|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| kan ingen stänga av d,fagersten???? hanns gnat i alla trådar börjar bli lite tjatigt! gammal bil dras med små problem och trådskaparen skulle inte ha en bil i mint skick, som brukis jävligt mkt bil å sköna mil! och drag som räcker till! | |
|
Öh...Dr Fragerstein, du tar upp flera, rätt höga kostnader, som är att betrakta som underhåll, tex däck, nytt batteri. Sen verkar du ha en viss förkärlek till att köpa blinkers? Jag får de faktiska kostnaderna för repen till 36" varav dina växellådsproblem står för knappa hälften...Låter som om du köpte ett lik. |
|
|
Tänker såhär: Har tidigare haft en (för mig) fin BMW. Blev sån jävla putsbög av mig att jag inte ens stod ut med mig själv (fick gråta mig till sömns varje gång jag visste att bilen inte va riktigt riktigt ren). Så jag sålde bmw:n för en billig bil som jag inte behövde bry mig så mkt om. Nu har jag en Volvo s70 -98 som jag köpte för 25 000. Volvon är ju kanon på många sätt, funkar typ jämt, billig å laga, billig försäkring(kör bara trafik), extremt stort utbud av delar mm... Sjukt nöjd med bilen egentligen, ser den som en spargris på det viset. MEN den är så SJUUKT TRÅKIG!! Så råkade jag se sen här: Länk Jag mekar inte mkt själv, men har ett par verkstäder där jag har vart rätt nöjd med priser å service tidigare. Några 20 000kr reparationer klarar jag nog inte av att lägga ut.. Jag har ju kompisar som råkat ut för rasade vevhusventilationer å gasspjäll på sina Volvos också, å då vill ju verkstäderna tydligen ha uppåt 20 000kr för det me. så jag menar alla bilar går ju sönder?.. |
|
|
Hej!!! När det gäller E32 och E38 så är det underbara bilar. Undertecknad har haft E38 V8 under några år, visst finns det saker på dem. Men kan man meka själv, anser jag att det inte är några problem att äga dem. Lämnar du in dem så räkna med att du blir rånad. Dessa bilar börja komma upp i åren och de som kan dem blir färre och färre. Jag håller med flera av insändarna här vad gäller bristerna på E38:orna, men kan man meka själv och kan elektronik så är det överkomliga bilar, som ger så mycket tillbaka, men framför allt, ha tålamod med de brister som dyker upp. Numera har jag en E38 V12, då jag har en förkärlek till BMW;s tolvor, denna ska tas om hand under 2013. Har själv en vinterbil E32 750, alldeles underbar maskin!!! mvh/Stefan |
|
|
Saknar INTE min E38 från förra vintern... Haft problem med värmen i båda mina gamla 740´s, och ang. simpla bilar så är INTE med mina mått en e38 en "enkel" bil.. hade strul med att ett bromsbelägg som låg åt, blev överhettat och både ABS samt antispinn slutade HELT att fungera, kul att upptäcka detta i värsta vinterväglaget.. Tycker att det är en vacker bil, och underbar landsvägsmaskin men har insett att det är en föråldrad modell och såvida man inte har intresse och kunskap av att skruva så är det inget att tänka på.. Förstår Fagersten till fullo, och ska man inte ha rätt till en åsikt även om den inte är positiv? |
|
|
Constrictor: Självklart har alla rätt till en åsikt, men när samma person "skräpar ner" varje tråd som behandlar E38 så blir både jag och många andra lite trötta. Och för att förtydliga lite så är inte min ett bruksvrak, jag vårdar och brukar min "bruksbil" betydligt noggrannare än dom flesta vårdar sina sommar pärlor. Visst jag betalade lite mer för en lågmilare (idag 10.000 mil), men trotts det blir värdeminskningen väldigt liten. |
|
|
