|
|
|
|---|---|
|
Sålde min 530ia touring m-paket e39 igår kväll pga avsaknaden utav viss utrustning samt lite rost på bagageluckan, motorhuv och en spricka i fronten. Tyckte även bensinförbrukningen var lite för hög kontra motoreffekten. Har haft 4 st e39or totalt så jag vet vad man ska se upp med osv saken är att priserna skiljer ju ganska mycket mellan modellerna. Behöver igentligen kombi. Vill ha så mycket utrustning som möjligt, "krav" minimalt med rost, m-paket, navi, taklucka, pdc, skinn, elstolar. Resten så som telefon, infällbara speglar, gardiner osv anses som bonus. Nu till bilarna, vad tycker ni om priserna på dessa och vad borde slutpriset hamna på: Länk Bra mil, bra utrustning, inga sommardäck, ingen facelift Länk Kombi, facelift, saknar navi och pdc Länk Min gamla alpina, vet att säljaren försöker sälja den och att stötdämparna mm behöver bytas. Går nog få loss billigt. Rullat ca 20000mil. Om någon har en e39 som fyller kraven, välkommen att PM mig! | |
| Vad fick du för din bil du sålde? | |
|
540in som nummer 1 och Alpinan som nummer 2. 525an är ointressant. Andra alternativ; Länk Länk Länk Slutpris går inte att säga utan ingående fakta om historik, skick, ägare och känna av säljarna. Stephan |
|
|
Sålde som sagt bilen igår kväll vid 20.00 och idag ringde köparen vid 12.30 och berättade att växellådan gick in i nödläge. Jag har själv bytt lådan för ca 3 veckor sedan och undrade självklart vad som kunde spöka. Köparen var orolig, vilket är förståligt då han inte meckar själv, och undrade om han fick lämna tillbaka bilen för att det skulle bli enklast så för honom. Karma tror jag på och svarade javisst. Gjorde han glad kan jag säga :) Påpekade honom att försöka köra hit bilen UTAN att köra i felsäkert läge dvs starta om bilen om den gick in i felsäkert läge. Bilen kom tillbaks, pengarna gav tillbaks och jag hoppade in i bilen och körde till garaget. Konstaterade att den växlade hur fint som helst, men hoppade in i felsäkert läge när jag la i P innan jag skulle vrida ur nyckeln. Det jag märkte i samma ögonblick felmeddelandet dök upp var att växelindikatorn i kombit fick spel, jag la i P men den visade för en kort stund S och därefter försvann bakgrundsbelysningen för indikatorn som om ingen växel var ilagd. Batterispänning, elfel eller kanske efterdra i väljaren vid lådan tänkte jag på direkt. Värt att nämna är att jag hade en stor tjuvstöm i förra veckan som drog ur batteriet helt 3 gånger tills jag hittade felet, bränslevärmaren som spökade och tömde ett bra batteri på en natt! Bytte batteri från 740in som är nyladdad och i bra skick, bytte säkring nr15 som går till växelväljarindikeringen och gjorde rent kontakterna vid växelväljaren - nu funkar allt igen. Har kört 20km stängt av och startat om bilen ca 6 gånger utan felmeddelande. Är tillbaka den 7:de januari i verkstan och då byter jag olja igen i lådan så allt är fräscht i oljekylaren om nåt skit ligger kvar från senaste raset, så man kan vara extra lugn. Tänkte nolla adapteringen och kolla felminnet samtidigt. Synd för mig att detta hände nu men ändå tur för köparen. Har inte hört av mig till köparen då jag tror han fick kalla fötter så nu får den vara kvar till våren då jag tar ut 740in igen, orkar inte vara utan bil och orkar inte sätta ut en annons igen. Han sa att han skulle satsa på en lite nyare BMW typ e60 eller e90 :) Fick 50000kr för den förresten. Mycket bil för pengarna är det. |
|
| Förresten Stephan den gråa 540 kombin i din andra länk hade jag mejlkontakt med säljaren igår kväll fick ner den till 6400euro, vilken snygg bil alltså den skulle vara perfekt! | |
|
Det var jag som var köparen till dobos bil i den här tråden! Stor guldstjärna till dig för hur du hanterade det här. Bilen är kanonfin men som du skriver så fick nog det här mig att tänka att jag ska satsa på en lite nyare bil. Hetast nu är en E61 525-05 med 12000 mil men då handlar det ju om nästan dubbla priset jämfört med 530n + att jag får leva med tygklädsel.. Lycka till med bilen och hoppas den funkar i fortsättningen. Mvh //Dan |
