AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.658

Byta dieselpump x5 3.0d. Någon som har erfarenhet av detta.. Späder ut oljan med dies

x5
3
x5hasse
bmw x5 3.0d
bmw 523i

Hej på er jag undrar om någon har erfarenhet av att en x5a 3.0d späder ut oljan med diesel men går fortfarande som den ska.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är inte en spridare som läcker då?
Men då kanske motorgången påverkas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har svårt att se hur en defekt pump skulle kunna späda in diesel i oljan.

Däremot kan en läckande spridare orsaka detta.

Ryker den svart?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
x5
3
x5hasse
bmw x5 3.0d
bmw 523i

Bilen går som den ska, rycker ej, startar ok ,bra klipp i han. Har skruvat hela mitt liv och ja min första tanke var spridarna men ringde runt lite och alla menar på att en packbox i pumpen läcker.
Jag bytte olja, kolla två gånger om dagen( fyra dagar 30 mil senare ) var det två liter extra i tråget. Har ej några fel meddelanden i färddartorn.
Är det inte någon som har råkat ut för samma sak här på forumet, är det någon som bytt pumpen själv, Det ska ta ca 3 timmar om man kollar på bmw s lista.

Tacksam för svar....
Pi
31
Pilzner
X5 35D E70 -08
Låter lite som en spridare iaf..
Färddatorn i bilen visar väldigt knapphändig information i alla fall.

Min bil säger active steering fault och klipper motorn, efter omstart startar den som den ska och när du kollar i färddatorn så finns inga felmeddelanden kvar.

Åk in till en bmw verkstad som har diagnostik utrustning och läs av vilka felkoder som larmar, det var så vi hittade att det var en spridare som var trasig och inte active steering.

När du väl har dem på papper är det inte svårt att ta reda på resten.
Skulle pumpen vara trasig skulle du ha helt andra bekymmer.

x5
3
x5hasse
bmw x5 3.0d
bmw 523i

Ja jag har kvar mina misstankar om spridarna, men jag har pratat med dom på hakefors i linköping och han sa att en packbox i pumpen läcker, rinner ner i framkant på motorn och ner i trågett därför så påverkas ej motorgång. jag får väll dra in bilen så de får koppla in datorn Inget annat..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.