AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.279

AC kompressor

jeppen
Någon som kan ge tips om var jag billigast köper en kompressor ( ny, utbytes eller beg.) till AC:n på en E39:a?
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena!

Hoppas du får nå bra svar för jag har en känsla av att jag kommer att åka på att byta den jag med... Låter lite oroväckande skorrigt.... På BMW sa dom att det inte var nåt att göra egentligen mer än att vänta och se om det blir värre.....
Ett tips jag kan ge dig, är att kolla med Avantia AC service... Dom har utbytes till nästan alla bilar..... Bytte på min gamla Audi, och det var billgare där....
www.avantia.com

/Tommy Power
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det finns rep-satser för kompressorn (lagren) från BMW och säkert också från tillverkaren av kompressorn.

Mvh Björn
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jaha, finns det rep-satser? Vad kostar det då? Vem utför såna reparationer, till vettiga priser då?....

Eller vad kostar en utbytes... Nån som vet...?

/Tommy Power
Jag gav 2100kr för en utbyteskompressor till en volvo 740, det kanske kan ge en vägledning.

"Det låga priset kompenserar inte avsaknaden av körglädje"
Jag hörde ett pris på runt 4000:- för en på skroten till min bil. Pust, AC-delar är inte billiga.

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
En en annan vägledning kan vara att en utbytes till min förra Audi, kostade 5000 plus moms... SUCK!

:-(

/Tommy Power
To
10
Tony.tds
525 Tdsa touring -92
323i -84
Bmw tar ca:6000 pix för en utbytes.Skroten tar allt mellan 1000-2000 kr.
Någonting säger mig att acrep är en lukrativ bransch, i mitt pris var det inte mycket kvar i marginal men upp till 6000 ouch!

Ps en ville sälja en kompressor till mig för 5500 också men jag tyckte det var dyrt så jag började ringa runt, och det var inte billigare på skroten.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Repsats för AC av lager och koppling har p/n 64 52 1 386 297 från 1987 framåt. Följande specialverktyg rekommenderas:
88 88 6 645 020 Nyckel
88 88 6 645 010 Avdragare
88 88 6 641 110 Hylsa

Har ingen aning om priser och tillgänglighet

Mvh Björn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
burn:Helt rätt, en mycket lukrativ bransch. lite jobb snabba pengar, och kunder som inte vet nått som går att tuta i vad som helst för dumheter bara för att tjäna pengar på andras olycka, vilka eller vem som är bra och dålig vill jag inte ge mig in på.
men tar någon mera betalt än 1200+moms för en kontroll och fyllning så är det lite av "ocker" för de gör en hyfsad marginal redan där.

MVH
Hasso
magmo
Utbyteskompressor till E39 528iT-97 kostar 3000 + moms
NY 3780 + moms.

Kan därtill säga att www.avantia.com har superavtal med "BMW Nippon" så de är mycket billigare än BMW "original". Alla kompressorer tillverkas på samma ställe Volvo som BMW som Saab. Bara så ni vet

Magmo maniac
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Waeco säljer också tror jag kompressorer till bilar, kondensorer vet jag iaf, har katalogen hemma, men ids inte gå och kolla men kolla in Länk
Sanden är nog en av de största tillverkarna, till SAAV-Volvo bl.a. Dock inte till BMW, som har en annan japs, minns inte namnet just nu.
E39 har en kompressor med variabel volym, snurrar hela tiden till skillnad mot de flesta andra, inte så vanligt tror jag. Så visst är det skillnad och inte alls samma tillverkare vågar jag påstå.

FP
magmo
Folke!

Vad jag menade är att de kompressorer som levereras som BMW original är exakt samma som Avantia tar hem. Leverantören heter AC Nippon (inte BMW som jag skrev). Pratade nämligen med sverigeleverantören igår. BMW är inte glada åt att det finns en 2:a importör av originalkompressorer. Hoppas att alla frågetecken är uträtade nu?

Magmo maniac
Inga problem.
Men den Nippondenso kompressor (7SB16C) som Avantia anger till t.ex E39 528i ser inte ut som den som jag har iaf. Spelar roll? Ingen alls, förmodligen har BMW mer än en leverantör, vad jag menade var att alla kompressorer nog INTE kommer från samma ställe.

FP
so
46
soya
540 touring-95
Hej ja har en ny kompressor som ligger och skrotar
den ska passa på min 540touring-95
den kan du få bli ved om den passar.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.