|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 2001 325xd som dels har gått långt, men som även börjar rosta bort lite. Är därför lite sugen på en ersättare. Har lite svårt att bestämma mig för vilken bil jag ska "nöja" mig med. Kollar man till urval så är ju 320d den som det finns mest av. Och den borde väl vara likvärdig prestandamässigt med den gamla 325:an. 193 vs 185 hk. Man är ju van med 6:a också :) Kommer man bli missnöjd med dieselfyran? Är det värt att kliva upp på dieselsexan som jag tror 325:an har? | |
|
Omöjligt att svara på om du klarar bytet, du får helt enkelt testa dig fram och bilda dig en egen uppfattning. Har själv tagit steget från bensinsexor och visst saknar man karaktären ibland fast å andra sidan är det trevligt att slippa tanka lika ofta :-). Gillar också att man slipper varva den, kör ganska avspänt (men kanske lite snabbt ibland...) Kör mest motorväg/landsväg och då störs jag inte särskilt mycket av dieseln. Men det är jag det... Är du riktigt missnöjd med fyran finns ju 330xd som har bättre gångkultur. |
|
| Prestandamässigt då, en 2010-2011 diesel 184hk är väl minst lika pigg som min 11 år gamla 193hk bensinare? | |
| Prestandamässigt lär du uppleva att en 320d xDrive är snabbare än din befintliga 325xi -01. | |
| Dåså, en 320 får det bli då med tanke på att jag är mer än nöjd med prestanda i min nuvarande. Då min gamla inte lär inbringa direkt nå pengar så får man väl ha den kvar som slit och släng bil :) Och så får man varva ur den lite i mellanåt om man ledsnar på diesen-4:an :) Den är väl som sagt rätt bränslesnål 4:an och det är mycket värt i dagens läge. | |
|
Vi upplever alla saker olika men en 325Xi E46 är kvickare än en 320d xDrive på pappret även om skillnaden är så liten att man knappast märker av den i praktiken. Då upplever jag att karaktären är mycket viktigare, och en bensinsexa som drar glatt upp mot 6500varv/minut tycker jag är mycket roligare och piggare än 20d. Jag tycker att du bör provköra ordentligt, en lite långsammare bil som dessutom har en dieselmotor under huven kan upplevas rejält träig jämfört med din nuvarande. Skall du behålla din nuvarande trea tänk också på att har man både diesel och bensin på uppfarten är det rätt enkelt att jämföra om man hoppar mellan dem, och då finns risken att ordet "traktor" dyker upp i tankarna... Vad jag försöker säga är att en dieselsexa går mycket jämnare och låter bättre i alla lägen än en med fyra cylindrar, en 330d xDrive är rejält kvickare än en 325Xi och är närmre bensinsexan än 20d i karaktär. På pappret skiljer det 1dl/mil, i praktiken lär skillnaden bli lite mindre. Så fundera på om 30d hade passat dig för med den tror jag risken att du blir missnöjd, som du uttryckte det, är obefintlig. :) //Bjersér |
|
|
Prova och känn! Vi böt vår E90 330xd mot en X3 20d xdrive och visst, det är inte att jämföra i effekt och vrid men lilla motorn upplever jag inte trött eller tråkig utan rätt pigg. I stadstrafik är skillnaden liten däremot kan jag sakna 30d på motorvägen vid te x omkörningar. Sedan är 20d snål, långt mellan tankningarna. / Håkan |
|
Buspelle |
Åker 335a till vardags men köpte en X1 20d med åttaväxlade automaten till frun och som komplement under vintern. Är utan tvekan överraskad över den mycket kompetenta drivlinan i X1an. Det är visserligen ingen racerbil, men för normal körning i vardagstrafik fungerar den förträffligt. Jag får ingen chock av kliva från 335an till X1an. Provkör är mitt råd. |
| Kikar lite på 330d också nu, och det verkar som det skedde en facelift 2009. Hur mycket är det som skiljer mellan en 2008 och en 2009? Finns ganska prisvärda 2007/2008 ute medan 2009 är rätt mycket dyrare. | |
| Den stora grejen är väl att faceliften är avsevärt snyggare. Några riktigt stora uppdateringar tror jag inte gjordes annars just vid faceliften. De uppdaterade motorerna kom inte alla då utan det var vid andra tillfällen också. Tror dock att 330d fick den nya 245hk motorn då som är en helt ny motor och inte bara den gamla med 10hk mer. | |
| 330d fick vid ansiktslyftningen en helt ny motor på 245hk som är bränslesnålare och ger bättre prestanda än den äldre motorn på 231hk. Jag kan intyga att det är bra skjuts i 245hk motorn. Parad med automatisk växellåda tycker jag att den är grym. Inte många andra standard bilar ute på vägarna som hänger med vid accelerationer inom de lagstadgade hastighetsbegränsningar, bortsett från andra tyska märken med de största motorvalen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.