|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har fått för mig att jag skulle passa jävligt bra i en 740, å undrar därmed en del.. Har sett att dom inte är så dyra å köpa. Men vad händer om prylarna börjar haverera??.. Är det bara å sälja hus å hem och gå i personlig konkurs?.. Jag är inte så förtjust över tanken på att ha två bilar, så hur funkar den som bruksbil året runt? Tar även emot övriga tips:) | |
|
........det är inte billigt om du ska lämna på verkstad varje gång något händer. Om du däremot kan fixa själv så funkar det. Klart att reservdelarna är dyrare än till en exv Volvo men det är ju också lite skillnad på bil. Bättre bil än Bmw 740 får du leta efter. |
|
| Vet du om det är nå speciellt som brukar krångla på dom då?.. | |
|
Framvagnen är ett problem på nyare modeller. Hur det är på just 95 vet jag inte. På de nyare brukar en reparation landa på 25-30 hos Bmw. |
|
|
De rostar som fan enligt mig! Jag tycker nog rostskyddet på min gamla E34 står sig bättre än på häckiga E38:or man ser ute på vägarna. Rost i bakre skärmkanter och bagagelucka är ju väldigt vanligt. Bagageluckan kan man ju förlåta men skärmkanterna är jobbigare. Förstår att de rostar där bak, hade loss min stötfångare för omlack och bilens basfärg täcker ju knappt under nedre hörnet på bakskärmarna mot stötfångaren. Vet inte om det ser bättre ut på E34:an visserligen men den har inte en rostfläck i bakre skärmkanter iaf. Mekaniskt sett rullar de nog på rätt skapligt. Kan meka själv och beställa delar från Ebay.de så kommer man undan relativt billigt. |
|
| Min känsla av 740ia -94 sen köpet. Utomordentligt skön bil att köra, morsan föredrar till o med hellre att bli skjutsad i en 740 mot för en v70. Näe skämt å sido är min erfarenhet av den bra. Maskinellt sett klockren, nackdelar är väl bussningar och leder. Rosten finns ju där tyvärr, varav bakluckan är ett faktum. Har man väl öppnat upp så förstår man hur rostbildningen börjar. Kan man meka själv är de förstås en fördel! | |
|
Serolgra: Framvagnen ett problem? 25-30" och laga? Varifrån får du allt? Men visst, det är en TUNG bil så leder, bussningar mm lever ett rätt hårt liv, men jag skulle INTE påstå att det är ett större problem än på andra bilar. Stötdämpare o fjädrar håller i regel bilens livslängd, även om ett byte naturligtvis kan vara på sin plats. Det enda som kan springa iväg ordentligt i stötdämparväg är om bilen har EDC-dämpare, de kostar typ 7-8" styck. MEN man kan ersätta de med vanliga, man förlorar dock möjligheten att ställa in "hårdheten" via kupen... |
|
| funkar klockrent året om! lite leder fram å bromsar man behöver byta, stötar e nog det dyraste å fixa om man vill ha edc, tanken är yterligare en svag punkt som kan bli dyr då det inte finns så många fina beg! luktar det soppa så kan du nästan räkna med tankbyte tyvär! har haft en del som bruksbilar å kan nog säga att de är överlag billigare än nyare små bilar att äga om man slår ut det över en längre tid om du kan skruva. de är starkt bygda , soppa tar de som vilken volvo som helst om man kör som folk , men som sagt rost+ leder fram o tanken ! kolla köpguiden | |
|
