|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Oljepumpsbultarna är självklart något man måste räkna med, dock är det ju så enkelt att göra en kontroll när man ändå byter olja, en billig packning och 30 minuters extra jobb. Jag gjorde det när ja servade min i våras och bultar dom satt stenhårt, men kändes fint för sinnesfriden att man kan tuffa vidare. |
|
|
Tack för bra svar om bultarna!! Kanske skulle nyansera vad jag sa om att jag tycker E38 är billig? Jag menar att det beror på vad man jämför med, och vad man får för de där extra hundringarna varje månad som den kostar, jämfört med det absolut billigaste man kan hitta på Blocket, någon liten Nissan Micra t ex. Inget ont om Nissan Mictra (jag menar det, det är upp till var och en vad man vill köra), men jag skulle gissa att en E38 har nästan noll i värdeminskning, och att den kostar ca 400 kr mer i månaden i bensin jämfört med en liten bil (om man kör kring 1500 mil / år), 50 - 100 kr mer i skatt per månad. En gammal Volvo 740 / 850 drar väl nästan mer än en E38 t ex? Säg att en E38 kostar 500-800 mer per månad i driftskostnad än en småbil? Det tycker inte jag är så dyrt, många bränner ju 1500-2000 spänn on kväll på stan -- men jag har full respekt för att andra inte tycker det är värt det. Men OM du känner för en E38, och hittar en i gott skick: SLÅ TILL !! Bättre bil för pengarna finns inte. :) |
|
|
Väl "talat" Lasse-SL500 :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Helt rätt ! Bra skrivet! | |
| M62TU med vanos ska inte lida av oljepumpsproblemet eftersom de bytte till ovala låsmuttrar. | |
|
När kom M62TU? Alpina B8 Länk |
|
| Samtidigt som facelift, årsmodell 99. | |
|
Nu börjar det likna nått... Att den skulle vara dyrare i soppakostnad än en Fiat panda det fatta man ju nästan.. Att den är dyrare å reparera än Volvon fatta jag också.. Det jag va ute efter va: Ska jag räkna med att den "rasar" eller går sönder hela tiden? (Fattar att det finns vissa ex som är värre än andra) Kommer alla "lyxprylar" pajja? Är det något jag bör åtgärda snarast, innan det är försent? Om saker går sönder, har jag då råd att laga den? Hur är den att köra på vintervägar? (Menar inte lite frost, utan riktig vinterväg) Eller om någon har nå annat matnyttigt att tänka på? |
|
|
Ryktet kommer nog tyvärr från alla skruvade lik Där man tror att bilen gått 15000 mil men i själva verket gått det dubbla så en ärlig bil med normala mil skulle jag tro är rätt driftsäker |
|
|
Vad tros om denna då? Länk Ska jag ana ugglor? |
|
|
Den verkar rätt trevligt utrustad iaf. Enda nackdelen med EDC-dämparna är ju att de är snordyra att byta ut, vilket definitivt börjar bli dags kring 15k mil. Men det går ju att bygga om till vanliga dämpare. Det är väl bara att kika på den, har inte rosten tagit den så. |
|
| verkat helt ok om den inte e rostig, priset skulle jag tippa att du får ner några k med! åk och titta! | |
|
Ja, men så här då: Drivlinan har du nog inte råd att laga (vi vet ju inte vad du har på fickan men det är kanske en rimlig gissning eftersom du frågar) - därför är det desto viktigare för dig med ett ex som har skötts ordentligt, t.ex. servats, inte nödvändigtvis hos BMW, men av någon som går att ringa. Du kan hitta de riktigt svaga punkterna i lådan och motorn i köpguiden, fast de flesta är väl redan listade här i tråden. Är de grejerna ok så kommer den att hålla resten av ditt liv. (Håll isär grejerna bara; jämför bultar och insugsmembran - BMW-mekanikern har 'tagit över 3-4 bilar från kunder' som alltså har gett upp när de har fått kostnadsförslaget. Ett insugsmembran som har gett upp betyder inte att motorn har rasat, den går bara för jävligt, och grabbarna grus byter insugsmembran som de byter skjorta. (8 000:- på BMW Solna.)) 