|
|
|
|---|---|
|
När jag köpte min 320d -07, så sa ägaren att det är en "modell" -08. Vad menar han med det? Bilen är byggd 070325. En bil som är modell -08 har ju 177hk medans en -07 har 163. Enligt regbeviset så ska min importerade 320d ha 150Hk. Men enligt Bmw i sverige och enligt chassinummer ska min ha 163Hk. Drivlinan byttes väl ut på -08, till en nyare. När jag sedan ska köpa delar till min bil, så passar inte vissa delar från en -07:a utan från en -08. Man blir lite förvirrad. Kan min vara en -08 med gamla motorn (finns det ens 150Hp -07!?). Vill även köpa en timbox, men vet nu inte till vilken motoreffekt jag ska köpa den, 150, 163 eller 177 hästars !? :/ God jul på er där ute :) | |
| Frågan har varit uppe tidigare. Sök. I korta ordalag: Din bil är en -07:a. Motorn är en "special edition" med en uppgiven effekt om 150 kusar i syfte att komma undan med billigare skatt gissningsvis. | |
|
Det där med effekten har jag fått förklarat för mig tidigare. Men varför säger dom att min är en modell -08, även när jag köper delar till den? Vissa delar passar inte från en -07:a. När en firma slog upp min bil i datorn, så sa dom att det är en -08:ans modell. Bmw har en brytpunkt i början av januari -07. Efter det så är det -08 som gäller om jag fattat det hela rätt. Därför blir jag så förvirrad över hur det ligger till med allt. Kollar jag en kompis bil som har 177hk, så ser hans motor lite annorlunda ut, så det kan jag köpa. Men när jag sedan kör den bilen, så känns den inte nå annorlunda i drivliner osv, även om det nästan vart en helt annan bil -08, enligt vissa. Och tydligen ska det även finnas 150Hk i Tyskland. Det finns effektboxar till sådana. Men enligt Bmw här, så ligger min på 163Hk. Vilken box ska man köpa.Och varför passar inte delarna från en -07 om det är en -07:a!? |
|
|
BMW har väl normalt "bryt för årsmodell" runt aug/sept, så hur en bil tillverkad i januari -07 kan vara en "-08:a" är en gåta för mig. Jag vet ej när LCI kom men det var väl slutet av -07? Skall dock tillägga att det där med "årsmodeller" är väl avskaffat numera, det är 1:a reg datum som ger "årsmodellen", har jag för mig! |
|
|
Men hur kan det då vara så att inte delar från en -07 passar. Men det gör dom från en -08:a. Det va Bildelsimporten i Uppsala som slog upp min bil i deras dator, och DOM sa att Bmw har nått brytdatum precis kring första regdatumet för min bil. Alltså passar bara vissa delar från en -08:a (enligt datorn). JAG tror att min bil är en -07 OCH att den har 163 hästar. MEN allt och alla säger olika saker. Lite svårt att stå i mitten och inte riktigt veta vad som är vad! |
|
| Fråga BMW! Det är byggdatum som är av intresse för din bil, inte regdatum! | |
|
320D Touring med N47 byggdes mellan 2007-02 - 2008-08 320D Touring med M47N2 byggdes mellan 2004-02 - 2007-08 Enligt detta finns det INGET brytdatum kring mars/april -07. Bildelsimporten har glöggat för mycket*haha*? |
|
|
Haha... ok. Men detta var före jul, så jag vettifan vad dom tagit :) Får kolla med Bmw vad jag har för alternativ av dessa. Men man blir som sagt lite förvirrad. Törs man beställa en effektbox till en 163hk då tro !? |
|
| Ta reda på vilken motor som sitter i din bil, detta måste BMW kunna svara på. Beställ sedan en "effektbox" till den motorn? | |
| Annars kan du kolla själv vilken motor som monterats i din bil från fabrik via denna sida: Länk . Knappa in de 7 sista tecknen i ditt chassienummer, tex DW12345. Du kan se ditt chassienr genom att söka på ditt regnr på Transportstyrelsens hemsida. | |
|
Är det samma bil som du skrev om i din förra tråd? Länk Om det handlar om CHT***/KZ22179 är den registrerad med 150hk i Sverige och har både kod Edition Fleet och S843A effektminskning. Om det verkligen är minskad effekt även i verkligheten kan bara BMW Tyskland eller BMW Belgien svara på. De i Sverige har helt enkelt ingen aning. I en tråd för ett kort tag sedan så skrev ägaren till en effektminskad 177hk och som tidigare ägt en effektminskad 163hk om att trim gav lika mycket som en icke effektminskad. KZ22179 har en uppgiven lägre toppfart (213km/h) än för en 163hk (218km/h) så den är nog stryp på riktigt. Kontakta BMW Tyskland det är vettigast. Stephan |
|
|
LCI kom september -08 |
|
|
Hmmm... ok. Tack så mycket. Och, ja det är samma bil :/ |
|
|
Även om min skulle vara en med M47N2 motorn, så säger Bmw här i sverige att den har en 163 hästars motor. Hur kan den ha det i deras papper, men inte i regbeviset !? När jag skulle köpa tex partikelfilter till den, så passar den inte från en -07:a utan bara från en -08... man kan bli tokig för mindre :D |
|
|
Blev lite fundersam för KZ22179 är byggd 2007-03-30. Vem har du pratat med? Det står svart på vitt att din har S843A effektminskning (det står i BMWs egen utrustningslista) och din har toppfart på 213km/h (kommer ifrån BMWs COC-intyg) jämfört med 218km/h för en 163hk (FMJ785 kan du använda som jämförelse). Det som står är att din har 150hk, toppar 213km/h och har effektminskning var någonstans står att den har normal effekt? Vem har du pratat med på BMW? Alla där är inte speciellt kunninga. Att delar skiljer händer hela tiden för vem kan annars förklara att det kan vara olika servostyrningsvätska i likadana bilar byggda med några dagar/veckor i mellan i tillverkning? Eller att en av mina har databox som egentligen bara finns i 740ibilar? Bästa du kan göra för att få korrekta svar är att maila/ringa BMW Tyskland. Stephan |
|
|
Har pratat med flera olika, men bla Bmw i Solna. Jag får väl skriva till Tyskland. Kan dom spåra upp bilen om dom får chassinummer? eller vad ? |
|
| Eller vad tror du Stephan735i ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.