|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Funderar på att skaffa vinterbil. Med tanke på hur mycket snö det är på vinter nu för tiden är jag inne på en X3 E83 -04 till -07, men kan inte bestämma mig för vilken motor som jag skall välja? 2,0D eller 3,0D eller 3,0I eller kanske en 3,0SD? Bilen är endast tänkt att användas vintertid, när det finns snö. Så den kanske kommer att gå ca 500-1000 mil per år. Vilken motor skall man välja? Vad finns det för för- ock nackdelar med de olika motorerna? Vad skall man välja för växellåda, automat eller manuell? Är det någon skillnad på Xdrive systemet på det olika årsmodellerna på x3 E83? Hoppas att det finns lite erfarenheter om dessa frågor. Tacksam för svar. Tänkte åka till Tyskland eller kanske Italien för att hämta bilen, tänkte köpa bil för ca 10000 EURO. Tacksam för info om detta. |
|
Med så få mil väljer du främst bensin. Mindre felkällor, mycket lägre skatt. En 3.0d exempelvis har uppåt 6-7 tusen i skatt. ------- //Lövet |
|
|
Några små skillnader på xDrive finns säkert, men vad jag förstått är det i praktiken samma drivlina i E83 oavsett årsmodell. Automat eller manuell låda beror på smak eller motor (t.ex 3.0SD finns endast med automat) men bägge är trevliga lådor så välj det du trivs bäst med. Angående motoralternativ så är det rätt enkelt: Större motor ger mer kraft men högre förbrukning och dyrare driftskostnader även skillnaderna är små. Än en gång får jag tyvärr vara tråkig och säga att du avgör nog bäst själv vilken som är lagom. Jag tror dock som Lövet att bensinmotor är det bättre valet med din körsträcka. Jag hade personligen siktat mot en 25i/30i med automatlåda som bruksbil, kan du hitta en facelift (2007 och framåt) med modernare motorer och uppdaterat utseende inom budget är det att föredra. Lycka till! //Bjersér |
|
|
LCi (facelift) har en uppdaterad version av X-drive som skall ha gått från "inge vidare" till "riktigt bra" i.o.m. denna uppdatering. Skulle jag köpa en E83 (vilket jag funderat på) skulle jag välja enligt följande: LCI 3,0si LCI 2,5si LCI 2,0 Är LCI för dyr (vilket det nog är med din budget) skulle jag satsa på en pre-LCI 3,0. SAMLIGA BENSINARE och helst manuella! /Jonas |
|
|
Jag är väldigt nöjd med min 2,0d (2007 LCI) men nog hade det varit ännu roligare med mer klipp men då kostar de såklart mer. Lite drygt 5000 i skatt per år. Den har gått som en klocka de 6000 mil jag haft den. Skön kärra särskilt på vintern. |
|
|
Azkikr: Jag trodde tidigare att xDrive fick en uppdatering sent 2006 men blev uppläxad med vad som då verkade vara trovärdiga fakta. Har du några belägg för en uppdatering vore det kanon då vi kan lösa frågan en gång för alla. :) //Bjersér |
|
|
jag har läst en del tester där det står att LCIn har fyrhjulsdrift som är som den borde varit redan vid lanseringen... /Jonas |
|
|
Hej LeMans Blå! Jo körd du inte så mycket så skulle ja välja bensin .Har själv en 3.OD -08 Betalar ca 6600kr i i i skatt per år +försäkring . Klart får du tag i automat så är det bra.om inte gillar att växla själv. Är själv mycket nöjd med X3.Vill kan du även sätta på exrta ljus som passar bra utseende mässigt har 3st xenon ljus fram världen bästa ljus.Hittar du en med rattvärme extra plus på vintern.Min har gått 15700mil går som en klocka! |
|
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hej alla! Tack för alla tips. Jag är inne på en 3,0 I. Någon som vet verklig förbrukning på denna vid blandad körning? Skatten borde vara ca 3800:- år? Något att tänka på vad gäller N54 motorn? Några synpunkter på denna Länk Med vänlig hälsning, LeMans Blå |
Utrustning i denna Länk |
|
