AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
21.115

Vilken ordning ska jag börja modifera min 335i e93

Sida 1 av 4
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Hej!
har en 335i e93 2009 som jag ska börja trimma, har suttit och läst en hel del om olika trim.
Procede vishnu är det första jag ska köpa. Sen står det helt stilla i huvudet på mig.
Något som oroar mig är att jag har dkg lådan och jag lyckas inte hitta hur mycket lådan pallar.
Jag är jätte kluven när det gäller sportsystem, det finns så mycket och jag fattar inte vad som är bra och inte bra.. Jag har inget emot att det låter lite ;)

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Vill du bara att det ska låta lite mer så gör "golf tee mod" och byt slutrör till Dimisa 3,8" för vilket riktigt sportsystem du ön väljer så kommer det inte ge nån direkt effekt oavsätt vad tillverkaren anger däremot kommer du tjäna in lite vikt eftersom orginalsystemet väger bly!
Vishnu Procede är en av de bästa mjukvarorna till 335 och hade jag varit du skulle jag köpt en större IC också, då har du nästan 400 stabila hästkrafter och tror inte det är några problem för DKG lådan så länge du inte kör många LC starter. Inte fel att köpa något luftfilter kit också om du vill ha lite roligare ljud när du gasar på, dock är det inte ett måste förän du bytt downpipes också dvs "steg3" eller fullt "BPU". Bilen kommer gå som Satan jämfört med orginal :)

Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tack för de snabba svaret..
Det låter ju vettigt att göra som du skrev..

Steg 1: Vishnu
Steg 2: Större IC (Vad ska man ha?) Jag är amatör på sånt här!
Steg 3: Downpipe? Sportluftfilter?

Är det så att bilen slits mer när man gör häftiga starter från 0km/h?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Låter som en vettig väg att gå. Alla IC är bättre än original och valet beror på om du vill kapa lite plast i fronten för att få plats med mer eller ha en som får plats direkt. ETS 5" är ett exempel som passar direkt och är väl använd med olika trimnivå. Denna har jag själv tillsammans med Cobb, VRSF DPs, original catback och Cyba 3,8" pipor. Går bra och låter fint utan att vara jobbigt på något sett. Tror personligen inte det är så väldigt stor skillnad på de olika tillverkarna av IC, DP eller filter. Tune är nog det viktigast att fundera över; Proceed, GIAC, Cobb och Burger motorsports är väl de stora.

Bilen och framförallt drivlina slits mer vid hård start från noll och hårda påfrestningar vid låga varv, mkt vridmoment. Alla typer av ryck är påfrestande vilket kan vara trevligt att skona DKGn från i möjlig mån men samtidigt ha kul!

Lucka till och håll oss uppgraderade.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jag tror att det blir en ETS 5 som du rekommenderar. Det känns smidigast att bara kunna byta ut IC utan större ingrepp.. Vad kan man räkna att ett sån IC kostar och finns den att köpa i Sverige?
Jag måste fråga vad är VRSF och DPs? Kanske en dum fråga men är väldigt färsk på det här.

Hehe jag ska försöka att köra lite skonsamt iaf.. Det är svårt när det drar så fint när man gasar ;)

Va skönt att det finns så bra forum där man kan få reda på sånt man inte kan.
Snart är det bara att börja beställa grejer när man får klarhet i vad man ska ha.

Självklart kommer jag att hålla er uppdaterade för er som är intresserade.
Visa användare
789
johmei
335i E92
I Sverige kan du få tag på exempelvis Wagner (skall vara lika enkel att installera) som ska vara ännu bättre för runt 8000, ETS beställs från USA, kostar ca USD800 + eventuell tull. Köpt själv från topgearsolutions som jag tycker har bra pris å funkar bra. Köp luftfilter, förslagsvis BMS DCI samtidigt för knappt USD 100 om du köper från USA.
Finns inga dumma frågor! Vi har alla varit där du är. DPs betyder DownPipes och VRSF är ett märke på de mest sålda. Dessa är okattade vilket betyder att du kan få problem med besiktning. Kostar ca 3000 men ska du ha kattade så kostar de 8-9000 och ger marginellt mindre effekt.

