en diesel är betydligt mindre känslig för körstilen också!

Precis som du säger så är xenon, m-pkt, och minst hifi bra, hade hifi prologic7 i min 120 och vanlig hifi i min nuvarande och skillnaden är större än man tror! Dock är prologic7 ganska sällsynt, tyvärr.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad som fanns att få som extrautrustning till E8x? Frågan är väl vad som INTE fanns som extrautrustning!

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Facelift kom 3/07 på 1-serien, dvs. samtidigt som de nyare motorerna. Alla 177 hk 120d är faceliftade.
Min erfarenhet är att skillnaden i förbrukning är liten mellan 118d och 120d medan 120d är rejält mycket piggare, så välj en sådan.
Jag var väldigt nöjd med min 120d M-sport-09 som jag hade för några år sen, däremot var den inte så snål som jag trodde, 320d jag hade efteråt var betydligt snålare. Jag snittade mellan 6,0-6,5 med 120n vid normal körning men inte speciellt försiktig körning. Inte ens på långkörning lyckades jag komma under 6,0.

Min bil hade comfortpaket, advantagepaket och M-sport och utöver det bland annat klimatautomatik, xenon, Hifi högtalare, radio proffesional mm.så som många andra 09-10or och det tyckte jag var en lagom utrustningsnivå.

BMW CS #5139
Hej MT-Adam,

Vad tycker du om denna bilen då? 7H har en räntekampanj nu där man kan köpa bil nu, avbetalning via Nordea Finans med minst 20% kontantinsats, och första fakturan kommer till midsommar. Det är helt räntefritt och amorteringsfritt men man kan amortera utan räntekostnader under perioden fram till att räntan börjar räknas.

Riktigt fräck bil med klockren look!

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den bilen du visar på bilden har väl rätt bra specs. Jag tycker faktiskt M-sportratten och M-sportväxelspaken är viktiga. Den har lilla klimatanläggningen men det spelar inte så stor roll tycker jag.

Däremot är jag lite fundersam till den där motoroptimeringen - men det är bara jag. Jag tycker om bilar som är i originalskick.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Tycker den vita 120 är dyr med tanke på att den saknar elementär utrustning såsom klimatautomatik, xenon (förlorar ju hela front-looken utan xenon) m.m. Samtidigt är den chippad samt att någon kladdat med m-emblem bak vilket jag tycker drar ner helhetsintrycket.
AlexanderK: Står att den går att få original ju :)

millerone: Som det står i annonsen går det att ta bort optimeringen. Jag tycker personligen att M-emblemet bak ser riktigt schysst ut! Men det är samma sak där, bara värma och ta bort om man tycker det är fult. Funderar på att ringa på denna själv.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Länk

Om man lyckas pruta 15k, lågt miltal och xenon.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Hej MT-ADAM,

Vår 120D som är en 2006a dvs utan facelift och med 163 hk motor (dock ca 200hk med Bluefin optimering) har följande utrusning (fick dock åka till Tyskland för att hitta bil med denna utrustning)
Har bland annat följande utrustning:
Advantage + Komfort + M-sport paket
Skinnklädsel
Taklucka
Xenon
Belysningspaket
Navigation Proffesional
Bluetooth
CD växlare
HiFi System Professional DSP

Komplett lista finns på
Länk

Den hade gått ca 8500 mil när jag köpte den Feb -12 för ca 115.000:-. Har nu gått ca 1500 mil sedan dess utan några som helst problem. Drar ca 0,6 l/m vid blandadkörning.
Lycka till i bil sökandet!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Som sagt så försök satsa på 177hk motorn då den har partikelfilter och kostar betydligt mindre i skatt! Och dessutom är mycket piggare och trevligare motor.

När jag skulle köpa min 120d så provade jag en 163hk först men den kändes bra mycket tröttare än morsans 118d-08 hon hade då, därav gick jag vidare direkt till 177hk.
millerone: Det verkar vara väldigt få bilar som har helskinn av någon anledning?! Är det olika typer av skinn på dom, eller är det bara hel/halv som skiljer? Vore helt klart gott att ha helskinn!

corzair: Då är vi på samma spår ang. utrustningen! Hittar dock inte någon bil med Prologic 7, måste vara ganska ovanligt då som du säger?^^

AlexanderK: Haha så kanske det är? :)

J.L: Att du inte lyckats komma under 0.6 verkar ju faktiskt ganska dåligt??? Då lever ju inte bilen upp till specen bra alls, och det finns snålare alternativ till betydligt billigare peng.

jacobiii: Mjooo, den såg fräsch ut med vit lack och kolfiberdetaljerna, men att kasta på ett M-emblem och att bilen är chippad tänder lite varningsklockor hos mig. Tycker den var en aning dyr också.

millerone: Den var fin, men det känns svårt att motivera ett köp av en sådan dyr bil i min livssituation!

LeMans Blå: Du verkar ha hittat en bil med rätt utrustning! Vad är det för skillnad mellan alla ljudsystem? HiFi Pro DSP, Prologic 7 osv... Vad ska man leta efter och vilket är bäst?

corzair: Jo det verkar vara 177 som gäller enligt de som har erfarenhet, så ska nog kika på de i första hand! :)

Önskar alla ett Gott nytt år också! :)
Förresten vad tycks om den här? Länk
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Den verkar ha helt OK utrustning. Om du får regnummer så hittar du chassinummer via transportstyrelsen så kan du gå in på bmwvin.com så får du fram exakt vilken utrustning bilen har.

Med vänlig hälsning,
LeMans Blå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.