AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.012

kommer inte in i handskfacket eller bakluckan!

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Låset till handskfacket verkar ha pajat. Det går att vrida om nyckeln i låset men det förblir låst. I samband med detta har även öppna-knappen på bakluckan slutat fungera, denna går dock att öppna via knappen på nyckeln.

Någon som vet om dessa två fel ska hänga ihop eller är det bara slump? Och hur löser jag detta?
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Låset till handskfacket är helt mekanisk så felen har inget samband. Förmodligen är det låscylindern som har gått sönder, reparationssats finns att köpa.
Nr. 21 på bilden Länk
Finns att köpa här: Länk

Angående bagaget så tror jag att du kan ha ett glapp eller kabelbrott i kablaget någonstans som går in i bagageluckan eller till själva knappen. Är du hyffsat händig så kan du plocka bort inredningen och leta efter glapp annars så är det nog bara att lämna in på verkstad..

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Du råkar inte använda "hotel-nyckeln" som bara går till dörrar och tändning men inte till handskfack och bagagelucka?
Denna nyckel är till för dig som precis utanför hotel/restauraing-entren lämnar ifrån dig bil med nyckel för att hotellets/restaurangens personal parkerar bilen åt dig och sedan även hämtar den åt dig vid återfärd. Inte så vanligt i Sverige men vanligare i länder där arbetskraft är billigare än i Sverige. Då behöver inte parkerigspersonlaen frestas att titta i handsfack och bagage-utrymme med en begränsad nyckel.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
På en cab så låses även handskfacket när man låser bilen (via "centrallåset")!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Hade tråkigt i helgen så jag gav mig på problemet. Handskfacket funkar nu som det ska.
Det var både mekaniskt och elektriskt fel. En plastpryl samt en kabel till en switch bakom handtaget hade gått av. Efter lite limning och lödning så vart det bra.

MEN jag kommer fortfarande inte in i bakluckan via knappen på luckan!
Vad är problemet?
Har mätt upp knappen i sig och visuellt inspekterat kablaget i luckan, utan att hitta några fel.
Den mekaniska nyckelöppningen funkar som den ska, likaså om jag trycker på öppna-knappen på nyckeln.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Det löste sig med bakluckan oxå...:)
Efter mer noggrann kontroll av kabelstammen upptäckte jag att alla kablarna var avskalade och en del av, i gummihöljet som går mellan lucka och kaross.
Fram med lödkolv och krympslang igen, så funkar det nu perfekt igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.