|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har efter alldeles för lång tid än en gång blivit ägare till en zinnoberröd M535i. Jag köpte bilen i juni i år, och har fått på lite väghållningsprylar och småpillat lite med den. Men så var kammen dålig, då letade jag efter en trimkam men köpte en Alpina B11 3,5 motor istället (som hade en frisk kam, så det var ju ett fint köp). :-) Nu är jag helt såld på just M30 motorer, och jag vill absolut inte köra med överladdning. Så ni som ska vara snälla och berätta att turbo är bäst kan gärna låta bli då jag redan känner till en del om turbo. Och jag vill inte ha överladdning i denna bilen. Motorn är alltså en original alpinamotor i dagsläget. Den har 254hk & 325Nm om jag inte missminner mig. Jag har köpt 6st separata spjäll som ska monteras. Sen ska jag dit med ett VEMS styrsystem med separata tändpolar och helt sekventiellt styrt. Grenröret är Alpina original, och det är ju ett prydligt extractorgrenrör tycker jag det verkar som. Till sommaren 2013 så har jag inge större planer. Jag tänkte bara köra med nya sprutet, separata spjäll och ett avgassystem från Uppsala avgasteknik. Men nästa vinter så har tankarna gått mot en lite seriösare M30 sugmotor. Så jag skulle gärna vilja ha tips av er som är kunniga inom detta område. 1: Vilken spec bör kammen ha? 2: Hur ska insuget formas? Som jag har förstått det så ger korta trattar mer hk men mindra Nm och tvärtom (rätt/fel?). 3: Ska man lägga pengar på att få upp motorvolymen? 4: Kompressionsförhållande? 11:1? Eller vad tror ni? Målet med bilen är inte att vara snabbast och värst någonstans egentligen. Jag vill kunna ta den till jobbet på sommaren, glida en sväng på stan på kvällen och sladda i nån rondell och liknande. Åka till nån banträff och gasa lite på bana. Men bilen har kvar full inredning och dessutom en fet förare, så jag har inga ambitioner att vara snabbast på Nürbergring eller liknande. :-) Vad tror ni om möjliga effektsiffror efter denna vinters enklare modifikationer. Och vad tycker ni att jag ska satsa på under nästa vinter? Vilka effektmål kan man nå och fortfarande behålla bilen fungerande för gata? Den behöver absolut inte ha toksnäll tomgång och gå att använda som en originalbil. Den kommer att vara min entusiastbil, så lite speciell får den vara. Bara den går bra och sången ifrån M30:n är fin. MVH Morgan. | |
|
Jag kan ju lägga till vad som skiljer sig i alpinamotorn ifrån BMW:s vanliga M30B35. Jag radar bara upp vilka delar som är speciella i alpinan då jag ej vet exakt vad som skiljer. Kolvar Vevstakar Insugsventiler 47mm Avgasventiler 39mm Topplock (annan portning) Kamaxel |
|
|
Jag hade en b9 motor med webrar och den bromsade några hästar mer än en M3 3,0 samma dag. b11 motorn var väl på 261hk utan kattar. så bort med dom och på med separata spjäll optimera tändning och bränsle så har du säkert 280hk+ om allt är i bra skick. alpinan har andra förbränningsrum också Kommer bli en kanonbil! /Otto |
|
|
Hej Morgan! Jag tycker du ska ta kontakt med Stefan Tedestam på Unitek & ST HB Tel:0920-22 57 00 Han är grym på Sugmotorer. Har haft flera gånger rekord i bänk på B230 ( Volvo för rallycross) Han är inte heller speciellt imponerad när det gäller överladdning. Han kan du rådfråga om allt och du kommer att få svar på allt och lite till. Han är GRYMT trevlig och har gjort åt mig bilmotorer och Custom motorer (MC) Mvh:Ronnie |
|
|
Hej Morgan! Jag glömde att säga att du kan även hitta igen han på Facebook Sök bara på Stefan Tedestam så hoppar han fram som gubben i lådan. Mvh:Ronnie |
|
|
Har en B10/5 motor (från en B6 3.5 Kat) i min "335a", vad jag vet har Alpina modifierat det du räknat upp samt matchportat insug och stoppat i oljekylning till kolvarna (samma som i S38), förbränningsrummen är "hemisfäriska" och det är andra kolvringar (jag fick köpte total seal ringar när original gick loss på 600EUR bara för oljeringarna). Original Alpina kamaxel har ett ganska stort lyft men inte så stor duration (264 grader och 10,5 i lyft?) om jag minns rätt. Åkte med en Schrick axel ett tag men var snällare än Alpinas original. Då min kam hade lite repor bytte jag den till en CatCams (Länk. Har dock fortfarande mappning kvar att göra innan bilen går som den ska så jag kan inte jämföra med originalbilen än :-) Vad kör du med för separata spjäll? -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Kanalerna på M30 toppen är redan från början för stora och felvinklade för att ge något bra flöde. Förutsatt att man inte lägger till material till M30 toppen så behöver man en kamaxel med moderat duration och högt lyft för att få ut mest effekt, vilket redan Alpina insåg för 30 år sedan. Separata spjäll kan även det ge en del effekt. Finns ungefär 10-15% mer flöde att plocka ur en M30 alpina topp utan att man lägger till material i botten av insugskanalen och rätar upp kanalen, gör man det så pratar vi om helt andra siffror. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.