Sorry för mina roliga felstavningar i slutet av mitt förra inlägg, skyller på iPhone! Lycka till med inköpen och ser fram emot att se bilen på något event i sommar!! Du kommer ha kul å dräpa M3or med taket nere!! 😄
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Roy335: kolla din powerpost! :)
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tack för förklaringen johmei, nu är jag med på svängarna.
Det ska bli riktigt kul att komma på några events och kanske få dräpa någon m3 ;)

Det känns nu som att saker börja falla på plats.. Ev snart så kommer beställningen på dom första grejerna till bilen!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Roy335:

Kul med en till som trimmar 335a, gällande DKG så skall den klara av den extra kraften utan problem efter vad jag har hört. Jag minns inte några siffor men jag vill minnas att den skall vara tåligare än den vanliga automaten som många kör (inkl jag själv)

Signaturerna Bubbla och pea här på forumet har kört trimmat med denna lådan och proceede. Erfarenheten var dock inte helt positiv som jag förstod det, lådan fungerade men den ökade effekten gjorde att den växlade konstigt vid automatväxling med kickdown m.m. Att växla "manuellt" med DKGn fungerade dock fint.

Om du kan hitta en flash som som även kan anpassa hur lådan jobbar mjukvarumässigt så tror jag det är att föredra (men jag vet inte om någon sådan finns).

Jag gjorde en snabb googling i ökad effekt tråden och hittade något om det på sidan 269
Länk

Det finns mer info om detta för den som letar men detta är en början för dig i alla fall.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
För övrigt tror jag att du hittat helt rätt ordning

Steg 1: Mjukvara
Steg 2: Större IC
Steg 3: Downpipe/Sportluftfilter

Om du vill ha en IC som inte kräver modifiering så tror jag Wagners är ganska välrenomerad (jag kör deras EVO som kräver lite justering i plasten). Du kan köpa den av Stertman för 7195:. och den skall alltså vara helt "plug and play" Den går säkert att hitta billigare någon annanstans också.
Länk

Gällande mjukvaran och DKGn så skulle jag föreslå att du skickar iväg ett mail till de mjukvarutillverkare du kan tänka dig att ta in i bilen och se vad de svarar. Jag hade nog kollat med Giac (Stertman) ESS tuning (detta kör jag själv) och Cobb. Kanske V-tech också. Jag vet inte om Hartge har något bra (troligen dyrt) men de är ju välrenomerade. Proceede och JB (Burger) är ju piggybacks, jag vet inte om de har samma möjlighet att ändra i mjukvaran men ställ frågan till dem också.

/DJ
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tack för tipset dj. Jag ska kika på Wagner och se vad dom har. Ingen dum idé att skicka iväg frågan till tillverkarna och kolla vad dom säger om dkg. Imorgon kommer första kosmetiska uppdateringen. Det blir att uppdatera angel eyes till HID :)
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tog ditt råd Dj och skickade ett mail till Terry Burger. Frågade han om dkg pallar JB4 + Downpipe + Bigger IC + sports exhaust.
Fick svaret att det absolut inte ska vara nått problem.. Det känns ju bra att höra! dåså då är det bara att hitta grejerna man ska ha!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hej Roy!

Att den pallar för kraften tror jag inte är några problem, men kolla också att den kommer att växla ok med den förhöjda effekten, automatväxlingen i DKG är mjukvarustyrd och det som andra har haft problem med är att den tvekar vid kickdown m.m. tydligen ganska störigt. Dessutom kan kopplingen slira om den är inställd på att släppa för långsamt då hinner bilen boosta och varva för mycket vid växlingen och kopplingen orkar inte stänga helt.

Det är ju bättre att ställa de här frågorna först så märker du om någon av mjukvarutillverkarna har koll på läget och om någon inte har det. DKGn var ju rätt ovanlig så erfarenheten är tyvärr liten.

Du kan ju skicka ett PM till signaturen pea och kolla om det löste sig för honom innan han bytte bil: här är 2 st citat från sidan 202 Länk

"Pea, jag har testat lite mera i autoläget och visst finns det problem med lagg, det kanske inte är lagg men den uppför sig lite udda ibland. Gasar man t.ex på 4:an så kan den börja dra nån halv sekund innan den ändrar sig och smäller i 3:an, upplever du det? Totalintrycket tycker jag är bra, mycket bättre än den vanliga lådan."

"Bubbla , det känns som om den växlar ner , (kolla varvräknaren) men som om den inte släpper på boost, eventuellt kan vastegaten öppna, för att sedan stänga efter en halv sekund.
Kör man manuellt är det inga problem, men kör man i autoläget och skall köra om kan det bli lite ryckigt.
Den gör inte så om du testar att koppla ut piggyn , utan då känns den bra.
Ess programerade om dct lådan när de trimmade m3 ."