'Lyxprylar' klarar du dig utan tills du har råd att fixa, det är en überbil ändå - det är förstås en smaksak, men om du menar pixlar och knappar till exempel så blir bilen inte fulare eller mindre skön att åka i utan dem. Menar du dämpare och bussningar och sån't har du förmodligen råd att fixa det hos proffs (inte EDC). (En hel del märker man ju vid en provkörning - är du osäker på hur det ska vara, så be att få åka en sväng i en bil som du inte har råd med, säg bara som det är, så ska du se att bilhandlarna - eller kanske någon här på AP - gärna tar med dig på en sväng. Jag vet ju inte var du bor, men det finns några exemplar i bilhallar här och var runt landet som har stått osålda i flera år för att handlarna vägrar släppa dem till underpris.) Vinterbil, tja, som jag har sagt här innan, jag tyckte min var en fantastisk vinterbil, men det har mer med körstil än bil att göra. Jag var under tre snövintrar på landet och i sta'n aldrig i närheten av att fastna eller hamna i diket (ens utan ABS och ASC en tid), och då är jag ändå ganska gasglad. (Tar du dig runt en halkbana i en Amazon så gör du det med ett leende i en 740. Behöver du fyrhjulsdrift, dubb och antisladd för att ta dig runt samma halkbana så är det kanske inte så hyggligt mot resten av oss att sprätta runt i snön med två ton bil.) Skulle det ändå gå åt fanders finns dessutom mektips på t.ex. e38.org och det här forumet - läser du igenom 7-seriesidan så får du en rätt bra uppfattning om vad som kan hända. Tänk bara på att hit skriver man mest om man vill ha hjälp, inte om bilen funkar fint, så man kan ju få en lite sned bild. Att ha råd eller inte är ju som SL-Lasse (var det väl) sa individuellt. Vill du ha riktigt tråkigt kan du ju göra en tabell: Inköp 60 000 -underhåll 1 000/mån = värde 50 000 Inköp 60 000 -underhåll 300/mån = värde 30 000 Inköp 30 000 -underhåll 1 000/mån = värde 30 000 Inköp 30 000 -underhåll 300/mån = värde 20 000 Inköp 30 000 -insugsmembran/BMW 8 000 = värde 30 0000 Inköp 30 000 -insugsmembran/bytt själv 1 000 = värde 25 000 Inköp 30 000 -helförsäkring 12 000/år = skrotvärde 20 000 Inköp 30 000 -trafikförsäkring 8 000/år = skrotvärde 0 Inköp 60 000 -helförsäkring 12 000/år = skrotvärde 30 000 Inköp 60 000 -trafikförsäkring 8 000/år = skrotvärde 0 Absolut inga exakta siffror, men det kan vara en idé att göra något motsvarande på ditt eget köksbord. (Jag gjorde verkligen inga tabeller själv, men hade det trevligt som fasen ändå i min 740. Kanske just därför.) |
|
|
Oljepumpsbultarna gäller även TU motorerna, har själv dragit åt lösa bultar på en 740 tillverkad hösten -00 |
|
|
Jag tycker -95:an är för dyr, alldeles för liten prisskillnad mot en faceliftad, plus att ägaren bara haft den några månader. Ett par tankar, skatten på de flesta småbilar är väl under 1000kr per år, en 740 har en skatt på nästan 3000kr per år, alltså nästan 150kr per månad. Ingen jättespännande dock, förstås. Kör man 1500mil per år med en småbil förbrukar man väl runt 900 liter bensin per är, räknat på ett snitt runt 0.6l/mil. En e38 med V8 drar väl minst... 1,1l/mil blandad körning sett över en längre period? Det ger 23.000kr i bensin, en småtting ligger då runt 12500kr per år. Då blir skillnaden i månadskostnad runt 1200 kr, givet att BMWn inte går sönder alls, men tyvärr är det väl troligt att en E38a kräver betydligt mer service och reparationer än exempelvis en VW Lupo eller Toyota Yaris som till samma kostnad är nästan tio år yngre...lägg sen till däck och allt annat som är dyrare till BMWn så... Det skiljer inte 500kr månad, snarare 2500kr. Men det är det säkerligen värt, förstås, men 500kr kändes lite optimistiskt. |
|
|
Jabbal: du kan nog nolla bränslekostnaden på yaris/lupon, då jag hellre skulle promenera;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.