|
| Lånar tråden lite då jag är spekulant på följande 530. 2002:a med 9500 mil, silvermetallic, m paket, elstyrda stolar, helläder. 2 brukare och senaste service var vip 2 vid ca8500 ml. Sedan och automatväxlad Vad kan den vara värd? Säljes av autopartner(Bmw) i Kristianstad. | |
| Senaste service vid 8500 mil och det va insp 2 ska det stå. | |
| Är trött nu så ursäkta att det blev 3 inlägg. Tilläggas bör att den står i 79000 kr. Jag tycker det känns mycket för en 2002:a, trots det låga miltalet. Men det kanske är värt att lägga det på ett fint exemplar? Vad säger panelen? | |
|
dobo; Köp den! Det är en av 3 i Individual Stratusgrau metallic med M-Sportpaket ingen av dem finns i Sverige just nu. Det är ett pangpris på en sådan bil om den är schysst. acer84; Den har lågt miltal, trevlig inredning bi-color Individual men alltför låg utrustningsnivå den har vare sig PDC, Navi, taklucka, Automatisk avbländbara/infällbara speglar eller el-gardin hade den haft det så hade priset fått ok av mig men som det är nu hade jag kikat på en annan. Den har varit avställd sedan i juni-12 så den står bara och tickar pengar för ägaren så du kan säkert bjuda en bit under och få den. Länk Jag sålde min pappas 530iA-01 med 16100mil utan M-Sportpaket för 69tkr som jämförelse, med bra utrustningsnivå. Den här skulle jag köpa Carbonschwarz/Individual Zimt Nappaläder Länk har allt man vill ha + Individual lack/inredning men den får du nästan 700kr lägre skatt per år än den Sv-sålda. Edition Sport i Carbonschwarz/Zimt är så läckra, ovanligt att hitta en så billig som dessutom har bensinvärmare, blir sugen själv:). Stephan |
|
|
Acer84. Bilen du kikat på verkar väl helt ok, avsaknaden av utrustning; PDC, navi, taklucka, automatisk avbländbara/infällbara speglar samt elgardin...inget jag direkt hade reagerat på och knappast något som spelar in på värdet, varken nu eller då du ska sälja. Upptäckte först efter köpet att min bil hade PDC... Navi, du får alla gånger en bättre och mer hanterbar om du laddar ned appen Navigon. Elgardin? Vi är olika, men jag kunde inte brytt mig mindre om bilen jag tittade på hade det eller inte. Köp dobos bil. :) Stephan, den du länkar till ser superläcker ut, men då tillkommer "mecket" med att få hem den registrerad på gatan. Bilen du tipsar dobo om verkar ha gått, annonsen är i alla fall borta. |
|
|
Robert; Utan navi hade inte Pappas inte sålt till nuvarande ägaren så jag skulle säga att utrustning är mycket viktigt för värdet. Varför har annars den i Kristianstad stått osåld sedan i juni? För betala 10tkr extra för att få en årsmodell nyare med M-paket, 7000mil mindre och sv-såld borde varit värt det om utrustning inte spelat något roll dessutom från en handlare. Men visst det är svårt att hitta en lågmilers 530i E39 så den borde gå iväg till någon som inte bryr sig om utrustning. Lös navi är så meckigt måste gömmas undan för den inte ska bli stulen, sladden lossnar och måste tejpas samt ser för jävligt ut, alltså inget vidare hellre original navi i en 95as E38 än det. Ja visst är vi olika en polare körde en 3serie av yngre modell och antog att den hade PDC och höll på att krocka den. Jag letade förjäves efter farthållaren i den 2013års V70 min taxiåkare lånat in innan hans MB E300 Hybrid kommer ut som ersättare till 2010ans V70 med 45000mil som nu är lite trött. Den Stratusgråa finns kvar Länk Stephan |
|
|
Den svarta/cimt har bland det mesta slitna sidostöd för låret jag sett. Är ju helt deformerat. ------- //Lövet |
|
|
Ja, håller med Lövet om att stolen i den svarta zimt ser ju helt deformerad ut, kan ju ge en viss indikation på mätarskruvning för nog borde väl stolen se bättre ut efter knappt 20 000 mil, i.o.f.s. kan tyngden på föraren också ha en viss betydelse och tekniken för hur man tar sig in och ur i bilen. Alldeles oavsett så är ju stolen duktigt nersutten. /Johan |
