|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag körde jag min 728 -96 cirka 15 mil. Jag startade med cirka 50 liter i tanken. När jag kom hem var den en bit under 20 liter och färddatorn tyckte att räckvidden var cirka 15 mil. Jag blev förbryllad och kollade soppaförbrukningen. Den var helt normal, cirka 1,1 l / mil. Så liksom... den kan ju inte ha slukat 40 liter bensin för denna nätta tripp. Jag har sökt i forumet men hittar inte fler med samma problem (?). Jag ska naturligtvis, vid möjlighet, tanka fullt och köra efter trippmätare. Men det dröjer innan jag ska långköra. Så har någon nåt tips? | |
|
Hej, Jag antar att din bil också har två tank-halvor med varsin mätare? I så fall kan du via check-controllen kolla hur vardera halvan visar. Jag kan inte handgreppen utantill, men om du inte hittar t ex en Bentley manual, kan du skicka mig ett PM. Men var i så fall vänlig och varsko mig här, för jag glömmer ofta att kolla den. /Lennart |
|
|
Hej! Tack för att du tar dig tid. Jag har letat efter Bentley manualen men hittade ingen (däremot en för E39). Det ska vara två tankhalvor. Datorn uppger "Consumption 1" och "Consumption 2". Antar att det syftar på vardera tankhalvan? Jag fotade den och lade upp på Flickr. Några konstigheter? [LINK] Länk [/LINK] /Finanskris Nu när jag gick ner till bilen för att ånyo kolla bensinförbrukningen så vaknade bränslemätaren till liv och ställde sig på 40 liter. Den drabbades således bara av en tillfällig psykos häromdagen? |
|
|
Hej, De båda förbrukningstalen hänför sig till a) korttids- resp. b) långtidsförbrukning, om jag får uttrycka mig så. Du kan nollställa korttids men behålla långtids, så att du t ex kan mäta en viss sträcka eller tidsperiod men ändå behålla din förbrukning från exempelvis årets början, eller vad du vill völja. De båda värdena nollställs dock automatiskt vid en viss resp. körsträcka. Check control visar under test nr 6 värdena från resp. nivågivare. För att komma till denna undermeny, krävs det en del tryck-kombinationer på check controllens båda knappar i instrumentet. Lite långt att beskriva här, om du nu ändå sitter nöjd. Fast här en länk som kortfattat beskriver en lite annorlunda metod än den som Benley anger. Den nämner heller inget om 6:ans undermenyer. Länk /Lennart |
|
| Tack för informationen och länken! Jag märker att jag inte är så haj på det här, så tack att du tog dig tid. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.