Jag hade en 740 -95 som "bruksbil" 2005-2010 och har aldrig varit så nöjd med en bil som med den! Vissa saker är lite dyra, men inte såååå fasligt -- andra saker är rentav billiga. Som knarrstag t ex (de som håller fast krängningshämmaren) kostade kring 230 kr styck vill jag minnas. Jag köpte en snygg, rostfri bil som hade gått ganska långt - kring 25. Bilen är tung, så hjulupphängningar är ofta slitna: bromsskivor, bärarmar, styrleder, knarrstag, bussningar i bakvagnen. Allt det, plus ny kondensor och ny vattenpump och nya remmar fick den. Det var inte särskilt dyrt, och sedan gick den som en dröm!! Jag ångrar att jag sålde den, så mycket att jag köpte en annan. Själv gillar jag svarta E38 med vavona-lister (ganska ljust, rödaktigt trä), konturstolarna (sportstolar) är verkligen värda att hitta. Min första hade grå med ett stänk av lila färg på skinnet, tycker själv att det är kanonsnyggt. Kan verkligen rekommendera en E38, bättre och snyggare bilar finns inte för de pengarna!! Dock, som flera säger, skaffa linolja på sprayburk från Biltema och spraya in i hålrummen i bakluckan coh skärmkanterna. Gör en rostskyddning av den, för saltet här vid nordpolen skadar verkligen bilar! :) |
|
|
Dawwe: reparation av en 740 som jag tänkte köpa för ett år sedan. Pris från Bmw-verkstad. |
|
|
BMW Solna? De är apdyra. Var inne på en sk "förbesiktning". Hade kassa avgasvärden. Fick ett förslag på åtgärd: Renovera topplocket för si-så-där 40". Absolut! Bytte lambdasonden o allt var frid o fröjd. Det större BMW-verkstäder är bra på är att BYTA delar och att HELGARDERA. Med andra ord man rekommenderar att byta "det mesta" för att vara säker, den filosofin kan man tillämpa på en entusiastbil, men knappast på en bruxis. Finns flertalet exempel där BMW dömt ut bla bromsskivor mm, trots att de är helt OK, givetvis inte som nya. Skall man laga en äldre bil så lämnar man antingen till en kunnig verkstad (annan än BMW) eller så skruvar man själv. Den där repkostnaden på ca 25" hade säkerligen stannat på 1/3 om du frågat en annan kunnig verkstad. Kan även nämna att jag frågade pris hos BMW Nacka på en sk "idiotrenvoering" av bakvagnen (byte samtliga bussningar, blästring+lack mm). Det första de säger: "Vi har aldrig gjort ett sånt jobb" "Nähä? Men du kan väl räkna på det" "Ja! Få se byte bakvagnsbussningar 3500, länkarmsbussningar 3000..." "Stopp! Så kan du ju inte räkna, allt skall plockas ner, blästras, lackas o bytas när det är nere. O jag har redan alla delar!" "Ja det har du rätt i, måste kolla med chefen. Kan jag mejla dig priset?" "Absolut". Väntar än idag på mejlet...De bemödade sig inte ens att skicka ett hutlöst förslag, o då var jag ändå villig att acceptera en arbetskostnad på uppåt 20"...Dåligt BMW! |
|
|
Jag håller med dig till viss del. Har man sin bil som arbetsredskap är det bättre att byta delar i förebyggande syfte än att ha bilen på verkstad stup i kvarten. Är man däremot inte så beroende av sin bil kan man byta det som är sönder för tillfället. Allt är en fråga om kostnad. Summa summarum så blir slutkostnaden densamma om man kör 15000 mil på tre år. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tänk dig för! Har du råd att lägga så mycket pengar köp en nyare bil, man får en fin lågmilad E60 3 år gammal runt 200.000:- Du slipper rostproblemen, är det ändå rost på bakluckan som är vanligt på kombin fixas detta på garantin. Du har motorskadeförsäkring på helförskringen som även täcker drivlinan, en rasad E38 automat = skroten Du kommer köra relativt reparationsfritt, sälj bilen innan den gått för långt, och skaffa åter igen en nyare bil. Du slipper svindyra reparationskostnader, svindyra bensinräkningar, tid och energi på att underhålla din gamle harv, tjejen/frugan tröttnar på dig osv osv.. |
|
d.fagersten: känns inte riktigt relevant å jämföra en 3 år gammal bil för 200 000, med en 18 år gammal lyxvagn för 35 000?!.. Annars låter det ju som att det inte finns nå jättestora orosmoln med modellen.. Att man måste byta leder å bromsar får man väl leva med, det måste jag göra på min gamla Volvo me.. Får hoppas att det inte blir nå 20 000kr reparationer bara... Nån som har nånting att säga om köregenskaperna i ett snöklätt Gävle då? Vad rycker den om körning korta svängar? Hur pass "enorma" mängder bränsle kan den tänkas vilja ha? |