|
|
Stephan, ingen aning om varför den bilen stått, antingen hade din far en smula flax eller så är det något som inte stämmer med Kristianstadbilen. jag tror att utrustning kan spela roll, på så vis att den kan göra bilen något mer lättsåld, men inte att den ger bättre betalt. På 10 år gammal bil är det ofta en ren bonus om utrustningen funkar, och ett litet lotteri hur länge den gör det. Och på just det här exemplet är det inte utrustning som jag tror många har överst på listan. Lös navi 2013? Jag menar så klart en app i smartphonen. Har själv Navigons app i min iPhone, och den är helt suverän. Förutom att den alltid hittar rätt så är den enkel att uppdatera, du har den alltid med dig och kan exempelvis ha den även i en hyrbil. Lös och för den delen även fast navi känns stenålder, inget jag skulle betala en krona extra för. |
|
| Visst skulle jag hellre sett att det va harman/kardon högtalare, taklucka, m.m. Men eftersom den har m paket o skinninredning samt automatlåda så är det okej utrustningsnivå för min del. Skulle inte köpa en 530 utan m paket. När dem nu närmar sig 10 år så gäller det att hitta exemplar i bra skick dessutom så därför stirrar jag mig inte blind på utrustningsnivå, det gäller att bilar som kombinerar detta | |
|
Fasiken nu är den Stratusgråa såld, på riktigt! Den var riktigt snygg. Satte ut min bil igen Länk och det är redan 1 som har hört av sig men tänker inte sälja den innan jag kopplar upp den mot datan när jag är tillbaka i verkstan den 7:de för säkerhets skull. Men nu har den funkat i snart 1 vecka. Angående disskutionen om utrustning så är jag iaf svag för rikligt med utrustning, dessa hittar man oftast i DE. Tycker min har lite för lite fastän den igentligen har mer än tillräckligt. Saknar, för att jag ska vara nöjd, elstolar och taklucka. Men skick och dokumentation går givetvis alltid först på bilar i denna ålder. |
|
| Jobbar du på BMW? | |
| Ja | |
| Reagerade på texten längs ner i din annons därför jag frågar, | |
|
Har en mycket välutrustad E39 530D-03 om någon är sugen, Nybes/nyskattad. Även Org BMW ipod-anslutning inkopplat. Colour ORIENTBLAU METALLIC (317) Upholstery LEDER HIGHLINE/SCHWARZ (V6SW) Prod.date 2003-05-07 S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S232A LM RAEDER/RADIALSPEICHE 50 BMW light alloy wheel, radial spoke 50 S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel S302A ALARMANLAGE Alarm system S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S352A DOPPELVERGLASUNG Insulating double-glazing S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band S386A DACHRELING Roof railing S422A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim, mussle maple S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S455A AKTIVSITZ FUER FAHRER/BEIFAHRER Active seat for driver and passenger Code Description (interface) Description (EPC) S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S521A REGENSENSOR Rain sensor S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S644A HANDY VORB. MIT BLUETOOTH-SCHNITTS. Preparation f mobile phone w Bluetooth S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi System Professional DSP S723A EDITION EXCLUSIVE Exclusive Edition S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe Code Description (interface) Description (EPC) S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German S970A BUSINESSPAKET Business Package Code Description (interface) Description (EPC) S202A STEPTRONIC Steptronic S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German Code Description (interface) Description (EPC) S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger S555A BORDCOMPUTER On-board computer V with remote control S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Provisions for BMW 6 CD changer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.