|
|
|
|---|---|
|
Hej igen! En fråga till på min nya BMW 318d F31 :) Som någon vänligt påpekade i min förra tråd har BMW slutat att markera i instruktionsboken vad som är extrautrustning, vilket gör det lätt förvirrande för en som mig som just har köpt sin första BMW och inte är införstådd med tänket. Jag har 2 frågor till, men tar dom i varsin tråd enligt reglerna för forumet :) Enligt instruktionsbokens avsnitt för PDC (parkeringsavståndskontroll) så ska den gå att permanent koppla ur manuellt. Mycket intressant, eftersom jag endast upplever den som otroligt irriterande och utan någon hjälp alls. Den börjar pipa alldeles för tidigt och alldeles för högljutt. Möjligen skulle jag acceptera om den började låta dom sista 5 centimeterna, resten av backningen klarar jag själv utan problem! I instruktionsboken visar man på samma bild en automatväxelväljare, några knappar till vänster samt iDrive-spaken. Någon som vet vart avstängningsfunktionen har gömt sig bland dom föremålen ... eller är det också något som ingår i någon "okänd" extrautrustning ... ? Om den inte går att frånkoppla, går det att sänka volymen på den, den absurt högljudd, fattar inte hur BMW kan göra en sån miss på annars så grymt bra bil ... inte direkt premium att att höra på det eländet när man ska backa! | |
| Knapp för att avaktivera PDC finns enbart på bilar med PDC fram. Så om du bara har PDC bak har du ingen avstängningsknapp. | |
|
Är det inte som på E9x - att man enbart kan stänga av PDCn, om man har både fram och bak? Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
OK, case closed, som vanligt tack för alla svaren :) Jag har enbart PDC bak och då får man tydligen leva med eländet! Hittade volymkontrollen till PDC:n i eftermiddags under "inställningar". Tänkte då i min enfald att då är det bara att dra ner volymen på PDC till noll så blir det tyst. Nix Pix, BMW har bestämt att den volymen kan man inte sätta till noll, tom lägsta värdet är besvärande högt men bättre än normalläget. Funderar på om det här är något som man inte vågar låta konsumenten nolla pga risken att bli stämd av någon mindre begåvad person i USA som skulle kunna stämma BMW på parkeringsskador ... ? |
|
|
Hur BMW tänker kan jag inte svara på, men på äldre BMW kan man stänga av PDC permanent genom att koppla upp sig mot bilen. Fungerar det även på F31 är det ett alternativ om du inte vänjer dig vid pipen. :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.