|
|
|
|---|---|
|
så som rubriken lyder kan en e38 750 va en vinter bil värd namnet?har haft ett par e32 som vinter bilar och de har funkat bra.Så vad tror ni på forumet om detta,soppa vet jag att dom drar så de är gammla nyheter:) bromsen är fartens värste fiende | |
|
Tja, rent generellt är det antagligen ingen skillnad mot t.ex en 728, det enda som "kan störa" är väl hur motorvärmare(+ kupévärmaruttag) är monterat eller ej.... Det vore ju bra om det fanns även i en "tolva", men jag vet inte hur vanligt det är... Tror det är ganska ovanligt med mv på en tolva(svårt att montera kanske ? + att jag nog misstänker att tolvorna mest går som sommarbilar iaf ?) "Kallstarta" en tolva vore nog mest bara störande o onödigt slitande av motorn...finns nog bättre alternativa bilar isf...Ja, om man nu inte på direkten monterar passande mv + kupéuttag. Mvh Janne. |
|
|
har ev hittat en till väldigt bra pris,nu råkade va en 750 därav frågan:) bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Förresten...hur går det med din 750 E32:a ? Jag har varit och checkat upp den en smula för en kille i Sthlm som sedan köpte den för x-antal år sedan :) Vad jag förstår så är det du som äger den nu? Mvh Janne. |
|
|
japp,nod är i min ägo den slog över till 6500 mil i höstas står och vilar sig i form i garaget,försöker spara på milen så gott de går,men viken bil att köra:) bromsen är fartens värste fiende |
|
|
jag köpte den av Granaten i stockholm, bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Ok, jo...jag pratade med dåvarande ägaren och fick ett väldigt seriöst intryck av både bil o ägare + historik..provkörde den inte ens :) Jag startade den bara och tyckte den gick fint och bra...fanns några "småfel" rent elektroniskt + en liten liten buckla i fronten på höger framskärm vill jag minnas.. Under 5000mil vill jag minnas att den rullat då... Förste ägaren vet jag vem det var det med.. Mvh Janne. |
|
|
jo den är i väldigt bra skick jag har bytt reg plåtar och hjul,har orginalen kvar givetvis,ska fixa ryggstödet på förar sidan som har lagt av annars så funkar allt:) bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Gott att höra.. Finns f-n inte några dylika vagnar kvar känns det som. Jaja...apropå vintervagn så vet jag om en kille som hade en 750 E32 som vinterbil för några år sedan...han bytte bort den pga av att "alla" i hans närhet bara klagade på hur han kunde ha en sådan vagn etc etc.. Men den startade och gick...alltid! Han hade ingen mv så det blev mycket rök och buller när han startade den i minus 20 grader kommer jag ihåg :) Jag misstänker att M73 motorn går lite mjukare i "kallstartsläge", men nog skulle jag montera mv "pronto" om jag hade en sådan vagn som vinterbil + att köra med en 0w-30(40) olja i den under vinterperioden iaf. Mvh Janne. |
|
|
de kan du ha rätt i hade en 750 il 91 som jag hade både m värmare och c värmare i men de var ju sommar bil de med hade den innan jag fick tag i nod bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Hej!! Undertecknad har haft några E32 750 som vinterbil och jag har bara gott och säga om dem. Dock krävs det omvårdnad såsom olje- och filterbyte, det är det viktigaste, annars har mina startat i vått och torrt, samt vid minus 20. ett bra batteri är ett måste, annars lika med problem med elektroniken. Har en 750, 1993, just nu går som tåget. E32 är underskattad, men kan man dom så är de dom bästa bilar att rulla omkring med. |
|
|
håller med och i mitt tycke den snyggaste 7an som har tillverkats,men har aldrig haft en e38 så jag var lite nyfiken.har ju haft ett antal e32 i varierande skick:) bromsen är fartens värste fiende |
|
| Har haft en E38 V8 från 95, en underbar bil. Det är en mer stabil bil än E32, men ändock inte samma sak kan jag tycka. Men hade den som vinterbil också, och den fungerade alldeles utmärkt. Dock måste man ha i åtanke att det är tunga bilar, även med ASC. Men de tuggar sig fram lugnt och säkert och med klockren värme. Har numera en E38 750, men har inte hunnit med den än, då den nu är avställd sedan ett år tillbaka. Till sommaren hoppas jag få liv i den. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Körde E38 740 förra vintern, som vinterbil beträffat inga problem alls :) |
|
tog fram min gammla 730 e 32 i stället, trots allt är de tryggt med e32;) bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Jag har haft en 750 -95a som jag körde en vinter som det aldrig vart av att montera mv på. Nog funkar det att köra, bara den startar, var det riktigt kallt ute så gick det tungt för startmotorn att dra runt motorn vilket ibland resulterade i att motorn blev sur. Då fick man ta starthjälp och dra på starten till den gick igång med extrem rökutveckling som följd. Alltså motorvärmare är att rekommendera om bilen ska köras i riktigt kalla temperaturer. Sen på vägen så var den rätt stabil, men hade problem med grepp i starter då motorn gör fronten så mkt tyngre och med antispinn aktiverat så "hakkade" sig bilen fram, utan antispinn spann den "mycket". Omkörningar på halt väglag utan antispinn var rent farligt om man inte var försiktig med gasen. Ingen kul bil att sladda med på vintern, men automatlåda är sällan roliga för den typ av körning ändå så I övrigt bästa bilen jag ägt någonsin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.