|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 320D som jag är mycket nöjd med, men eftersom mina arbetsuppgifter ändrats så jag måste pendla nästan 30 mil/dag så har behovet av 4-hjulsdrift och lite högre markfrigång blivit lite akut denna vinter. Funderar på en X1 facelift, några tips och erfarenheter önskas Vad jag redan vet är att jag vill ha förutom X drive 8 stegad automat Sport eller Xpaket men vad väljer man, D20 eller D25, har inte hört några kommentarer alls om D25. En anledning att jag funderar på D25 är att vi köpte ny husvagn i somras, en tung klump på 2 ton, så lite mer motor kan väl inte vara helt fel | |
|
Jag har inte testat 25d, men personligen tycker jag att X1 är en aning trist invändigt. Materialvalen känns mycket billigare (och plastigare) än vad de gör i din befintliga 3-serie. Jag hade hellre valt en X3 20d än en X1 25d. |
|
|
Får X1 dra så mkt som 2ton? Isf satsa på stora motorn, aldrig fel i backar och med släp & last. Är dina pendlingsmil motorväg annars är ju omkörningskapacitet är värt mkt om det är skruttvägar. / Thomas |
|
|
Chris87: X1 har iom faceliften fått betydligt trevligare material invändigt! 20d (ej sDrive) och 25d får dra 2000 kg. /Masten |
|
| Masten: Sant, men materialen kommer, enligt mig, inte närheten av 3-serien. | |
|
Jag bytte i höstas från en 320d -08 till en X1 20d facelift. Inredningen ÄR plastigare än i 3-serien trots facelift men kan man låta bli att knacka på panelerna så upplever jag bilen som välbyggd och fri från skrammel. Jag har också husvagn men en betydligt lättare på 1355 kg. Väldigt bekvämt med den åttastegade lådan även om jag ibland manuellt fått tvinga i åttan med vagnen efter. Vinteregenskaperna för mig som de senaste tio åren kört bakhjulsdrivet är en revolution. Det är lätt att känna sig odödlig... /Ronny |
|
Buspelle |
Köpte nyligen en X1 20d med den åttaväxlade automaten, som komplement till 335an, och jag är otroligt nöjd med bilen. Drivlinan är suverän och prestanda ok och hela bilen ger ett gediget intryck och uppträder mycket bra på vägen. Körde bl a Sthlm-Småland 100 mil tor samma dag i snöoväder med drivor på E4an och bilen går som ett tåg. Tycker inredningen är helt ok jmf både E9X och F3X, men kräver lite tillval i form av skinn och alupaneler. Beträffande 25d kan jag inte uttala mig, men större motor är ju aldrig fel :) |
|
Tack för alla svar, ska provköra en X1 20d, kanske en X3 också. 25d verkar vara svårare att hitta en demobil, köper inte en bil oprovad. Ni som har den 8 växlade automaten, hur är det med bränsleförbrukningen? |
|
Buspelle |
0,65 hittills. Dock bara gått ett par hundra mil. |
|
0,67 Bilen har rullat knappt 500 mil. |
|
|
Har tittat lite på beg X1 med awd o AT. Har dock svårt att se från vilken årsmodell som facelift kom? Och när kom den 8-stegade automaten? I vissa, såg t.ex en -11 28i med en växelförare (AT) likt den som sitter i nya BMW. Men så på vissa -12or sitter den gamla typen av växelväljare som jag har i min X3 från -08. Vet någon hur det hänger ihop? |
|
|
Har provkört en X1 20D idag, bilen går riktigt ok väldig skillnad mot min 320 med M-Sportchassi på dåligt plogade vintervägar. Men den känns plastig invändigt men som sagt låter man bli att knacka på panelerna så ser det ju rätt ok ut. Blev lovad att få testa en X3 nästa vecka, blir intressa´ngt att se och känna skillnaden fredrik: vet inte exakt när faceliften kom men jag tror den kom sent på hösten -12, ser iaf så ut på de bilar jag kollat på |