Samma problem skall ha varit på M3 med DCT när man smällde på kompressor, läs följande länk:
Länk

/DJ
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Oj de låter ju inte så bra... Måste nog byta några ord med Pea och se hur han löste det.
Men jag var inne på burgertuning.com och läste om jb4, det stod iaf att den ska funka med dct lådan. Dom kanske har fixat problemet? Jag hoppas det iaf.. När jag pratade med Terry så sa han så här:
"You may want to do the ISO firmware when you get the JB4. But works
fine. If you are making a race car, the DCT as we call it is not as
strong. For street maps, etc, not much of a concern."

Det verkar vara löst men jag ska iaf prata med Pea

Tack DJ för infon ang dct!
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Nu är det klart. Här kommer dom sakerna som ska på bilen. Det ska bli riktigt spännande att se och känna skillnaden.
Nu måste jag bara göra några 0-150km/h starter och filma det, sen ska det filmas med bara jp4 på. När det är klart så ska resten på och så ska det filmas igen och så ska jag sätta ihop det så man får se vad som händer.
Här är det som är köpt till bilen

* Burger Tuning JB4 * Burger Tuning Dual Cone Intake (DCI)* AR Design Black Coated 3" downpipes* KL-Racing intercooler med slangar och rör (Den beryktade BigTom FMIC)

Någon från sthlm som vill hjäpa mig installera?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Roy,

Låter som att du kommer ha en riktigt kul bil när du är klar, jag kan tyvärr inget om installationen men snackar gärna skit någon gång ;-) Hänger du med på några banåkningar med BMW Sport Club till våren?

Fick du några bra svar om DKG? Kan ju vara intressant för andra forumläsare att veta om det funkar nuförtiden.

/DJ
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tjenare DJ. Jag ser verkligen fram emot att få på trimmet. Dock kommer jag inte kunna göra det själv så jag måste kanske ta kontakt med någon trim verkstad för hjälp om inte det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig.
När det gäller banåkning så är det inte så intressant, däremot så vill jag komma på ett meet där man tävlar mot andra bilar.

Angående dkg lådan så har jag varit i kontakt med några. Jag har pratat med Pea och fått lite råd vad han tycker är gräns att trimma bilen (360hp) tror jag det var. Har pratat med bmw ang lådan och koppling och dom säger att det inte ska vara några problem att leka runt 420hp. Kopplingen ska vara detsamma som m3 kopplingen. Lådan var det nått som skiljde vilket jag inte fick någon rätsida på.
Har även pratat med terry burger på burger tuning och även han säger att det är lugnt att trimma upp bilen till 420hp att det ska palla trycket. Det man ska göra är att ladda ner en uppdatering på deras hemsida som är just till dkg lådan så är allt funkar korrekt med växlingen.
Det som jag har läst och hört gör att det känns tryggt att trimma bilen iaf för mig.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Roy335 du har PM.

/Janne
Visa användare
789
johmei
335i E92
Roy: Jag kan komma med lite hejjarop någon gång men är knappast någon mekaniker! Aldrig installerat KL racing IC men har monterat bort och på fronten nyligen. När och var tänkte du ge dig på modsen? Kan ju diskutera saken över en bärs nån dag..
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tjena johmei. Grejerna ska komma den 21/1 till mig. Men eftersom det är så mycket vinter fortfarande så ska jag ta det lite lugnt med att slänga på trimmet. Ska ju göra en film när bilen är orginal fortfarande. Det måste bli lite torrare på vägen först. Men sjävklart kan vi ta en bira i framtiden och snacka lite bilar :)

Kan du installera jb4?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Om du ska jämföra de olika trimmen så bör du ha samma förutsättningar vilket är svårt, samma väg, samma hjul, temperatur, luftfuktighet. För att minimera fel så bör du nog vänta tills sommardäcken åker på iaf. JBet kan du väl installera direkt men avaktivera för att köra stock förmodar jag.

Aldrig installerat JB. BMs installationsmanual: Länk
Tagit mig till att öppna luckan till ECU men aldrig donat med kablarna. Skatboet ser lite läskigt ut men det skall ju vara PNP så är nog inte alls så blodigt, bara följa beskrivningarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.