|
|
Jag har precis kört från Göteborg till Boden i ett snöklätt sverige med min e38 och jag tycker den är fantastisk. Det är få bilar som kryssar så stabilt genom snömodd och snö. Den kränger knappt till när man korsar snösträngarna. När vi kom fram visade temperaturmätaren i bilen -40 och -35 hemma. Trots detta höll både motor och kupé uppe värmen. Lite frost på insidan, men vadå, kan man klaga? Den funkar utmärkt som vinterbil! www.saveawreck.com |
|
|
...glömde skriva att det är en 740... www.saveawreck.com |
|
|
Fagersten varför är du fortfarande så bitter över att du gjorde en dålig affär med din E38? Jag är otroligt nöjd med min E38, har lagt ca 10.000:- på service och underhåll under det 1,5 år jag ägt bilen. Den går som ett tåg såväl sommar som vinter, och med värdeminskningen inräknad så åker jag både bättre och billigare än med många nyare bilar. Men har man inte kunskapen/lusten att skruva själv, ja då är en gamal lyxvagn ett dåligt köp. |
|
| Min 740 ligger nu på vintern på mellan 1,3/1,5 med lite sladdande och bara korta avstånd. Var en långtur för ca 3 v till finland den resan var förbruk 0,93 på datorn. Så korta sträckor drar de ganska mkt på vintern men fortfarande nästan som en V70 ! Så kan du skruva å köper delar på ebay/ misterauto så inte dyra vagnar att äga å du vill troligt vis inte ha en " svenssonbil " igen | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
1. Jag gjorde 75% av jobben själv på min E38 2. Jag vill ha sakerna i perfekt skick, bruksskick duger ej 3. Vill man ha en E38 i superskick kostar det multum! Men visst har man inte några extrema krav kan säkert bilen funka okej. Min bil var nybes och godkänd då jag började jobben på min. Men en lyxvagn ska ju vara just en lyxvagn, tyst utan gnekande och irriterande saker som finns på äldre bilar? Bytte ut min 9-5 Aero -05 mot Bmwn just för att jag tyckte inte om kvaliten på Saaben men ja där föll det haha Men men det där är historia nu, den nya ägaren verkar nöjd, ja inte undra på det med rep-kvitton på 50.000:- förra vintern. Den som funderar på E38 läs beg-guiden här på AP där står en liten del av alla de fel som E38 dras med, felen som nämns finns på i storst sett varenda bil! Jag har själv sett mellan fingrarna och tyckt att äsch jag klarar mig, det är säkert redan fixat osv osv men efter 3 st E38 VET jag att det stämmer. Och kom ihåg oavsett hur mycket man lägger ner på bilen stiger den INTE i värde! Vi är i en sån ekonomi idag att folk köper inte som förr, och de som köper vill i regel ha en modernare bil med låga ägandekostnader. (Självklart finns undantag men merparten jag talar om nu) Försöker sälja vår sjukt fina 120d M-sport, vi får mer i inbyte än vad folk är villiga att betala privat... De två som tittat tycker att den är kanonfin, spekulant 1 svarade på mail bilen är fantastiskt fin men jag har hittat en billigare. Den bilen saknar en hel del utrustning, högre miltal och ett allmänt sämre skick men priset är lägre. Spekulant två, bilen är intressant jag återkommer.. |
|
