AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.272

F31, överkänslig antispinn?

Sida 1 av 2
ro
9
robadob
F31 328i Touring-12
Hej,

har en ny 328i (F31) som nu passerat 500 mil.
Jag tycker dock att bilens antspinn funktionen verkar vara lite överkänslig.......
Farthållaren hoppar ofta ur i uppförsbackar och i samband med reset till tidigare hastighet, väglaget har inte varit speciellt halt (jag har dubbdäck "hakka 7"). Någon som vet om den går att få omprogramerad?
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
Det finns många trådar här på forumet om folk som har problem med farthållare som hoppar ur på nyare bmw, ofta är det rtf däcken som inte går ihop med antispinnen,
sen är frågan,, hur halt är "inte speciellt halt"?
ro
9
robadob
F31 328i Touring-12
Blött, inte is eller snö
ro
9
robadob
F31 328i Touring-12
Hittade en "gammal" tråd i ämnet, tack för tipset. Verkar vara ngt jag får leva med...........
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Som spekulant av en trea så hade det varit intressant med en sammanställning över vilka däck som fungerar mer eller mindre bra. Jag har läst trådarna i ämnet och vad jag förstår så är det främst den mjuka nordiska vinterdäcken som skapar problem med urkoppling av antispinn. Verkar inte ha att göra med rft, snarare att det kanske ä en fördel med att ha rft även till vinterhjulen?
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
men det verkar vara rätt inviduellt, svårt att göra en lista då bara vissa verkar drabbas av problemen.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag har centraleuropeiska friktionsdäck utan rft och upplever inga problem.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har icke-RFT Hakka R (dubbfria nordiska vinterdäck) på min F30. Visst griper antispinnet in, men inte på något orimligt vis. Bilen har många hästar som vill galoppera fritt, men i dagens väglag finns det inte fäste för alla.
SKa jag accelerera fort trycker jag på DTC-knappen, för trots allt stryper antispinnet mer än vad som krävs, men det vore en överdrift att kalla det för ett betydande problem.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jonashelin: absolut, men samtidigt så bör de som har problem med urkopplande farthållare inte ha så mycket med ett individuellt problem att göra. Personligen använder jag farthållaren mycket sparsamt så just det skulle inte påverka mig nämnvärt. Antar att man får leva med att trycka till på dtc-knappen när man vill åka på.
Mu
3
Musashis2
320 D Sport -13 (F31)
325 D Edition -11 (E91)
Jag har RFT Hakka 7 dubb och upplever inget problem med vare sig farthållaren eller överkänsligt antispinn. Gäller F31 320d.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Låter som om DSC lägger an höger bakbroms vilket den ska göra i en halksituation. Bilen lägger an bromsarna med korta snabba impulser som gör att det smäller. I vissa situationer kan hjulet även låsas då bilen försöker korrigera kursen. Om oljudet inte kommer i samband med halt underlag är det något annat!

ro
9
robadob
F31 328i Touring-12
Har kontrollerat och pumpat i lite mer luft i däcken, upplever det som att det blivit något bättre :)

De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Jag har Hakka R 225/17 Rtf och har inte haft några problem under dom första 100 milen

Mvh Tobias
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Alltså, det som händer är att antispinn kopplar ur när bilen accelererar själv! Det krävs en viss differens mellan aktuell hastighet och önskad hastighet för att bilen ska accelerera tillräckligt hetsigt för att antispinn ska koppla ur. För mig räcker det oftast med 15-20 km/h fel för att den ska dra på för hårt, t ex från 90 när den är ställd på 110.

Radarfarthållaren är i princip ett krav för att problemet ska uppstå, eftersom bilen då både bromsar och gasar själv.

Frågan är hur många som har kombinationen radar och problem. Att dom som inte använder farthållare inte störs av att antispinn blinkar kan jag förstå. Inte heller är det ett lika stort problem utan radar, då man ändå själv måste begära resume och då kan vänta till en mer korrekt hastighet (ungefär som jag gör med radarn).
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Att antispinn kopplar ur betyder ovan att den kopplar ur farthållaren (och i fallet radar plongar till och visar ett meddelande på display/HUD).
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag har ingen radar men upplever detta (farthållaren kopplas ur pga antispinn systemet) ibland vid halt väglag och kurva, gupp eller återställning. Tycker det känns skönt, som en extra varning om att det är halt och jag tar över och kör manuellt.

Jag tycker att det är mer irriterande att antispinnen går in och slår av farthållaren när man kör över vissa broskarvar eller liknande vid torrt väglag. Men detta får man väl acceptera förmodar jag.

BMW vill nog inte att man ska kunna konfigurera om antispinnen då det är ett säkerhetssytem under BMWs vingar.
ro
9
robadob
F31 328i Touring-12
Hej igen, jag har ingen radarfarthållare men tycker ändå som jag tycker.... att antispinn i samarbete med farthållare är lite överkänslig. Tycker att det är lite dåligt att bilen inte kan återgå till tidigare hastighet efter en inbromsning (reset/resume) eller ännu värre att farthållaren hoppar ur i en svag uppförsbacke eftersom bilen måste gasa på lite för att hålla farten..........
Hade önskat att detta inte borde hända. Väglag = barmark, blött inte snö eller is (med dubbdäck)

Jag använde farthållaren i min E90 i snöovädret som drabbade Göteborg dagen innan Julafton. Trotts att motorvägen (E6:an) var oplogad var det inga problem med att använda farthållaren. Den hoppade aldrig ur trotts att jag körde igenom de tjocka snösträngar som bildas mellan körfälten. Jag hörde under bilen hur underredet pressade undan snön.
Jag vart förvånad över att farthållaren inte hoppade ur med tanke på mina centraleuropeiska vinterdäck med RFT från Bridgestone, då dessa inte är konstruerade för nordiska vintrar.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Har en F31 318D och befarade just det här eftersom jag läst rykten om hur antispinnen skulle göra BMW till en trött lam vinterbil.
Inte en antydan till överkänslighet, märker ingen skillnad mot min Volvo som jag hade tidigare.

Skippade BMW:s "erbjudande" om RFT dubbdäck för närmare 18.000 och köpte samma däck (Goodyear Ultragrip Ice Artic utan RFT) på justa Alu vinterfälgar för 9.500 på bythjul.com :) Grymt bra fäste med dom även då det är svinhalt :-)

Så inga problem med min F31 i alla fall :)
Verdi
Det handlar såklart inte om att däcken spinner utan att bilen _TROR_ att däcken spinner eftersom de är så mjuka.

Chris87,
Det fungerade för dig eftersom du har styvare däck. Sätt på sladdriga nordiska dubbfria eller dubbdäck så får du se. Jag hade problem på min 320d och chefen hos min kund har problem med sin 118d.
Verdi: På barmark förstår jag att mina vinterdäck är bättre och samspelar bättre med DSC. Men på oplogade vägar med mycket snö borde det ha varit det omvända. Mina centraleuropeiska dubbfria vinterdäck lär inte ha i närheten av så bra fäste som nordiska vinterdäck har i snö. Jag trodde inte att DSC skulle tillåta farthållaren att accelerera bilen igenom de tjocka snösträngarna så smärtfritt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.