|
|
Har haft X1 vid ett par tillfällen som lånebil/hyrbil och har aldrig riktigt gått igång på den. X3 ger lite mer riktig SUV känsla med hög markfrigång. 20d tycker jag räcker även för X3:an, visst det är ingen raket men det räcker i 99 av 100 fall. Rekommenderar dig att lägga till 8-stegade automaten, sportstolar samt elektrisk dragkrok. Då ingår förhöjd släpvagnsvikt. Såg att min bil tydligen är godkänd för att dra 2,4 ton så det borde nog räcka även för dig. |
|
Buspelle |
Tror Kristoffer_L slår huvudet på spiken när det gäller skillnaden mellan X1 och X3, Storleksmässigt är det ytterst marginella skillnader, men det som är intressant är att markfrigången är nästan densamma (tror att X1 har 19,5 och X3 20 cm) och X1an fungerar som en SUV, och går precis lika bra i snön som en X3a eller X5a (och betydligt bättre än vanlig 3- eller 5-serie) men den är nästan som att köra vilken vanlig bil som helst, medan X3an är högbyggd och känns som en riktig SUV. Det är nog här man måste välja vad man vill ha. Själv gillar jag X1 konceptet framför det traditionella högbyggda SUV-konceptet och X är lite unik i detta avseende. Vet inte om det finns någon konkurrent egentligen. |
| Precis, konkurrenterna borde vara A4 Allroad eller liknande? X1 upplevde jag som betydligt rymligare i kupén än min förra E91 så siffran är lite missvisande då det inte är en förhöjd 1-serie. | |
Buspelle |
X1an bygger på chassiet från E91, så utrymmet är nog ungefär detsamma, men det är ju högre i tak, vilket ger intryck av mer rymd. |
|
Valet beror lite på om man vill synas eller ej. När jag möter en X1 så tittar jag direkt, möter jag en X3 så rör det mig inte i ryggen. X1 är betydligt fräckare enligt min mening. X3 är alldeles för anonym = bra för den som inte vill synas... Inredningen däremot är flera klasser bättre i X3... |
|
|
Tompak23d: huvudet på spiken direkt.... så känner jag oxå, gilar X1 utseende och den nya Valencia Orange är ju bara så snygg, villhaaaa, men inredningenär ju så billig, få se om jag kan lära mig gilla den, annars får det vara. Ett annat plus för X3 är ju 400 kg mer i släpvagnsvikt, klarar mig med 2 ton men inga marginaler då om jag råkar överlasta vagnen. F..n oxå, valet blir ju bara svårare och svårare |
|
|
Du har inte funderat över en ny F30 lr F31 320Xd??? Vinner ju de flesta tester. Fränaste tillvalet är den eldrivna dragkroken :) |
|
|
Tompak23d: En 320d xDrive får enbart dra 1600kg, vilket således innebär att trådskaparen inte får dra sin husvagn som anges väga 2000kg. Black Edition: Ska du ligga och dra på en sådan tung husvagn hade jag, om jag varit i dina skor, valt en X3. Det är skönt att veta att husvagnen bakom bilen inte konstant ligger och snuddar på den dragvikt som bilen maximalt är konstruerad för. Med en X3 finns det extra marginaler ifall husvagnen skulle råka väga lite mer. |
|
|
I dag har jag kört en X3 och sen en sväng till med X1.... Får nog bli en X3 om jag Får till ett vettigt pris annars avvaktar jag nog med bilbytet. Xi känns som min nuvarande 3:a fast lite högre, inte så mycket " vill ha" X 3 känns mer som en annan bil, mycket skön att sitta i och köra, känns som bra kvalite i inredning och mer dragvikt är oxå ett +. Har inte bestämt något men det känns som att det bli en X 3 eller inget byte alls |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.