Constrictor: självklart har du rätt till en åsikt, och jag ber om ursäkt för att jag vid något tillfälle blev irriterad på något inlägg du skrev -- det ångrar jag. När du beskriver det sådär, så låter det så tragiskt - om du hade haft ngn kompis som hjälpt dig så hade det inte kostat många koronor att åtgärda problemet, och du hade förmodligen blivit kanonnöjd med din bil istället för frustrerad. Vi hade kunnat hjälpa dig här, via medlemmarna på AutoPower, var det ingen som tipsade dig? Strulet med värmen låter som det kända "standardfelet", att äldre E38 får problem med värmeventilerna. Begagnade värmeventiler brukar kosta 600 kr på skroten och tar 30 minuter att byta själv, även om de sitter lite obekvämt till. Jag vet, för det besväret hade jag själv på min förra E38, och även på min nuvarande. Ett kärvande bromsok är inte heller någon stor sak, om man har någon kompis eller verkstad som man litar på -- och där man inte blir rånad. Att E38:orna är så billiga när man kikar på Blocket? Men många ser lite märkliga ut, när jag kollade på 95:or nyss så såg jag flera som hade hjul från E39 (fel hjul) eller t.o.m. Mercedes-fälgar!!!? E39-fälgar passar på E38 (med navringar) men det ser keff ut, det passar inte rent estetiskt och kostar pengar att byta ut, när man väl börjar bli så kunnig på bilarna att man lägger märke till det. Ser skumt ut, man gör klokt i att vara lite vaksam mot bilar med udda, hemskruvade lösningar. :) |
|
|
Jag har nu haft min 750 i lite drygt två år och det är fortfarande ett upphöjt nöje varje gång jag sätter mig i bilen! Bekvämare kan man nog inte åka (jag har också EDC-dämpare) och man verkligen flyter fram, om man inte väljer sportläget på dämparna vill säga. Som vinterbil fungerar den ypperligt, tar sig fram strålande på vinterväg och i min erfarenhet fungerar värmen jättebra, blir snabbt varm och ingen imma på rutorna (dubbelglas rekommenderas, gör underverk för ljudnivån i bilen). Allt är naturligtvis inte lycka, utan saker går sönder på gamla bilar, bl.a. har min nivåreglering gått sönder (bytat slangar både höger och vänster bak), en bromssköld lossnade och rasslade och vevhusventilationen strulade och bytades. Lite rost hade tyvärr också börjat komma på förardörrens nederkant och ett par andra småblämmor som fixades i höstas och så nedlackades bilen samtidigt - snyggare tycker jag. Annars lite småfel, kosmetik och slitdelar som klassiska pixelfel, spindelled, en gardin bak, gasdämpare till baklucka och sådant. Det skadar inte heller att vara lite proaktiv. Kolla t ex de ökanda oljepumpsbultarna och byta gärna olja i växellådan i förebyggande syfte, även om det är s.k. "livstidsfyllning", men jag bytade vid 20 000 mil och jag märkte tydlig skillnad. Däck och service givetvis, men det räknar jag inte, då det gäller alla bilar. Bensin drar den, men i relation till vikt och effekt är det inte orimligt mycket enl. min mening (jag kör dock stort sett aldrig i stad, i princip bara landsväg och motorväg, ca. 1-1,3 liter/mil vid lugn körning och "momsad" hastighet). D. Fagersten har således rätt i, att man får räkna med att det kommer fel och ha marginal i ekonomin till detta, även om man också kan ha tur och hitta ett ex. där klassiska typfel redan är fixade. Det är en gammal lyxbil och man får göra upp med sig själv om man tycker det är värt det - det blir aldrig en "god affär", men vilken bil blir det? Det är lätt hänt att man blir pedantisk och vill ha bilen "perfekt" (så även jag), men det är ju upp till var och en hur långt man vill gå. Personligen ångrar jag mig inte en sekund och ser fram emot många år till med spinnande V12:a under huven - heading for perfect :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Nu hade jag min 740 -96 6-vxl manuell i bara ett år,så