Jag har en likadan fast med manuell låda. Det man kan klaga på är att Gen 1 X3 är väldigt stötiga och man måste köra med så hög däcksprofil som möjligt för att den ska gå hyfsat. Soppaförbrukningen är helt acceptabel för att vara en stor bil. Snittförbrukningen på min bil utan att den eko-körs 2+2 mil/dag ligger på 1,04L mil. På riktigt långa körningar går den strax under litern men normalt hamnar man strax över.. Har man direkta krav på prestanda och värdesätter en praktisk bil med mycket bra framkomlighet är X3 ett utmärkt val. Jag var tveksam i början men numer kör jag hellre X3an än en vanlig småbil så länge det inte ska gå fort. Nya X3 och då speciellt dieslarna drar väldigt lite bränsle och har ett mycket bekvämare chassi. |
|
| Ordet "inga" försvann framför prestanda .... | |
|
Jag vill varmt rekommendera 3.0 bensin. Den känns betydligt trevligare än 2.0d. 2.0d är inte direkt snål om man inte riktigt fiskör. Kör min 3.0 på ca 1,1 liter milen och bryr mig inte så mycket om förbrukningen. Bilen låter trevligt och känns rakt igenom pigg. Visst, man kan spara kronor på dieseln det säger jag inget om. Men om det händer nåt med en dieselmotor... - lycka till med den besparingen! I prisklassen du letar i kommer det att hända saker med en diesel. |
|
Bilen bokad blev 9500 EURO. Levereras ny servad, så ca 80.000 kr får man väl leva med. Åker till Tyskland den 25e och hämtar. Länk Tack för goda råd. |
| Grattis! Ser ut att vara mkt bil för den pengen! | |
|
Grattis! //Bjersér |
|
|
Bilen ser fin ut! Vill bara göra dig uppmärksam på den extrakostnad som din resa, bränsle och regbesiktning kommer att kosta (ca 10000:-) Såg inte om det var dragkrok (kostar ca 7500:-) Det är ett tillval som många brukar vilja ha på x3 i sverige. (kan påverka värdet negativt på bilen när du ska sälja) Bilen verkar även ha sportpaketet. Det innebär stötig gång som kan vara svårt att leva med i längden. Jag hoppas att du redan känner till synpunkterna här och att de inte förtar din glädje eller får dig att tveka. Lycka till med bilen! |
|
Hej bmwRicke, Tack för dina synpunkter. Resa hem kombineras med en massa inköp i Tyskland vilket gör att resan blir betald. Reg besiktning + ursprungskontroll ca 2000.- Dragkrok finns enligt handlaren, finns det inte får han fixa detta, han tagit med denna i kontraktet. Annars kostar krok + elsats ca 2000:- i Tyskland, montering fixar jag själv. Angående sportpaket är detta något jag inte har några svårigheter med att leva med. |
Lite uppdatering! Avtagbar krok finns på bilen. Verkar vara eftermonterad då den inte finns med i utrustningslistan. När säljaren skulle göra oljeservice upptäckte dom att bromsbeläggen fram var slitna, dom byter dessa utan extra kostnad för mig, bra service tycker jag. Någon som har uppdaterat sin business navigation till proffessional navigation i en X3? (är lite sugen på detta) |
|
Det låter seriöst och bra med bilen! Du löser ju även resan bra! Angående navi lösningen, det verkar inte vara vanligt att någon gör någonting alls med sin X3! Vill själv få usb eller iPhone lösning till min business stereo med dsp. Inte lätt att hitta. Råder dig att söka lösningar på ebay. Har sett eftermarknads navi med " original" look där... Vet inte om det är bra nog för dig. Det är brukar alltid vara någon kontakt som är annorlunda eller saknas när man vill förbättra nåt! Erfarenhetsmässigt kan jag erkänna att eftermarknadsprodukterna sällan lever upp till förväntningarna. God lycka! |
|
Har undersökt angående navigationen och kommit fram till att det är hyfsat enkelt att uppdatera. Det som behövs är nytt kablage, skärmen och ny manöverpanel. Jag hittar skärm på Ebay och manöverpanel på skroten sen får det bli en kabel av BMW, blir ca 5000.- för detta vilket är OK tycker jag. DVD spelaren är den samma som jag har. Annars finns det att köpa kompletta kit på Ebay men då kostar det ca 14000.- vilket inte är försvarbart. Kolla med Länk angående ditt önskemål. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.