AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.989

Endast kalluft ur vissa luftutsläpp, E31

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Hej forumet.

Jag har problem med att det endast kommer kyla ur vissa utblås på instrumentbrädan. Första hösten efter inköp byttes tillsatsvattenpumpen och jag fick go värme i bilen. Det var nämligen ingen alls tidigare...

Det knepiga är att jag får bra värme på hela högersidan och vid fötterna på vänstersidan. Men mot vindrutan och mot kroppen är det endast kyla på vänstersidan.

Börjar bli trött på att det är på detta viset. Kan det vara ett spjäll eller liknande som hängt sig? I övrigt fungerar allt som det ska.

Var ska jag börja greja?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det låter som om värmeventilen har lagt av/kortslutit/rostat och fastnat. Ca 1500 på BMW eller 500 på Ebay begagnad.

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Plus ca 1500 för jobbet! :) Det glömde jag. Jag gjorde samma själv i somras nämligen.

Annars kan det ju vara en givare som lagt av och bara tycker det är för varmt på vänstersida.

Alexander
Visa användare
57
zMac
850i -91
740ia -97
520da Touring -15
X1da -15

Värmeventil byter man själv på mindre än en timme.
Se till att lufta systemet ordentligt efteråt.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Gott nytt år, och tack för era svar.

Jag är dock osäker på om det skulle vara värmeventilerna. Har bytt tidigare på E32or men då var det konstant värme.

Är de av samma typ som till 7serien så att man ka ta isär dem och göra rent?
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Jag tror det är samma värmeventiler som E32.
Det kan funka att göra rent om det inte är själva ventilerna (det var deyt på min)
Jag köpte en repsats av Wokke i tyskland, tror det kostade 65EUR som innehöll lite olika packningar och interna ventiler.

Men det är nog inte felet på din bil. Det tyder på något med luftfördelningen.
Lite konstigt är det ändå att det kan bli kallt mot rutan men varmt mot fötterna...

Har du kört en stund och kollat att det är samma temputblås på v o h fot?
Blåser det lika mycket på v o h sida upp mot rutan?
Om du drar på full fläkt ska det blåsa på friskt.

Testa också med att trycka in manuella fördelningen på AC:n på bägge sidor, EJ Auto.
Då ska alla luftspjäll vara loka mycket öppna.

/Göran

To
7
Tommy Peagle
530iM -06 E60
850i -92 E31
Jag hade detta fel sommaren 2011 och bytte ventilen sen fungerade det som det ska. Varmt i vissa luftkanaler och kallt i andra. Delade på den gamla ventilen och såg att det var gummisätena som vittrat sönder så att plunchen som ska stänga och öppna hade fastnat på ena sidan och ett internläkage på den andra sidan. Köpte en bätttre beg på bildelsbasen till en E34 tror jag det var. Jämförde med nummret på min gamla innan jag beställde. Hur som helst så fungerade kylningen efter det och
det behövs då denna bil blirväldigt varm innuti av både motor och automat låda.

// Peagle
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
jag har samma symtom på sommaren. Min klima funkar felfritt och kyler bra men ibland så kommer det varmluft i vissa spjäll och ibland inte, så min ventil kanske oxå måste bytas. Någon som har reservdelsnr på den lätt tillgängligt? tack på förhand.
Visa användare
57
zMac
850i -91
740ia -97
520da Touring -15
X1da -15

Partnr: 64118391417
1 350 kr på Schmeidmann. Köpte min för samma pris hos min lokala BMW åf.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
tack :)
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ny begagnad värmeventil införskaffad. Ska bli kul att se om det gör någon skillnad...
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Hmm...jag har ett lite irriterande problem som kanske kan vara relaterat till detta.
På sommaren (jag kör ju inte med den på vintern så kan inte säga om det är samma då) så beter sig kylan lite skumt.
Man märker inget vid stadskörning, men vid motorvägs körning blåser det extremt kallt ur mittenventilerna uppe på instrumentbrädan. Jag kör alltid med kliman på auto, typ 19 grader men kör man då i lite hastighet är det som en storm ur dom utblåsen. Enda chansen att inte frysa ihjäl är att stänga dom helt enkelt.
Det känns ju inte som att det är så det ska vara?
Nån som har ideer?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Detta rör sig förvisso om en E39 men det bör väl kanske vara samma delar, eller fel kanske?
Tack, mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.