AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
725

Tändinställning E28:a

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag står ev. i färd med att försöka göra en mindre tändjustering på vinterskottet, har hört antydan till mycket lätta knackningar (små ting, ting, ting). Dock, så misstänker jag att det inte är så enkelt, det finns väl en förtändning som behöver justeras i samband med huvudtändningen, eller?

Behöver man BMW's instrument för att fixa detta, eller vet ni något bra knep?

Om inte annat så får man väl lämna in den för att fixa tändningen, det kan inte kosta skjortan, har man bara rätt instrument borde det vara en snabb affär.

Förrsten, har ni lyckats förstöra något genom att köra med en halvdålig tändinställning i era bilar någon gång? Jag vet inte hur länge den tidigare ägaren har levt med det här och hoppas väl att motorn (kolv/cylinderrum) inte tagit för mycket skada.

Vad säger panelen, någon som lyckats pajja en kolv någon gång? I sådana fall, hur markerade var era knackningar??

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
528-E28 går utmärkt bra att ställa med en vanlig strob-lampa. Det finns markeringar på remskivan för Ö.D. och förtändning.(Dessutom finns det en induktiv givare som förmodligen BMW-verkstaden använder sig av via diagnosuttaget).I övrigt är det bara att vrida fördelaren som på vilken gammal bil som helst. Vanligt fel vid knackningstendenser är att vakumförställningen inte "släpper". vakumslangen går ju via en magnetventil till avgasåterföringen och är ventilen kass, funkar den som en backventil för luften. (Det blir full förtändning hela tiden alltså).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.