|
|
|
|---|---|
|
Hej fick en p-bot idag. Ställde bilen på en reserverad p-plats i 20 min. Men företaget som skrev boten har kryssat i rutan Hyundai fast jag kör en VW. Däremot har dem skrivit rätt regnr. Behöver jag betala denna bot? | |
| Beror på om de tagit bild på bilen eller ej...Oavsett så sitt lugnt o invänta påminnelsen, innan en ev påminnelse skickas ut kollar de så att regnr matchar fabrikat vilket det inte gör i ditt fall. Har de tagit bild däremot så är du nog "rökt". Jag råkade ut för samma sak för typ 10 år sedan,bilen i länken hade lapplisan markerat som BMW Länk . Jag fick aldrig nån påminnelse o slapp betala 700kr. Detta var innan de började fotografera felparkerade bilar. | |
| Någon mer som har erfarenhet gällande detta? | |
|
Ja, typ. Har fått en bot utfärdat utan märke helt men med korrekt regnummer. Betalade inte boten men fick påminnelse och då var märket ifyllt. Jag betalar aldrig p-böter direkt utan väntar på påminnelsen. Den måste skickas gratis enligt lag och då får du längre tid på dig att betala samt att man (om man har en oerhörd tur) slippa betala för att något var felaktigt ifyllt. ------- //Lövet |
|
| Har liknande erfarenhet som Andreas men där adressen var felaktig. Väntade och fick en påminnelse - där adressen var korrekt :-/ Bara att betala... | |
| Andreas & Kristoffer: Ni fick väl böter "rätt nyligen", typ max 3-4 år sedan, för det var typ då man började "fotografera överträdelser" på allvar. På Qpark gula "botlappar" brukar det till o med finnas en ruta som de bockat i, där står det att "Fotografi har tagits" eller nåt i den stilen. Om de INTE tagit foto så är min åsikt att du har goda möjligheter att "klara dig". Så frågan till er är: Hade p-vakten fotograferat er överträdelse? | |
|
Föredrar att glömma mina p-böter så jag vet inte. Den gång jag minns de hade glömt bilen är dock inom 4 år. ------- //Lövet |
|
|
Har dom reg.nummer men fel märke är ifyllt är chanserna ganska små. Tvärtom hade chanserna varit mycket stora till en avskrivning. Man ska alltid skicka in en bestridan så fort minsta lilla tveksamheter finns. För ett antal år sedan hade jag lite bråttom och råkat ställt mig på en handikappsplats omedvetet. Hade blivit ganska dyrt. Men upptäckte att dom skrivit fel datum. Skickade in en bestridan att jag hade täckning för att det datum som står på boten befann jag mig inte på denna plats. Den skrevs av ganska så snabbt. Dock tror jag inte något foto hade tagits. Som sagt, överklaga alltid trots att det kan verka kört ifrån början. |
|
| haas: Jag ska inte vänta och se om jag får en påminnelse först? | |
|
Haas: Här är "min" bot Länk .Som synes är både märke o regnr i fyllt, dock fel märke, för det skall väl mycket till att gå på att det här är en M5 Länk , men tydligen finns det lapplisor som inte har den minsta koll... Nu är det ju "några" år sedan detta hände, ingen bild togs. O jag får hoppas att brottet är preskribierat*haha*. Roma: Invänta påminnelsen. Hör INTE av dig till den som utfärdat boten. Kommer det en påminnelse så kan du bestrida den då. I mitt fall så hörde jag INTE av mig till den som utfärdat boten, o någon påminnelse kom aldrig, eller har inte kommit än iaf (7-8 år sedan detta hände, om inte 10...) |
|
|
När jag var yngre (ca 10 år sedan:)) fick man en del parkeringsböter. Läste någonstans, kanske var det teknikensvärld eller något liknande där det var en jurist som skrev att man aldrig ska betala om det finns minsta lilla fel på p-boten. Spelade ingen roll vad det var för fel, fel färg, en bokstav fel i regn, fel bilmärke, fel datum osv så skulle man slippa betala. Allt var tvunget att vara helt rätt på p-boten. Detta var ca 10 år sedan så det kan ha ändrat sig nu men jag tror att man har stor chans att slippa betala fortfarande om något är fel på boten. Mvh. Richard |
|
| Richo: Andra förutsättningar numera om de har tagit bild på bilen...Blir ett helt annat läge vid en eventuell rättegång. Jag fick en bot för ca 3 år sedan, hade ställt mig på vad jag trodde var en parkeringsplats som i själva verket var en "containerplats". Fick så klart en bot, trots att jag parkerat där massor med gånger innan, precis som många andra. När boten kom så granskade jag den, den var korrekt ifylld, kontrollerade skyltar vid infarten. Men det sot INGENSTANS att platsen jag stod på inte var en parkeringsplats, den hade både storlek o form som en parkeringsplats och var belagd med "gatsten". Dessutom var det ett annat bolag än de som "patrullerar" området som hade utfärdar boten. Just det sista berodde på att bolaget bytt namn, men det gamla namnet stod kvar på skylten. Jag försökte så klart med att påpeka bolagsnamnet samt att det inte fanns någon som helst markering eller liknande som skulle kunna ge intryck av att platsen jag stod på INTE är en parkeringsplats. Jag fick betala boten, de hade tagit bild på bilen. Jag drog det dock inte till tingsrätten... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.