jag är ju knappast någon "genomsnitts" ägare av -E38 modellen.Men då jag är en "manisk" och "fanatisk" ägare av BMW ´s bilar får jag för mig att jag ändå kan svara för E38ans tillkortakomande. Nu fick jag iofs köpt min 740 -96 för 9k -spänn,men det första jag fick göra var att byta kamkedja,spännare,glykol,kamkedjor för ungefär 2500:- Inkl skenor. Efter detta körde jag bilen totalt 4.000 mil helt problemfritt,sålde den till en arbetskollega för 25 papp och han kör med den än.Hade det inte varit för att jag kör över 4000 mil om året hade jag mer än gärna behållt bilen.För om sanningen ska fram kör jag inte billigare med min E39 523 aut. |
|
| Och den ända rost som var synlig på den var på två ställen stora som en femkrona.Båda två satt på bagageluckan,vilket torde vara enkelt att reparera.Allla bussningar och leder var fixade vid inköp,så det var och är inga problem.Oavsätt vad fagersten försöker slå i Er,E38 är tysklands motsvarighet till volvo´s 740. true story! | |
|
Jag har inte haft min 728 - 96 särskilt länge. Efter köpet har jag bytt bromsskivor fram, ett rör till kylaren och drog åt en slang i kylaren. Kostnad: cirka 6000 kr. De fel som finns är att den "hostar" lite på tomgång ibland. Jag har hällt i Injection Cleaner. Bränslemätaren lever ibland sitt eget liv. Backspegeln avbländar sig inte. Men, liksom, jaha? Bilen är 16 år gammal och jag köpte den för 5% av nypriset. Det kostar lite att reparera bilar gamla bilar och det var en del av min budget. Lite fix får man ta pö om pö. Tidigare hade jag Audi 100 och A6 C4 inkl. kamremsångesten, krånglande hjullager och kylare och rostande parkeringsbromar. Reservdelarna är föv. inte alls billiga. Dessutom är Audi själlöst tråkiga. Jag hittade mitt BMW drömex! En svartmetallic 728, utan bucklor, ej rost, med massor av utrustning, tom. rattvärmen (!!!), helt renoverade pixlar till instrument- och AC-panelen och bytta kåpor runtom till de nya. Så jag slog till på den! |
|
|
Jag har inte haft min 728 - 96 särskilt länge. Efter köpet har jag bytt bromsskivor fram, ett rör till kylaren och drog åt en slang i kylaren. Kostnad: cirka 6000 kr. De fel som finns är att den "hostar" lite på tomgång ibland. Jag har hällt i Injection Cleaner. Bränslemätaren lever ibland sitt eget liv. Backspegeln avbländar sig inte. Men, liksom, jaha? Bilen är 16 år gammal och jag köpte den för 5% av nypriset. Det kostar lite att reparera bilar gamla bilar och det var en del av min budget. Lite fix får man ta pö om pö. Tidigare hade jag Audi 100 och A6 C4 inkl. kamremsångesten, krånglande hjullager och kylare och rostande parkeringsbromar. Reservdelarna är föv. inte alls billiga. Dessutom är Audi själlöst tråkiga. Jag hittade mitt BMW drömex! En svartmetallic 728, utan bucklor, ej rost, med massor av utrustning, tom. rattvärmen (!!!), helt renoverade pixlar till instrument- och AC-panelen och bytta kåpor runtom till de nya. Så jag slog till på den! |
|
|
Min 95:a hade varsin, ca 1 cm rostbubbla i vardera skärmkanten bak, och begynnande rost i bakluckans nederkant. Innan jag sålde bilen tog jag bort den kromade dekorlisten, slipade ner och la på ny färg 2 cm ungefär. Om man gör det rätt, lägger på epoxygrund, zinkspray, slipgrund så borde man få stopp på begynnande rost tror jag. Min "nya" E38 har ingen rost alls, eller så nära noll man kan komma med blotta ögat -- det beror troligen på att den inte har körts i den svenska saltlaken på vintern. Ska man köra den på vintern så är det värt att rostskydda den, det kan man göra själv på en eller ett par dagar när det är sommar. Skrapa/slipa rent, epoxy, zinkspray, mjuk skyddsmassa / linolja. marin849 har dokumenterat utförligt med bilder hur han rostskyddade sin E39 -- finns att läsa här på AutoPower. |
