AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.824

Frun hatar min 5 serie, hur sitter man i en X5 ?

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har flera bilar, bla en familjebuss, kanon när tjocka släkten ska fraktas eller nya sängen ska hem från IKEA, men dötråkig att köra.
Köpte en 530ia för långresor, semester mm, men frun hatar bilen, det är allt från tunga dörrar, till fel sittställning. Hon tycker man ska kliva upp i en bil, men med sportchassie ramlar man ju ner i bilen.
Personligen är jag missbildad med korta ben och lång överkropp, vill sitta lågt med raka ben och ligga tillbakalutad i bilen, frun vill tvärsom, sitta som på en pinnstol, och det är inte möjligt i en E39 med sportstolar.

Så jag satt och funderade på hur man sitter i en X5a, är det som en vanlig 5a bara att bilen är högre, eller skilljer även sitthöjden ??

När kom X5 som 7 sitsig ?? Man kanske kunde slå 2 flugor i en smäll och byta ut 2 bilar mot 1. Jag sökte på blocket med fick bara upp nyare bilar som 7 sitsiga.
X5 kom med tillval som sjusitsig från E70 och det är väl årsmodell 2007 och framåt som gäller isåfall. I en X5 sitter man väldigt bra, speciellt i en bil med komfortstolarna. Har du komfortstolarna så har du även minne på stolarna och då kan du och din fru finna körställningar som passar er respektive kroppar och sätta på minnet bara.

/Anders
Tycker mer att det låter som att du borde byta fru;-)
Tycker e39 är en av dom bekvämaste bilar man kan åka i.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Man sitter som en kung i komfortstolarna och med minne kan det inte bli enklare.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Karl-Hilding
Du sitter lika lågt i en X5.
Komfortstolarna är mycket sköna, men inte sitter man högre i dem än i sport eller std.stolen.
Min hustru sitter inte tillräckligt högt i 530 med komfortstolar.
Längd 167 och midjan på rätt ställe. Hon vill upp ett snäpp till. Men även i hennes 116 sitter hon i översta läget (sportstolar) och tycker att hon vill upp ännu mer.
Kan bero på hög sidolinje jämfört med E46/E39. Och hon har aldrig klagat på E30/36 heller.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller inte riktigt med dig Karl-Hilding, utan nog kliver man upp i en X5 istället för att sätta sig på marken som med en 5-serie. X5 är rejält mycket högre än en E39, däremot så är avståndet mellan golvet och sitsen inte mycket större i X5 så körställningen i form av en pinnstol exempelvis en Land Rover kan ge saknas.

Jag tycker dock det är en fördel med BMW X, man sitter högt med god sikt som i andra SUV men det känns som man kör en personbil till skillnad från ett flertal konkurrenter. Man (Jag?) sitter något högre med lite större vinkel på benen, men det är inte så att man tänker på det.

Så provkör en X5 Isåkare, det kan nog vara tillräckligt med skillnad för att göra damen nöjd. :)

//Bjersér
Håller helt med dig Bjerser. Har både X5, F10 och F11 och självklart så kliver man UPP i en X5 medan man sätter sig NER i de båda 5-serierna. Om man sitter lika högt i komfortstolar eller sportstolar i en X5 kan jag dock ej uttala mig om då jag bara haft X5-or med komfortstolar. De är nog dock sannolikt ungefär lika höga.

Hur högt man kommer från golvet i X5-an är ju helt beroende på hur man ställer in stolen. Själv har jag den nästan så lågt det går eftersom jag tycker i de högre lägena så kändes det lite lastbilskörning och man tappade lite vägkänsla men det är ju en smaksak.

Det tar lite tid innan man vänjer sig att köra X5 jämfört med ex. vis 5-serien, men när man väl blir van så gillar man det oftast. Jag bor nu 11 km utanför stan och här uppskattar man verkligen att åka X5. Däremot så var det allt som oftast rätt bökigt och knöligt när man bodde inne i centrum förra vintern och mest körde inne i stan, då känns ju en femma betydligt rappare.

/Anders
Karl-Hilding
Så ni menar att sitshöjden är högre i X5?
Spelar väl ingen roll om man så kliver upp 1 meter om sitshöjden är densamma i förhållande till instrumentbrädans ovankant, puckeln ovan instrumenthuset och sidorutornas underkant. Det är ju därför som det funkade bra på de äldre modellerna där rutorna var högre och samtidigt blev ju instrumentbrädan lägre enär den oftast följer underkant på sidoruran.
Det är ju det som är viktigt för min hustru som i princip vill sitta ovanpå stolen och inte i den. Pga av att synen endast är 10% på ena ögat.
Hon får bättre överblick om hon sitter högt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.