Man tar sig lite för pannan - en av fördelarna med en E38 är att den inte har de nyare bilarnas komplicerade elektronik som gör att man TVINGAS lämna in den på en märkesverkstad som tar 2000 kr / timmen för att skruva. Om man trots detta - på fullt allvar - överväger att lämna in en E38 på märkesverkstad, då är man antingen grymt inkompetent, okunnig eller lite korkad! Under de fem år jag hade min så la jag ner följande: 3000 för bakvagnsbussningar 4000 för nya styrleder, knarrstag och byte av kondensor fram 700 för fyllning av AC 3000 för byte av en c-låsmotor som gått sönder i en av dörrarna 1500 årligen för ny olja, filter och stift 6000 för en trasig vattenpump och nya remmar 1000 nytt batteri Dvs, ca 4000 kr i servicekostnader per år utöver dessa "nödvändiga" saker hade jag följande kostnader på "lyx-saker" 15 000 hellackering solidsvart (jag ville bli av med alla stenskott och få den nästan som ny) 1300 för byte av täckglas/packningar fram och dimljus 500 för CCFL angel eyes i samband med byte av täckglas 1000 för byte till faceliftljus bak med kristallvit blinkers 4000 för sänkningsfjädrar inkl montering 3000 för sportljuddämpare bak med fyra utblås Alpina 20" fälgar köpte jag och sålde ett år senare för 2000 mer Breyton Spirit 20" köpte jag och sålde två år senare för 3000 mindre Bilen - en 95:a - köpte jag 2005 för 70 000 och sålde 2010 för 55 000. En omgång däck gick ju åt (både sommar och vinter), men det är ju samma med vilken annan bil som helst. Där har ni erfarenheter från en med 8 års erfarenhet av E38 740iA som ägare. Personligen skulle jag rekommendera en -95:a, då den har den äldre M60-motorn som är en bättre konstruktion än efterföljaren M62B44. Skillnaden är att M62 har släpskenor för kamkedjan, medan M60 har en mer hållbar lösning - ett övre kugghul istället. Om släpskenorna rasar (vilket tyvärr är vanligt på M62 som närmar sig 30 000 mil) så är det mycket arbete att byta. Summa: det är för viktigt att ha en bra verkstad med rimlig timdebitering. Tyvärr är BMW värdelösa, då de tar 2000 kr/timmen för något som inte blir bättre än en verkstad som tar 600 kr / timmen. Kolla i Tyskland (med eBay) efter delar - det är halva priset på delarna där - och det är ett stort plus om du inte har tummen mitt i handen själv, om du kan göra något själv på din bil. Annars ska du nog ha en vanlig leasing-diesel istället. :) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Annars kan det se ut såhär.. Jag har inte lämnat bilen på Bmws egna verkstäder utan på en mindre verkstad som har stor kunskap om bilarna, så ingen "mackverkstad" , vissa kostnader kan ni nog bortse från som exvis punkan hehe * 24/10-11 Nya dubbdäck Bridgestone, total recond 4700:- * 27/10-11 Beställt ny extranyckel, bytt batteri i fjärrnyckel 541:- * 31/10-11 Nytt specialbatteri (start) 1510:- * 2/11-11 Hjulinställning, inköp bakljus + acc panel blocket 1600:- * 10/11-11 Fordonskontroll BJ 1969:- * 17/11-11 Framblinkers 943:- * 18/11-11 Bakaxel + växellådsservice, byte genarator / ac remmar , samtliga löphjul 11.000:- * 24/11-11 Inbyte dubbdäck mot friktionsdäck Bridgestone mellanskillnad 1200:- * 25/11-11 Punktering, inköp ett nytt däck 1200:- * 26/11-11 Inköp styrleder, styrstag, sidoblinkers, torkarblad, motorolja 5W-40 2905:- * 8/12-11 Reklamation oljebyte växellådan, oljan bytt igen rätt nivå, byte nedre leder i bakvagn + intergralarmar 6943:- * 9/12-11 Inköp oljefilter + trågpackning 523:- * 17/12-11 Inköp bärarmar bak + blinkers 1554:- * 18/12-11 Byte bärarmar, styrleder, mittre styrstag, kontroll oljepumpsbultar, byta motorolja, filter, trågpackning 15650 mil * 20/12-11 Hjulinställning hos BL 500 :- * 21/12-11 Demontering och lackering fjäderben 4 lager hammarlack * 23/12-11 Inköp bromsar fram + tillbehör bakre fjädring 2555:- * 27/12-11 Återmontering fjäderben bak Inköp vita blinkers fram 285:- * 28/12-11 Byte bromsar fram, bromsoken lackerade i svart värmefärg * 29/2-12 Inköp 18” Bridgestone sommardäck 11.700:- (25% rabatt via Bengt-Arne) * 13/4-12 Inköp/byte vattenpump, termostat, termostathus, fläktrem, remskiva, glykol 3302:- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.