|
|
Jag såg att någon nämnde växellådan på E38. För ett par år sedan så frågade jag en vad jag förstod seriös firma vad en helrenovering av automatlådan i min 740iL -99 skulle kosta. Svaret var 15-17 000 kr, minns inte exakt nu. Då skruvar man ner och upp lådan själv om jag förstod det rätt. De använde bara originaldelar och korrekt olja m.m. och verkade väl insatta i dessa lådor. Jag tyckte inte det lät så himla galet dyrt egentligen. Visst, man får väl lägga en helgs skruvande för att få ner/upp lådan och det är väl rätt trångt o s v. men det ska väl gå med lite jädrar anamma och en bra verkstadshandbok. Så om min låda skulle rasa så tror jag inte det är bara skroten som gäller för bilen, det blir nog en nyrenoverad låda istället. |
|
| En klar fördel kan ju vara om man hittar en pjäs som fått de värsta kontrollerat. Oljepumpbultar men också automatlådan. Lådan i första hand är känslig på backen så pass att för mycket ansträngning sliter ut en övertrycksventil. Då står man mellan att renovera befintlig eller kanske ta två flugor i en smäll och lyfta motor och göra allt som ska göras bl.a byta insugsmembran. Känns inte fel att ha tagit över en vagn där precis detta hände. | |
|
Svaret på pengadelen i den ursprungliga frågan är ju enkelt; man ska aldrig köpa någonting som man inte har råd att köpa en gång till. Kontant. Det gäller allt från krogöl till villor. Det är roligt att köpa på sig gamla lyxbilar men det är inte lika kul att underhålla dem. Kan man leva med att köra en fin bil direkt till skroten kan man ju nöja sig med att tanka - vissa gör inte ens det, det verkar ju vara rena folknöjet att ställa bra bilar bakom nå'n lada på landet för att se'n lägga ut på Blocket efter tio års förfall. Vill man å andra sidan kunna lita på bilen, bara slippa skämmas, eller till och med sälja den nå'n gång, ja, då kostar det, och jag ställer mig på Fagerstens sida här, förutom att han tydligen gillar E60. När jag letade E38 i våras var hans den enda som verkade intressant i hela landet (särskilt när den var nere runt 30', även om färgställningen var, tja, vad ska man säga, inte helt och hållet macho.). Se'n jag blev av med min egen har jag med stigande fasa insett att det är en skrotmarknad. Rost på bakluckan? Hur i hela helvete, förlåt uttrycket, kan man låta en E38 rosta någonstans överhuvudtaget? Jag körde min genom tre snövintrar och den var fläckfri. Inredningen var efter 20 000 mil som ny. Ny. När jag letar nya så hittar jag bilar som läggs ut som rostfria för 40-50 000, trots att man redan på annonsbilderna kan se att hjulhusen är genomruttna. Bultarna till oljepumpen, kan jag fråga, är de kollade eller, och säljarna verkar tro att jag är från en annan planet. Förutom Fagerstens har vad jag kan minnas två fina och rimligt prissatta E38:or varit till salu i år, 5-10 000 mil och då kostar de därefter, runt 80 000, kanske 20' till. Och då skulle jag nog säga att det är en bra affär, jämfört med att t.ex. köpa en ny bil. (Jag var förbi en bilhandlare och tittade på en 70 000-kronors bil, och det såg ut som om den förra ägaren hade parkerat i en hagtornshäck och se'n låtit lillgrabben laga med modellfärg. Toppskick, kallas det på bilhandlarspråk.) Vill man köpa ett fynd får man nog räkna med en summa motsvarande inköpspriset för akuta reparationer och lika mycket till för förebyggande. Det är ju ingen naturlag, man kan ha tur, men att räkna med tur är sällan en bra idé. Tänker man bort det ekonomiska och går