AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.071

Seat Cordoba stängs av på tomgång

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Hej allihop
Bmwn blev såld men en annan ska inhandlas till våren, tack och lov.
Så nu har man inhandlat en billig vinterbil och billigt medför vissa reparationsbehov.

Vad kan det vara om bilen stängs av på tomgång och även rycker till kraftigt vid gång ibland. Detta händer regelbundet då och då.
Kan känna att den inte är helt frisk vid gaspådrag, det är som små mjuka misständningar. Det tar även längre tid att starta den efter att den stängts av.

Kan det vara tändstiften eller kablarna till dom?
Kan man köra diagnostest på en Cordoba 1.6 -00?

Tacksam för svar.

Har samma problem, men det händer även när man kör.
Svårstartad direkt efter.
Om man kör och den dör så går det inte bara att frikoppla och starta på växel utan man måste stänga av tändningen och starta med nyckel igen.
Finns inga lagrade felkoder.
Har varit såhär till och från i tre år som jag haft bilen.
Händer kanske någon gång i månaden, oavsett vädertyp.

///Micke
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Vi har en Cordoba 1,6 -97 i familjen. Jag har fått byta tändspole, rotor och fördelarlock (allt finns på Biltema) på den för att få ordning på gångegenskaperna. Jag har även bytt ett antal vacuumslangar vilka hade börjat få torrsprickor. Nu går den som den bör, pigg och rapp utan tvekan när man gasar på.

Mig veterligen så har VAG haft problem med tändspolar under en längre tid, dels den modell på enkel tändspole som sitter i vår Cordoba men även i system med separata tändspolar för varje cylinder. Värt att kolla närmare på.

//Göran
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Hade liknande fel på en bekants Polo.
Bytte fördelarlock, rotor,kablar och spole sedan gick den fint igen.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Jag misstänkte just de delarna men funderade på diagnostest. Verkar som att det går att köra test på den.
Innan jag köpte den bytte förra ägaren en givare vid kamremen. Går bättre men är inte helt frisk.
Får kanske köra på fördelaren, rotorn och kablarna samt kolla spolarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.