till den andra delen av frågan så är svaret ja, de funkar som bruksbilar. Eller så här, det är en av världens bästa bilar, att den går att använda är så att säga underförstått. Det första som gav upp på min 740 var ABS och antispinn och den var fortfarande en utmärkt vinterbil, faktiskt den bästa jag har provat. (Jag kör en E23 nu, och den funkar också alldeles utmärkt, inte lika bra, men utmärkt. Har man problem med bilen på vintern så är det kanske inte alltid bara bilen som har brister.) Så sammantaget är väl svaret en fråga - vill du bara ha en billig bruksbil är det närmast vansinne att köpa en E38. Ett busskort hade nog funkat bättre. Jag vet faktiskt inte om billiga bruksbilar existerar i sinnevärlden. Vad man kan säga är väl att en E38 är lite mer än en bara en bruksbil, och det där lilla extra kommer alltid att kosta lite extra. Frågan är då om du tycker att det är roligt eller tråkigt att betala. |
|
|
Jodå, nog existerar billiga bruksbilar allt..... Har själv en -92 Mazda 323 inköpt för 2500 kr förr förra sommaren och var då skattad i ett år typ och hade vinter och sommarhjul. Har kostat på den ca 500kr och några metallfräsar i byte mot att en polare lagade lite rost på ena tröskelns insida. Utöver det bara en liter olja, tanka och tuta och den har idag gått ca 15 000 mil har jag för mig. Går säkert några år till utan allt för mycket jobb eller pengar. Om det är ett annat väsen till bil än en E38....? Låt mig tänka efter lite.... Hm........... Hm.......... Hm......... Hm......... Hm.......... Hm....... Jo, det är ett jävla väsen i den, jämfört med min 740iL. Kommer att tänka på en svensk såpopera, skilda världar..... |
|
|
Hej! Jag ser inga problem att köra en 740 som åretruntbil.Bilen har ju dom finneserna som man inte hadde förr bla antispin,ABS etc. När jag åkte Buick V8 året om med en bak som var så lätt och med däck som inte var värt namnet så gick det ändå. Man var tvungen att köra med huvet o lätt på gasen som fan. Bara Min Wagn! |
|
|
Definition av vad som är billigt är individuellt, jag tycker E38 var en billig vinterbil de fem vintrar jag körde den. Och den var framför allt SNYGG, varm och pålitlig. Det enda som jag tyckte trasslade var dörrlåsen, de frös lätt så att dörren inte gick att stänga. Den "studsade upp" igen. Mycket tjat om oljepumpsbultar - det är nästan det första någon lär sig här, och sedan verkar det bara upprepas och upprepas? fråga: är det NÅGON här som haft en egen M60/M62 som rasat pga oljepumpsbultarna? Inte bara ngn AutoPower-skröna om någon "polare" som hört om någon som haft problem? Jag har då aldrig hört talas om det. Däremot har en hel del haft problem, och ganska nära ras pga dåliga släpskenor för kamkedjan. |
|
|
Lösa/lossnade bultar till oljepumpen är mycket vanligt! Jobbar själv på BMW-verkstad, och min rek till alla kunder som har en bil med M60 motorn,är att kolla bultarna.Har själv haft 3-4 bilar där oljepumpsbulten lossat och lagt sig mellan oljepumpsdrevet och kedjan och gjort så att kedjan gått av! Detta är bilar jag köpt havererade av kunder, åtgärdat själv och efter nåt år eller 2 sålt bilen !! På kundbilar har vi säkert 10-15 gånger att pumpen har lossat,men att bulten antingen suttit kvar,men oxå att den lossat och lagt sig bakom drevet,med märken på,efter att den studsat mot drevet !! På M62 motorn har jag inte behövt fixa med oljepumpen, men det verkar som om kamkedjan blir för lång, och börjar rassla i fronkåpan.Har fixat detta på ett antal bilar, och det beror antagligen på att man inte skött oljebytena+kollat oljenivån !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.